Instagram voor bedrijven in de praktijk: 8 tips

instagram logoSoms heb ik de mazzel dat ik ergens mag spreken en dat ik daarna ook nog even mag blijven rondhangen. Zodat ik ook echt mensen te spreken krijg en zij vertellen wat hen bezig houdt. Zo ook vandaag. Ik was in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam bij een voorlichtingsbijeenkomst voor de exposanten van designbeurs DesignDistrict (in juni, de derde dag kun je de beurs ook als consument bezoeken).

Het grappige is dat je jezelf telkens dezelfde dingen hoort zeggen, naarmate je meer mensen spreekt. Praktische dingen. Dingen waar de mensen die tussen de bedrijven door met Instagram bezig zijn, zich van afvragen hoe ze ze moeten doen. Daarom dacht ik: ik schrijf ze maar even op.

Instagram is geen rocket science. Je moet het alleen even weten en vooral even doen.

1. Deel andermans foto’s met de repost app

De belangrijkste vraag die ik kreeg, drie keer op een rij? “Hoe kan ik een Instagramfoto van iemand anders delen?”. Zie wel de toevoeging hieronder i.v.m. auteursrechten.

Simpeler kon het niet zijn: met de repost app.

instagram voor bedrijven repostenNou goed, het zou wel iets simpeler kunnen, maar simpeler dan dit staat Instagram niet toe. Daarom moet het in stappen (de repost app neemt je aan de hand, dus een kind kan de was doen):

  • Open Instagram
  • Ga naar de foto of video die je zou willen delen
  • Klik op de drie bolletjes, rechts boven de foto
  • Klik op ‘URL voor delen kopieren’
  • Open de ‘Repost’ app
  • Je ziet direct een melding dat de URL is gevonden
  • Het bericht verschijnt in je scherm
  • Klik er op
  • Klik in het volgende scherm op ‘repost’
  • Klik in het scherm dat nu opent op ‘copy to Instagram’
  • De foto of video verschijnt in je Instagram app (die vanzelf opent)
  • Klik op volgende
  • Klik nog een keer op volgende
  • Kik in het tekstscherm en kies voor ‘plak’. Zo voeg je de informatie over de oorspronkelijke auteur toe en dat is juridische belangrijk en sociaal gezien handig!
  • Klik op Delen.

Klaar.

De stappen klinken ingewikkeld maar zijn dat niet. Je wordt gewoon aan het handje genomen. Dus wel zo makkelijk.

Toevoeging: er is heel wat discussie over de vraag of dit wel mag. De regels zijn duidelijk: het antwoord is nee, niet zonder toestemming. In feite ben je, ook met het gebruik van deze app, andermans werk aan het plaatsen op jouw kanalen. En op dat werk zit auteursrecht. Als je als bedrijf het zekere voor het onzekere wilt nemen, zul je toestemming moeten vragen aan degene wiens foto je wilt reposten. Alleen mét toestemming werk je volgens het (wet) boekje.

2 Zet je belangrijkste hashtags in een notitie

instagram bedrijven notitities 1Hashtags zijn essentieel. Je mag als bedrijf eigenlijk geen update plaatsen zonder hashtags. Als je ze lelijk vindt (en dat zijn ze), doe dan gewoon een paar witregels voordat je je hashtags plaatst. Of ze ze in een comments onder je eigen foto, dan worden ze ook meegenomen in de zoekmachine van Instagram.

Wat makkelijk is om te doen is om een lijstje te maken van een stuk of 10-20 hasthags waarop klanten waarschijnlijk zoeken naar relevante informatie. En die zet je in het notitieblok van je telefoon.

instagram voor bedrijven hashtags

Het enige dat je dan hoeft te doen volgende keer, is copy en paste.

NB: Ik stond vandaag naast iemand die er achter kwam, terwijl ik meekeek op zijn telefoon, dat heel veel mensen zijn merknaam al als hashtag gebruiken. Honderden foto’s waren er al gedeeld, met ‘zijn’ hashtag, zonder dat hij er ooit iets voor gedaan had. Misschien is dat voor jouw merk ook het geval. Dus houd je eigen hasthag in de gaten!

Instagram workshop volgen

3 Gebruik de gratis photoshop app van Canva.com

Ik heb het al ZO VAAK OVER CANVA GEHAD.

Sorry daarvoor.

Het is gewoon de makkelijkste manier om professionele Instagram afbeeldingen te maken, als je althans tekst, logo’s en grids etc. wilt gebruiken.

Hier vind je een uitleg. Vergeet niet de app te downloaden. Die heeft minder mogelijkheden maar meer dan genoeg als het om Instagram gaat.

