Instagram stories maken: zo doe je dat

Instagram stories makenWil je mooie Instagram stories maken voor je Instagram account? Goed idee! Vooral als je een zakelijke doelgroep hebt. Want Instagram stories zijn een totaal nieuwe manier om een verhaal te vertellen. Instagram stories zijn reeksen bewerkte foto’s, video’s en gifjes die na 24 uur in principe weer verdwijnen. Ja, dat kun je op je ‘gewone’ Instagram ook. Maar door alles achter elkaar te zetten, kun je echt verhalen vertellen.

Door goede Instagram stories te maken sluit je aan bij een nieuwe manier van communiceren, geef je je bedrijf een menselijker gezicht en kun je je Instagramaccount laten groeien. Je moet alleen even weten hoe je het doet en wat de mogelijkheden zijn, want eerlijk is eerlijk: die zijn vrijwel eindeloos!

Lees dus rustig verder, of ga direct naar:

Wat zijn instagram stories?

wat zijn instagram storiesInstagram stories, de reeksen afbeeldingen en video’s die samen een ‘story’ vormen, vind je bovenaan het thuisscherm in de Instagram app. Ze zijn anders dan gewone, statische Instagramberichten. Terwijl gewone Instagramfoto’s en -video’s blijven staan tot je ze weghaalt, verdwijnen stories na 24 uur. Bovendien kun je in een story een heleboel foto’s en video’s achter elkaar uploaden, zodat ze samen een verhaal vormen. Daarom hebben ze een speciale plek gekregen in de Instagram app.

Natuurlijk kun je bij gewone Instagramberichten ook meerdere foto’s of video’ achter elkaar in 1 bericht plaatsen (met de ‘caroussel’-functie). Maar stories zijn over het algemeen spontaner. Feitelijk zijn ze een rechtstreekse kopie van de functionaliteit van Snapchat, ontstaan vanuit de behoefte en communicatiebehoefte van een jonge doelgroep. Het was ook Snapchat dat begon met die korte beschikbaarheid van 24 uur.

Overigens kun je stories een langere levensduur geven door ze toe te voegen aan een ‘uitgelicht’ album, zie verderop.

TIP: Mocht je zulke mooie stories maken dat je het zonde vindt om die alleen daar te delen, kun je ook overwegen om je story met behulp van editing apps om te zetten in een video en deze te delen in Instagram TV (IGTV).

Maar een van de belangrijkste factoren – ook gestolen van Snapchat – is het creatieve element. Instagram geeft gebruikers met Instagram Stories eindeloze mogelijkheden om foto’s en video’s te bewerken. En, anders edan de gewone Instagram feed, zijn de stories verticaal, niet vierkant of horizontaal zoals de meeste Intagramfoto’s en -video’s. Ze passen daarmee eigelijk beter bij smartphonegebruikers, die hun scherm niet hoeven te draaien.

PS Ben je op zoek naar een workshop Instagram stories voor jezelf en je collega’s? Look no further!

Waar vind je Instagram stories?

Je vindt Instagram stories op meerdere plekken:

  1. Bovenaan je Instagramscherm;
  2. Via de profielfoto op de profielpagina, als een gebruiker de afgelopen 24 uur iets geplaatst heeft;
  3. Halverwege je feed;
  4. In het zoekscherm, waaronder de resultaatpagina’s van hasthags en locaties, als je daar op hebt gezocht.

Tenslotte worden de stories die je plaatst ook zichtbaar voor desktopgebruikers én kun je ze doorplaatsen naar Facebook.

Je herkent de stories aan de ronde cirkels met daarin de profielfoto van de Instagrammers die je volgt. De accounts met stories hebben een roze-paarse rand om die profielfoto heen.

De stories bovenaan je scherm vallen het meeste op. Ze zijn dus een mooie kans om in het zicht te komen van je volgers.

NB: niet al je volgers hebben je story bovenaan staan in hun scherm. Dat heeft te maken met het algoritme van Instagram, zie verderop.

Wie een story plaatst krijgt een roze, bewegend rondje om zijn of haar profielfoto. Zo zie je vanaf hun profielpagina dat ze de afgelopen 24 uur iets geplaatst hebben. Hetzelfde geldt natuurlijk voor jouw eigen profiel.

In het voorbeeld hieronder, van de gemeenteamsterdam, zie je aan de roze rand om het logo dat ze de afgelopen 24 uur een story hebben geplaatst.

waar vind je instagram stories

Door op zo’n profielfoto te klikken, ga je direct naar de Instagram story.

