Instagramteksten worden steeds langer. Als je veel op Instagram rondhangt is het je waarschijnlijk wel opgevallen. Of misschien valt het ook wel mee met al die lange copy? Je ziet toch ook wel regelmatig succesvolle berichten met een begeleidende tekst van 1 zin. Lang of kort: ik heb een paar suggesties voor je als je beter wilt schrijven voor Instagram.
Of ze nou lang of kort zijn, je kunt er eigenlijk niet meer omheen: als je succesvol wilt zijn op Instagram zijn de teksten bij je Instagramberichten (ook wel de ‘omschrijvingen’ genoemd) bijna net zo belangrijk als de foto of video die je plaatst. En je hebt ook maar liefst 2200 tekens de ruimte, op Instagram, om die omschrijving te maken. Alles kan, eigenlijk. Goed nieuws voor tekstschrijvers en andere schrijflustige mensen. Jammer als je een hekel hebt aan schrijven en vooral voor de mooiste foto’s gaat. En moet het altijd lang, eigenlijk?
Social media teksten worden langer – en niet alleen die op Instagram
Lange tijd was het op alle social media platformen, inclusief Instagram, vooral belangrijk om kort en bondig te zijn. De foto, video of link moest het verhaal vertellen. De tekst mocht niet meer dan zo’n 70 tekens zijn. En dat is dus niet heel lang.
In dit blog uit 2018 hebben ze het over maximaal 80 tekens voor Facebookberichten. Voor Instagram vinden ze 150 de max. En die mensen weten waar ze het over hebben. Als je het artikel leest, zie je dat ze zich baseren op onderzoek naar de meest succesvolle berichten van dat jaar.
Eind november 2017 ging Twitter van 140 tekens naar 280. Uit hun tests bleek dat mensen aardiger werden met meer tekens (omdat ze eerder dingen als ‘dankjewel’ gingen uitschrijven’. Maar dat ze ook meer in gesprek gingen nu ze meer ruimte hadden. Kennelijk geven langere teksten en de langere verhalen die daarbij horen mensen gewoon meer mogelijkheid om dat verhaal goed te vertellen. En dat is voor Instagram ook zo.
Uit een onderzoek dat ik online vond (zonder enige kennis van de kwaliteit van het onderzoek) blijkt dat in de eerste helft van 2019 de teksten op Instagram veel langer zijn dan die 150 die in 2018 nog werd aanbevolen. Al lijken de resultaten uit dat onderzoek ook te zeggen dat kortere teksten de hoogste engagement krijgen.
Het gaat om het verhaal, niet het aantal tekens
Ik denk dat wat voor Twitter geldt ook voor Instagram geldt: je hebt met een langere tekst gewoon meer kans om je verhaal te vertellen. Natuurlijk kun je het kort houden en snedige zinnen verzinnen bij je foto. Of je foto voor zich laten spreken. Maar mensen vinden het leuk om een verhaal te vertellen.
Misschien komt het ook omdat Instagram meer en meer een vervanging is van blogs. Voor steeds meer mensen – vooral influencers – is Instagram eigenlijk een soort van website. En omdat wel duidelijk is dat mensen zich het meest aangesproken voelen tot persoonlijke content, ligt het voor de hand dat influencers en andere ‘personalities’ daar meer van zich gaan laten horen. Niet voor niets zie je steeds meer microblogs zoals de voorbeelden verderop.
En toch wil dat niet zeggen dat lange teksten het enige zijn dat werkt. Eigenlijk is het tegenwoordig zo dat alles kan, als je maar authentiek en uniek bent. Oftewel: als je maar de tekstvorm vindt die bij je past. En die doorzet.
Voorbeelden van goede Instagramteksten
Goede teksten voor social media, inclusief Instagram, hebben niets meer te maken met lengte. Hun kracht zit in een paar dingen:
- Ze versterken het effect van de foto of video waar ze bij staan;
- Ze vertellen een echt verhaal; of
- Ze sporen lezers aan tot actie en moedigen direct of indirect aan tot reageren.
Als je je Instagramteksten wilt verbeteren, kun je de tekst dus eigenlijk niet los zien van je doel en van wat je verder op Instagram doet. Sterker nog, de tekst is soms even belangrijk als het beeld.
Er is bijvoorbeeld een trend gaande, vooral onder de intereurinstagrammers, om tekst en beeld volledig los te koppelen. Zij kunnen iedere dag een nieuwe foto van een detail van hetzelfde interieur plaatsen – soms zelfs iedere dag een foto van dezelfde 1 of 2 kamers! – waarbij het verhaal dat ze in de omschrijving vertellen helemaal niets met de foto te maken heeft. Hoe persoonlijker ze zijn, hoe leuker mensen het vinden. Vaak zijn dit wel wat langere teksten:
Veel influencers gebruiken ook steeds langere teksten op Instagram. En het liefst met een persoonlijke touch, vanuit de ik-vorm geschreven:
Daar staat tegenover dat er Instagrammers zijn waar het Instagrambericht echt om de foto draait. Zij volstaan soms met het noemen van de plaats waar de foto genomen is of met de titel van de foto/het kunstwerk. Wanneer je je foto als kunst beschouwt, hoef je misschien geen uitgebreid verhaal te vertellen.