4 Laat de mensen die het leuk vinden het lekker doen

Ik heb het vaak over contenttalent. Collega’s die een medium echt beheersen. Want social media werkt alleen goed als de mensen die er verantwoordelijk voor zijn, het ook leuk vinden om te doen.

Je kent ze wel, die mensen die iedere dag meerdere keren op LinkedIn kijken en een netwerk hebben van 1.000 mensen. Of de mensen die de facebookpagina voor hun vereniging beheren en altijd foto-albums aanmaken en live streams proberen en nieuwe cover photos plaatsen. En de mensen die alle beroemde merken en Instagrammers volgen en selfies maken en 1500 volgers hebben ook al zijn ze zelf geen merk.

Dat zijn de mensen die je moet hebben. En vrijwel iedere organisatie heeft die mensen.

Nadat ik drie keer had staan praten met mensen over hoe lastig het allemaal was, dat Instagram, raakte ik aan de praat met een man die in de buitendienst zat voor een interieurmerk. “Oh”, zei hij, “ik heb van mijn bedrijf de inloggegevens gekregen van Instagram. Ik mag posten wat en wanneer ik wil. Dus als ik bij een klant ben en ik zie iets moois, hop, dan zet ik het altijd op Instagram. Hashtag erbij. Klaar. Je moet er niet te moeilijk over doen.”

Ik moest lachen. Enerzijds omdat hij stiekem wel trots was dat het hoofdkantoor hem gewoon de inloggegevens had gegeven en hem vertrouwde. Maar ook omdat hij er zo makkelijk en spontaan mee omging, waar andere mensen zo worstelen.

Je moet gewoon het interne talent vinden. En ze vertrouwen!

5 Denk in kansen, niet in moeten

Elja Daae InstagramHeel veel mensen zagen er tegenop, dat Instagram. Ze waren telkens bezig met het moeten nemen van de juiste foto. Het moeten plaatsen van 2 foto’s per week (da’s niet echt genoeg, vind ik trouwens). Het moeten vinden van een format. Het moeten vinden van een stijl. Het ging allemaal over moeten.

Het punt is: je moet helemaal niets. Instagram is juist een creatief en vrij medium. Tuurlijk: de echt succesvolle accounts hebben een prachtige feed met foto’s die allemaal geweldig bij elkaar passen qua kleuren, onderwerp of styling.

Maar realiseer je dat dat soort feeds niet voor iedereen is weggelegd. Het kost veel tijd. Je moet echt op zoek naar de volgende foto of video.

Tegelijkertijd is het geen vereist voor succes. Je doel is klanten bereiken met interesse voor je producten en – als het even kan – ook directe verkoop. Wat je daarvoor nodig hebt zijn gewoon leuke, mooie, interessante foto’s en video’s. Het hoeft niet perfect.

Iemand die ik sprak had een webinar gevolgd over Instagram. Daar had hij uitgelegd gekregen hoe je voor jezelf een vast formatje maakt om keer op keer te gebruiken. Een soort van invuloefening.

Het is een manier om consistentie te creëeren, dat is waar. Maar het is ook wel heel veel moeten en weinig mogen. Ik kijk liever naar foto’s gemaakt door mensen die mogen, dan die van mensen die moeten. 🙂

6 Je bent meer dan je producten

Vandaag sprak ik met mensen uit de woonbranche. Ze verkopen producten, materialen, belichting, stoffen die interieurontwerpers helpen om prachtige interieurs te realiseren. Dus natuurlijk is er de neiging om producten te laten zien op Instagram. En dat moet je ook vooral doen. Maar niet alleen maar.

Er zijn merken waar producten niet voor niets de enige content zijn. Ben & Jerry’s, bijvoorbeeld. Maar meestal gaat het meer om het groter verhaal.

Zoals bij Farrow & Ball.

instagram bedrijven farrow ball

Of bij Patagonia.

instagram bedrijven patagonia

We willen meer zien dan alleen producten. We willen graag ook zien wat de context is. Bij welke setting en lifestyle die producten horen. Wie de mensen zijn achter die producten. Hoe die producten gemaakt worden. Wat de processen zijn rondom die producten.

Niet gemeen bedoeld, maarre: iedere keer dezelfde stoel in andere kleuren (nu: lentekleuren! nu: zomerkleuren! nu: herfstkleuren!), dat blijft niet interessant.

7 Verkopen direct vanuit Instagram

Instagram is continu bezig met de vraag: hoe bieden we meer waarde voor adverteerders en gebruikers. Dus de eerste mogelijkheden zijn er al.

Je kunt al verkopen via Instagram, via externe apps. Maar het blijft een beetje omslachtig.