Als je iemands Instagram story bekeken hebt en vervolgens weer teruggaat naar hun profielpagina, is het rondje niet langer roze maar grijs.

instagram story bekeken2

Je kunt de story gewoon opnieuw bekijken door opnieuw te klikken. Aan de grijze kleur zie je alleen dat je alles al bekeken hebt.

Als er geen roze of grijze cirkel om het ronde profielfotootje heen staat, heeft diegene de afgelopen 24 uur geen story geplaatst, zoals je bij mijn profiel ziet hieronder. Maar misschien natuurlijk wel ‘gewone’ Instagramfoto’s of video’s!

Elja Daae Instagram

Instagram’s algoritme probeert in te schatten welke stories jij leuk zou vinden en laat die als eerste zien. Het kan dus zijn dat je stories van vrienden mist. Maar als het mensen zijn met wie je vaak berichten uitwisselt en wiens stories je vaak kijkt, is die kans maar klein. Meer over algoritmes vind je hier. Overigens zegt Instagram hier zelf over dat je, als je maar blijft swipen, vanzelf iedere story van iedereen die je volgt zou moeten tegenkomen.

Instagram stories maken: aan de slag

Om een story te maken, ga je naar je startscherm (je home screen).

instagram story maken start

Begin in je ‘thuisscherm’. Zoals je ziet in het screenshot hierboven begint mijn Instagram feed op het moment van dit verhaal met finn.brock, een fotomodel dat ik volg. Puur zakelijke interesse, uiteraard 😉

Klik op je eigen profielfoto of op het cameraatje linksboven. Als je nog geen story hebt geplaatst, zie je een plusje bij dat cameraatje staan, als teken dat je kunt beginnen met het toevoegen van foto’s en video’s aan je story.

Je scherm opent in het camerascherm. Want in Instagram Stories draait alles om het maken van foto’s en video’s, liefst direct vanuit dit scherm. Zoals je ziet is mijn camera hier gericht op mijn bureau met mijn laptop.

instagram stories startscherm 3

Maak een foto of video of voeg er een toe vanuit de foto’s en video’s op je telefoon. Zodra je dat hebt gedaan, krijg zie je onderin de mogelijkheid om je foto of video te plaatsen (‘Je verhaal’) of je foto of video (inclusief tekst, tekeningen en stickers) op te slaan:

instagram stories maken plaatsen

Door op het plusje te klikken, wordt je foto of video direct aan je ‘story’ toegevoegd.

Nogmaals de stappen:

  1. Open je Instagram story scherm door op je avatar met het plus te klikken;
  2. Maak een foto of video of voeg deze toe vanuit je foto-album;
  3. Bewerk de foto of video eventueel;
  4. Klik op ‘Je verhaal’ om de foto of video toe te voegen;
  5. Maak de volgende foto of video en herhaal zo vaak als je wilt.

Als je een Instagram story wilt maken, staat het startscherm in de ‘normale modus’. De grote ronde knop in het midden is de opnameknop waarmee je foto’s kunt maken (door 1 keer te klikken) of video’s (door je vinger op de knop te houden).

De lengte van de video is afhankelijk van hoe lang je je vinger op de opnameknop houdt. Gewone Instagram story video’s duren maximaal 15 seconden. Maar een video van 2 seconden is ook mogelijk.

Je hebt op Instagram stories eigenlijk twee verschillende lagen:

  • Je kunt een video of foto maken, direct in de app, of je kunt iets uploaden vanaf je telefoon.
  • Je kunt iedere foto of video in je story bewerken op allerlei verschillende manieren.

Die twee ‘lagen’ zorgen ervoor dat de mogelijkheden eindeloos zijn.

Wil je weer uit Instagram stories? Swipe naar links om weer in je gewone Instagramscherm terug te komen.