Een andere categorie gaat meer richting fotojournalistiek. Deze Instagrammers proberen juist een verhaal te vertellen. De tekst is heel lang en is belangrijk voor het verhaal. Het is alsof ze een artikel in de krant schrijven – of een blog.
Soms draait het vooral om de call to action – de aansporing om iets te doen. Dan hoeft de tekst helemaal niet zo lang te zijn:
Al kán dat wel. Een lange tekst vol tips & tricks neemt lezers mee in een verhaal. De mensen die tot het einde van de Instagram tekst lezen, zijn misschien nog meer dan anderen geneigd om te reageren. Dus logisch dat je dan een call to action plaatst:
Net als bij alle sociale media geldt dat je er je eigen draai in moet vinden. Sommige mensen doen hele creatieve dingen, o.a. door te zorgen voor witregels en speciale opmaak, zoals hieronder. In dit voorbeeld heeft de Instagrammer haar teksten zo opgemaakt dat ze niet alleen veel tekens bevatten, maar ook langgerekt zijn – en daarom fijn lezen én opvallen:
Zelf ben ik ook heel erg gecharmeerd van bloggers die op Instagram net zo uitgebreid bloggen als ze gewend zijn te doen op hun blog, zoals hier:
En natuurlijk zijn er altijd nog posts waarbij een korte zin de foto of video nog sterker maakt dan hij al was.
Teksten voor je Instagramberichten opmaken met witregels
Het komt er op neer dat je op Instagram alles kunt doen. Je kunt het zo lang of zo kort maken als je zelf wilt. Wel zie je vaak bij succesvolle Instagrammers dat ze redelijk consistent zijn. Ze plaatsen altijd microblogs – langere Instagramteksten – of juist korte. Dat maakt hun berichten herkenbaar en daarmee succesvoller (meer over bereik en algoritmes op social media vind je hier).
Wat wel belangrijk is bij lange teksten, is je opmaak. Natuurlijk kun je een beetje spelen met de mogelijkheden die je hebt in de app zelf:
- Start met een korte inleiding in hoofdletters, gebruik daarvoor hooguit een paar woorden en sluit die ’titel’ af met twee dubbele punten of dubbele strepen of backslashes;
- Gebruik de tekens van het toetsenbord om meer op te vallen of je tekst beter op te maken,;zoals streepjes en sterretjes; of
- Maak gebruik van emoji om de tekst te doorbreken en informerer te maken.
Nog beter is het, vooral bij langere teksten, om te zorgen voor witregels en zelfs bullets (in de vorm van leestekens of emoji). Dat kan helaas niet in de Instagram app. Zelf gebruik ik de app Later – ik maak mijn berichten in de Later app en publiceer ze daarmee naar Instagram. Waarom weet ik niet, maar met zo’n derde partij lukt het om je teksten op Instagram mooi op te maken.
Er zijn ook andere manieren: het kan ook via je notitie app. Je maakt je tekst dan op in de notitie app en plakt hem in je bericht op Instagram, via de Instagram app. Maar let wel op: het luistert heel nauw. Een spatie of punt op de verkeerde plaats, en je opmaak mislukt. Hier staat er meer over uitgelegd.
Die opmaak is wel belangrijk bij teksten die langer zijn dan een paar zinnen. Een langer tekst zonder alinea’s of witregels is gewoon veel lastiger te lezen, vooral op een mobiel scherm.
De beste Instagramteksten schrijf je zelf
Eigenlijk is het net als met bloggen: probeer een modus te vinden die bij je past. Ben je van nature een schrijver? Schrijf dan gewoon alles op, zoals je zou doen op een blog. Houd je van spelen met tekst en foto, doe dat dan. Vind je het lastig en houd je van beknopt of van humor, gebruik dat dan in je format. Doe wat bij je past. Ik vind dit ook altijd een mooi voorbeeld van pakkende teksten (met humor):
Alles kan, op Instagram. Waar de cijfers uit die onderzoeken lijken te bewijzen dat kortere teksten tot 180 tekens het beste werken, zie je aan veel grote influencers/bloggers dat ze juist scoren met hele lange teksten. De keuze is aan jou! Misschien gaat het minder om de lengte en vorm. En meer om het vinden van je eigen stem …
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Peter Pellenaars zegt
Elja, misschien dat jij het allang wist, maar ik kwam er dit weekend achter dat je met een kleine ‘hack’ rechtstreeks vanuit je deskop computer berichten/foto’s op instagram kunt plaatsen => https://www.peterpellenaars.nl/2019/09/28/instagram-hack/
Ik heb het geprobeerd, en het werkt goed met de foto’s. Qua tekstopmaak heb ik het verder niet geprobeerd, maar wie weet is het een stuk handiger op deze manier.
Elja Daae zegt
Ik heb het gelezen inderdaad! Nog niet geprobeerd. Ik vind het niet zo erg om via Later of rechtstreeks via Instagram te plaatsen. Jij?