Je kunt ook linken vanuit je profiel (waar je 1 link kwijt kunt). Maar het is een beetje een omweg.

Je kunt ook een speciale pagina aanmaken op je website (website.nl/instagram) en daarnaar linken in je profiel (en naar verwijzen bij foto’s van producten). Vervolgens zet je op die pagina alle foto’s die je op Instagram plaatst, met een link naar de webshop. Bewerkelijk maar niet onlogisch.

Het zal niet lang duren of verkopen direct vanuit Instagram wordt vele malen makkelijker. Dus houd de ontwikkelingen in de gaten!

8 Instagram uitbesteden? Blijf betrokken en kritisch

Je hoeft natuurlijk niet alles zelf te doen.

Iemand vertelde dat hij de hele boel ging uitbesteden aan een reclamebureautje. Zij zouden een aantal uur per week voor hem zijn Facebookpagina en Instagram account gaan beheren. Hij hoefde alleen maar foto’s en informatie aan te leveren via een app. Zij zouden zorgen voor de rest.

Prima natuurlijk. Als eenmanszaak heb je het druk genoeg. Vooral als je ook nog zelf bezig bent met ontwerpen en bouwen, zoals de persoon in kwestie.

Maar blijf betrokken. Neem af en toe de tijd om te monitoren wat er gebeurt (zorg dat je altijd in kunt loggen!). En blijf kritisch.

“Hoe zit het met de interactie?”, vroeg ik. “Wat gaan ze doen om volgers te betrekken? Wat is hun plan? Gaan ze mensen terugvolgen? Welke hashtags gaan ze gebruiken? Hoe gaan ze het aanpakken?” Hij wist het niet precies. Maar reken maar dat hij het ze ging vragen!

Instagram voor bedrijven

Het is allemaal niet zo moeilijk. Het vraagt alleen tijd en lef. Want het succesvolst ben je toch als je er mee bezig blijft en dingen blijft proberen.

Maar het goede nieuws is: daar hoef je geen geld voor te hebben. En geen opleiding.

Alleen wat tijd en enthousiasme. En wat praktische tips!

Meer lezen over Instagram?

Ik schrijf regelmatig over Instagram. Hier een paar favoriete artikelen:

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

4 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Kim Nelissenreply
augustus 06 at 08:08 PM

Ik krijg het maar niet voor elkaar die witregels. Wat ik ook doe (ook een punt ertussen zetten), alles wordt aan elkaar gezet. Hoe kan dat?

Elja Daaereply
augustus 08 at 09:08 AM
– In reply to: Kim Nelissen

Hoi Kim! Wat gek??? Maak je de tekst in je kladblok/notitie app? En met harde enters? Bel me anders even, nummer staat bij contact!

Robertreply
maart 29, 2017 at 01:03 PM

Gisteren stond op het gezaghebbende fotografieblog Petapixel een artikel over “shadow banning”. Instagram zou nu bewust posts van talrijke zakelijke IG accounts uit de zoekresultaten op basis van hashtags houden. Een truc die doet denken aan de slechte score in het algoritme van niet-betaalde updates van zakelijke Facebook pagina’s.
IG zegt kortaf dat het een technisch probleem betreft waarvoor de mankracht ontbreekt om het op te lossen, maar voegt toe dat bedrijven zich beter kunnen focussen op content dan op hashtags.

Hoe dan ook, in de comments bij het artikel melden veel fotografen dat de feedback op hun zakelijke IG accounts recent aanzienlijk is gekelderd. Zie https://petapixel.com/2017/03/28/photographers-claim-instagram-shadow-banning-accounts/

Elja Daaereply
maart 29, 2017 at 09:03 PM
– In reply to: Robert

Wauw Robert, dank voor het posten! Ongelofelijk interessant. Het doet wel erg denken aan verhalen over Facebookpagina’s, voordat Facebook toe ging geven dat het bereik van die pagina’s geknepen werd.

Wat ook interessant is, is die technische theorie he? En de aanname dat je beter bereik hebt als je je account weer op ‘persoonlijk’ zet.

En dan die reactie over hashtags die niet belangrijk zouden zijn?! Een van de belangrijkste manieren om leuke nieuwe relevante content te ontdekken. En een belangrijk reden voor het succes van Instagram. Ongelofelijk vaag.

Hoe interessant Instagram ook kan zijn, als je dit leest denk je toch ook weer meteen: het is ZO belangrijk om ook via andere kanalen en op je eigen kanaal (nieuwsbrief, website) een community op te bouwen!

En wat ik hier ook weer van leer: de echt interessante informatie staat niet in blogartikelen maar er onder! Dankjewel Robert!!

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.