Als je foto’s of video direct vanuit de app maakt, biedt Instagram je een aantal extra tools die je hieronder vindt. Die vind je onder je opnameknop. Dit zijn ze:

  1. Normaal (foto/video): je gebruikt je normale smartphonecamera, zonder fratsen, om video’s of foto’s te maken
  2. Live (video): je gaat rechtstreeks uitzenden via Instagram (live streamen)
  3. Letters (foto): hier kun je creatieve tekstcollages maken
  4. Boomerang (video): Boomerang is de ‘gifjesmaker’ van Instagram. Gifjes zijn korte, bewegende beelden.
  5. Superzoom (video): hiermee maak je korte, bewegende videootjes die razendsnel inzoomen op bijvoorbeeld je gezicht of iets anders waar je de camera op richt
  6. Terugspeelvideo (video): maakt een omgekeerde video van wat je filmt
  7. Handsfree (video): nadat je de opname gestart bent, heb je nog zo’n 20 seconden om iets te filmen zonder dat je je vinger op de opnameknop hoeft te houden.
  8. Stopmotion (video): je maakt een heleboek verschillende foto’s, die Instagram allemaal achter elkaar plakt. Zo krijg je een grappig effect.

Om alle mogelijkheden te zien, moet je in je camerascherm naar links of rechts vegen:

Instagram stories maken startscherm mogelijkheden 17 terugspeelknop

Het leuke van al die opties is dat je je je verhaal kunt afwisselen. Je hoeft dus niet alleen maar foto’s te gebruiken, of alleen standaardvideo’s te maken.

Nadat je een foto of video (of een terugspeelvideo, een boomerang gif of wat dan ook) hebt gemaakt, heb je twee opties om datgeen aan je story toe te voegen.

Met het ‘Je verhaal’-knopje onderaan (het plusje) voeg je de foto of video direct toe aan je insta story. Met de knop ‘Verzenden naar >’ ga je naar een nieuw scherm, waar je kunt kiezen: voeg de video of afbeelding toe aan je eigen story én stuur het meteen door naar vrienden.

Tekst toevoegen aan je Instagram stories

Instagram stories tekst toevoegenTekst is voor veel mensen een belangrijk element van Instagram stories. Het helpt je om je verhaal te vertellen en je volgers informatie te geven. Je hebt eigenlijk ontelbare mogelijkheden! Hieronder beschrijf ik een paar leuke dingen die je met tekst kunt doen.

Tekst toevoegen doe je heel simpel door in je scherm op ‘Aa’ te klikken en te typen wat je wilt. Het toetsenbord verschijnt automatisch. Je kunt tekst toevoegen aan foto’s maar ook aan video’s.

Afhankelijk van het font dat je kiest (zie verderop) verschijnt je tekst met of zonder achtergrond. Als je een achtergrondopmaak kiest, is de tekst wit en kun je de achtergrondkleur veranderen.

Verander de kleur van je tekst

Instagram stories tekstkleur wijzigenHet is ook heel makkelijk om de kleur van je tekst te wijzigen:

  1. Klik op de kleur naar keuze (de bolletjes onder in je scherm)
  2. Klik in je tekst

En klaar ben je!

De geheime kleuren van Instagram stories

Het kleurenpalet van tekst in Instagram stories is groter dan je ziet: beweeg de bolletjes naar links om de rest van het palet te zien. Een handig (en leuk!) foefje om de kleuren van je foto of video terug te laten komen in de tekstkleur is te klikken op het kleine pipetje.

Er verschijnt een soort vergrootglasje in het scherm. Beweeg het vergrootglasje over het scherm en de tekst neemt de kleur van de kleur die je in het vergrootglasje ziet.

instagram stories bewerken tekstkleur

Denk niet dat veel mensen dit geheime kleurenpalet gebruiken maar leuk is het wel!

TIP: Je kunt ook een selectie van je tekst wijzigen in een andere kleur. Regenboog, iemand?

Verander het lettertype van de tekst in Instagram stories

Instagram stories tekst lettertype wijzigenAls je tekst aan het bewerken bent in Instagram stories, zie je bovenin je scherm een naam staan. Dit is de naam van het lettertype dat je op dat moment gebruikt.

Als je op dat lettertype klikt, krijg je de mogelijkheid om andere lettertypes te kiezen. Sommige opties hebben een gekleurde achtergrond (en die kleur kun je weer wijzigen, op dezelfde manier als je de kleur van je tekst zelf wijzigt). Klik er paar keer op de lettertypes om door alle opties te gaan en te kijken wat je het mooiste vindt. Het maakt je Instagram story interessanterals je af en toe van lettertype wisselt.

Tekst aanpassen in Instagram stories

tekst aanpassen instagram storiesFoutje gemaakt? Tekst kun je aanpassen door precies in het tekstveld te tikken en met backspace je tekst weg te halen en opnieuw te typen.

Je kunt ook midden in de tekst iets wijzigen (een typefout bijvoorbeeld 🙂):

  1. Tik in het tekstveld tot de cursor actief wordt (het knipperende blauwe streepje)
  2. Houd je vinger langer op het scherm in het tekstvak
  3. Beweeg je vinger naar de plek in de tekst waar je iets wilt wijzigen
  4. Gebruik je toetsenbord om de tekst aan te passen.

Wijzig de grootte, uitlijning of de plek van je tekst

Je kunt iedere tekst wijzigen qua grootte. Dit doe je door met twee vingers in of uit te zoomen. Of gebruik het tooltje aan de zijkant van je scherm. Het is niet zo heel makkelijk te zien, maar het zit er echt.

Instagram stories tekst grootte wijzigen

Door op de tekst te klikken en deze over het scherm te bewegen, kun je de tekst overal in je scherm neerzetten. Je kunt het tekstblok ook recht, schuin als op zijn kop doen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Wil je tekst uitlijnen? Dat kan met het knopje naast het letterttype.

instagram stories tekst uitijnen

 

Stickers en emoji toevoegen aan Instagram stories

Ik had het hierboven al even over stickers: dingen die je over je foto of video ‘heenplakt’. Net als het plakken van tekst, kun je ook afbeeldingen over je stories heenplakken. Stickers kunnen alles zijn: emoji (emoticons), andere leuke afbeeldingen, gifjes, polls (waarop je volgers antwoord kunnen geven), je eigen hoofd … er zijn talloze opties.

Stickers vind je net als tags door

  1. Een foto of video te maken of te uploaden;
  2. Op het gezichtje bovenin te klikken; of
  3. Door omhoog te swipen;
  4. In het volgende scherm naar beneden te scrollen.

instagram stories emoji stickers toevoegen

De emoji die je ook kent van je gewone toetsenbord vind je helemaal onderaan het scherm (scroll naar beneden).

De stickers die je het meest recent gebruikt hebt, vind je door naar rechts te swipen. Als je naar links swiped vind je de selfiestickers (hoeden en accessoires om je selfie of portret mee op te leuken).

Instagram stories stickers selfie camAls je een Instagram foto of video wilt bewerken, heb je allerlei opties, zie hierboven. Maar als je de ‘selfiecam’ hebt gebruikt, de camera aan de voorkant van je telefoon, krijg je nog wat extra opties.

Instagram stories: gifjes toevoegen

Gifjes zijn het helemaal, binnen Instagram stories. Ze bieden je een leuke manier om beweging toe te voegen aan je verhaal. Een gifje is een een superkorte video (3 seconden!) die dezelfde paar seconden telkens blijft herhalen. Een loop, dus. In de Instagram zit ook een gifjesmaker: Boomerang. Boomerang was vroeger Instagram’s losse gifjes-app. Nu zit de optie gewoon ingebouwd in Instagram.

Leuk om te doen: Boomerang is vooral leuk als er beweging is. Kien het zo uit dat iemand voor je Boomerang omhoog springt, zwaait, een handstand doet, een gekke bek trekt – wat dan ook.

Houdt de knop ingedrukt om een ‘boomerang’ te maken.

Tip: sla de boomerang eerst op op je telefoon, zodat je hem op een later moment in je story kunt verwerken en hem niet direct hoeft te plaatsen.

Instagram biedt je nog een manier om gifjes toe te voegen: via stickers. Stickers zijn precies wat het woord zegt: plaatjes en mini-videootjes (gifjes) die je over je Instagram story video of afbeelding zet. Toevoegen van gifjes is heel makkelijk: swipe omhoog vanaf je scherm met daarin de foto of video of klik boven in je scherm op het vierkante gezichtje. Je komt in het volgende scherm:

instagram stories bewerken gif toevoegen

Het is lastig te zien in de foto, maar links onder ‘locatie’ zie je een grijs vlakje. Daarin staat afwisselend GIF te lezen. Klik er op om te zoeken in de GIPHY, de bekende gifjesdatabase:instagram stories bewerken gif toevoegen

Je kunt de gifjes overal in je foto of video toevoegen. Ook kun je ze vastzetten (zie verderop).

Gezichtsfilters gebruiken in Instagram stories

Een andere manier om je selfie (of je video of foto, genomen met de gewone camera) op te leuken zijn de gezichtsfilters. Anders dan het woord doet denken, kun je sommige filters ook gewoon gebruiken als je de camera aan de achterkant van je telefoon gebruikt, de gewone camera dus.

NB: filters kun je alleen maken als je de camera in de Instagram app gebruikt. Je kunt ze niet toevoegen aan een foto of video die je uploadt vanaf je telefoon.

Om gezichtsfilters te gebruiken, ga je naar je camerascherm (in de stand ‘normaal’ of in ‘Boomerang’) en kies je voor het gezichtje met de sterretjes. Sommige filters werken alleen met je selfiecam, andere kun je ook gebruiken met de gewone camera. Het handige is dat je het resultaat kunt uitproberen, voor je op de opnameknop klikt om een foto of video te maken. Je kunt de gezichtsfilters dus rustig even uitproberen.

Dus open je camera, kies een filter en geniet van het resultaat!

instagram stories gezichtsfilters

Ook handig als je kleine kinderen in de buurt hebt die zich vervelen. Of je oma. Ze weten niet wat ze zien.

Instagram voegt regelmatig nieuwe filters toe. Ook kunnen bedrijven en beroemdheden tegenwoordig filters aanbieden en zijn er filters die een item projecteren in wat je aan het filmen bent (augmented reality), waaronder het bekende Instagram hartje.

Tekenen en gekleurde achtergronden in Instagram stories

Een van de leukste dingen aan Instagram stories (en ook dit is weer door Instagram gekopieerd van Snapchat!) is de mogelijkheid om te tekenen op je foto’s en video’s. Dit doe je door simpelweg op het potloodje te klikken, nadat je een foto/video hebt gemaakt of toegevoegd vanuit je fotoalbum:

Kan niet missen. Ook hier heb je, net als bij tekst, de keuze uit een enorm kleurenpalet. Ook heb je de mogelijkheid om te variëren in dikte en soort pen. Lastig uit te leggen, dus gewoon een beetje uitproberen en mee testen.

tekenen in Instagram stories Mijn favoriet is het derde icoontje. Daarmee krijg je een soort lichtgevend effect.

Wil je een keer iets anders doen, en zoek je een mooie gekleurde effen achtergrond voor je tekeningen of je tekst? Je kunt heel eenvoudig een effen achtergrond maken:

  1. Kies voor het tekenpennetje om in het tekenmenu te komen
  2. Klik op de eerste of tweede pen
  3. Kies daarna op een kleur door op de kleuren onderin je scherm te klikken
  4. Klik in je scherm en houd je vingers 2-3 seconden op het scherm
  5. Als je op de eerste pen hebt geklikt, wordt je scherm volledig die kleur
  6. Als je op de tweede pen hebt geklikt, is de foto daaronder nog te zien
  7. Gebruik nu eventueel het gummetje (vierde icoontje) om de foto weer gedeeltelijk zichtbaar te maken.

instagram stories effen achtergrond kleur

Stickers en teksten vastzetten in Instagram stories

In je video’s in Instagram stories kun je net als in Snapchat stickers (kleine plaatjes die over je video of foto heen worden geplakt) en teksten toevoegen. Hoe creatiever hoe beter. Maar nog leuker is het als je de sticker of tekst ‘vastzet’ in je video. Dan blijft hij gewoon de hele video op dezelfde plek staan. Hij verdwijnt zelfs uit beeld als hij vast is gezet op iets of iemand die/dat uit beeld verdwijnt.

Door de sticker of de tekst vast te zetten, blijft deze als het ware vastzitten aan dat moment en die plek in de video. Als het beeld beweegt, verdwijnt de sticker uit het zicht.

Je doet dit door een sticker toe te voegen, met je vinger op de sticker te klikken en vast te houden (dus geen korte klik maar een lange!). Je krijgt een scherm te zien dat je vraagt om de sticker te verplaatsen naar het punt dat jij wilt. Klik op ‘vastzetten’ als je klaar bent of op ‘annuleren’ om er mee te stoppen.

sticker vastzetten Instagram stories

Je kunt hiermee leuke dingen doen, vooral als je de camera ergens langs beweegt. Voeg bijvoorbeeld verschillende stickers, emoji’s of tekstjes toe op verschillende momenten in je video.

Stel dat je twee mensen achter elkaar langs laat lopen, kun je ze ieder een eigen emoji boven hun hoofd geven, bijvoorbeeld.

Dit kan ook met teksten: type je tekst in via de tekstoptie bovenin. Bewerk deze eventueel, geef hem een kleurtje en klik er op, net als je met een sticker zou doen. Houdt je vinger op het scherm tot je het ‘vastzetten’-scherm te zien krijgt.

vastzetten stickers instagram stories

Net als bij het gebruiken van emoji geldt dat je dit dus op twee manieren kunt doen: via de tekstoptie of via de ‘sticker’-optie.

Filters gebruiken in je Instagram story

Om je foto of video een filter te geven, net als in je gewone Instagram, kun je net als in Instagram gewoon swipen. Je kunt kiezen uit een stuk of 12 filters, inclusief een zwart-wit filter. Je hebt vast al snel een favoriet.

Overigens worden die filters bij stories een stuk minder gebruikt dan bij Intagramfoto’s. Misschien omdat stories iets authentieker en echter zijn. Een filter moet dus wel iets toevoegen aan je verhaal. Het is af te raden om standaard een filter op alle onderdelen van je story te zetten. Gebruik een filter in plaats daarvan om je verhaal te benadrukken.

Waarom je locaties en hashtags moet toevoegen aan Instagram stories

Misschien lijkt het je nutteloos, maar het is heel slim en handig om locaties en hashtags toe te voegen aan je story. Niet alleen geeft het je volgers een idee van waar je het over hebt of waar je bent. Het zorg er ook voor dat mensen die je niet volgen jouw story misschien wel tegenkomen.

Het bijzondere van stories is dat ze ook zichtbaar zijn als mensen het zoekscherm van Instagram gebruiken. De locatie-stories komen zelfs automatisch te voorschijn, als een gebruiker althans de locatie-instellingen heeft ingeschakeld.

Stel je voor dat je bedrijf afhankelijk is van toeristen, bijvoorbeeld. Natuurlijk wil je dan dat je mooie stories tevoorschijn komen als toeristen op Instagram zoeken op de plaatsnaam waar jouw bedrijf gevestigd is:

instagram stories vindbaar plaatsnaam

Of op een hashtag die belangrijk is voor jouw bedrijf:

instagram stories vindbaar hashtag

Helaas is er geen garantie dat dat ook gaat gebeuren, want zoekresultaten zijn persoonlijk. Dat wil zeggen dat Instagram ze bepaalt op basis van individuele voorkeuren van de gebruiker. Je weet dus niet zeker of en hoe vaak jouw story getoond zal worden.

Maar dat is geen reden om het niet te proberen! Want als je wel eens een locatietag toe hebt gevoegd aan je stories, zul je zien dat het bereik vrijwel direct toeneemt. Er zijn altijd mensen aan het zoeken op locatie of mensen aan het klikken op de stories die Instagram ze automatisch voorschotelt op basis van hun locatie. Dat zie je in onderstaand voorbeeld goed: de video’s met locatie kregen meer kijkers dan de video’s zonder.


Hashtags gebruiken in Instagram stories

Ook hasthags zijn belangrijk voor de vindbaarheid van je stories. Om een hashtag toe te voegen aan je story, klik je op het lachende gezichtje bovenaan in je scherm:

toevoegen hashtag instagram stories 1

In het volgende scherm kun je kiezen voor ‘#hashtag’.toevoegen hashtag instagram stories 3

Type de hashtag van je keuze in.

TIP: onderzoek eerst welke hashtag door jouw doelgroep worden gebruikt! Lang niet alle hashtags zijn nuttig. Zo is het als Nederlandse account lastig om te concurreren op Engelstalige hashtags. Wil je een Nederlands publiek bereiken? Zoek in dat geval liever naar relevante Nederlandse hashtags.

toevoegen hashtag instagram stories 4

Een andere manier om hashtags toe te voegen is via tekst, door de hashtag op de plek van de tekst in te typen. Toch raad ik je aan de andere manier te gebruiken. Het ziet er mooier uit en wie weet, is er een verschil in vindbaarheid.

Locaties toevoegen aan Instagram stories

Jaren geleden schreef ik een boek over de kracht van locaties op social media. Ik zag toen al grote mogelijkheden voor Instagram, omdat je daar een fysieke plek en een virtuele wereld met elkaar kunt verbinden. Heel belangrijk als je op zoek bent naar een lokale doelgroep, bijvoorbeeld omdat je klanten allemaal locals zijn of zich juist rondom een plek verzamelen (denk aan festivals, of toeristen).

Het mooie is dat Instagram, als je dat als gebruiker toestaat, bijhoudt waar je bent. En als je gaat zoeken naar locaties, toont Instagram je stories en accounts die te maken hebben met die locatie. Door een locatietag toe te voegen aan je Instagram stories (of je statische Instagram foto’s en video’s!) help je Instagram de link te leggen tussen jouw account en de plek waar de mensen zijn die je wilt bereiken.

Zo voeg je een locatietag toe: klik weer op het lachende gezichtje bovenaan in je scherm:

toevoegen locatie instagram stories

Klik op ‘locatie’:

Als je Instagram toestemming hebt gegeven om je locatie bij te houden, verschijnt er een lijst met locaties in de buurt. Deze lijst komt (waarschijnlijk) uit de database van Facebook (vroeger niet! toen was het de database van Foursquare die je te zien kreeg…). Als jouw locatie er niet bij staat, zou je kunnen proberen om die toe te voegen via een Facebook plaatspagina. In mijn geval was ik in Wassenaar toen ik dit screenshot maakte:

toevoegen locatie instagram stories 3

TIP Natuurlijk kun je ook zoeken naar andere locaties. Je hoeft niet daadwerkelijk op de locatie te zijn om hem toe te kunnen voegen aan je stories!

toevoegen locatie instagram stories 4

Verander de kleur van je locatietag door er op te klikken.

toevoegen locatie instagram stories 5

Net als teksten en hashtags kun je de tag zo klein of groot maken als je wilt en op iedere plek in je story zetten.

De meeste mensen zullen niet alle onderdelen van hun story (alle losse video’s en foto’s) taggen met locaties en hashtags. Dat is gewoon te veel werk. Toch loont het de moeite om goed na te denken over de individuele onderdelen van je story. Zijn die te begrijpen voor niet-volgers? Of kun je met een locatietag of hashtag juist meer context geven?

Zelfs als je niet al je stories wil voorzien van die tags, is het zinvol is om af en toe een story (een enkele video of foto) te maken die specifiek gericht is op nieuwe volgers en mensen die zoeken naar informatie op Instagram. Bedenk goed hoe je nieuwe volgers kunt bereiken en wat die volgers zouden willen weten en maak daar een story omheen, voorzien van hashtags en/of locatietags.

TIP Wil je je story wel vindbaar maken maar vind je die locatietags en hashtags lelijk? Verklein ze dan gewoon en zet ze ergens in een hoekje. Dat doe je door de tag met twee vingers aan te raken en te knijpen. Versleep de tag vervolgens met je vinger naar een plek waar het niet zo opvalt. Zo blijft je video of foto vindbaar voor mensen die er op zoeken, maar verpest het de rest van je foto of video niet.

Mensen taggen in je Instagram story

Net als in je gewone Instagramberichten kun je ook in Instagram stories andere Instagrammers taggen/mentionen. Je kunt dit net als bij hashtags doen door de mention te kiezen bij het bewerken:

instagram mention tag toevoegen

Of je typt de naam in de tekst, nadat je een @-teken hebt getypt. Instagram gaat vanzelf op zoek naar de mensen die je volgt en/of waarmee je veel interactie hebt. Maar je kunt iedere publieke Instagramaccount taggen in je stories.

Net als bij hashtags en locaties geldt dat je iemand waarschijnlijk niet in iedere foto of video wil taggen, als je er meerdere hebt met of over die persoon/dat merk. Maak keuzes en tag vooral die foto of video waarvan diegene het waarschijnlijk leuk zou vinden om deze zelf ook weer te delen. Zo is een mention eigenlijk een vorm van PR.

Als je getagd wordt in een Instagram story, krijg je daar via je berichten een melding van (niet via notificaties).

Instagram polls en andere interactieve stickers gebruiken in je story

Om te zorgen dat je Story aan meer mensen getoond wordt, is het belangrijk dat je zoveel mogelijk interactie krijgt (zie: algoritmes). Natuurlik wil je graag views (en dat mensen ieder onderdeel afkijken en niet snel doorklikken) en berichten. Maar ook ‘polls’ (enquêtes/vragen) zijn een goede manier om te zorgen dat mensen echt reageren op je verhaal. Instagram voegt zo steeds meer ‘interactieve stickers’ toe aan de mogelijkheden die je hebt in Instagram stories.

Polls zijn natuurlijk ook leuk als je echt graag input wilt van je publiek. Wat vinden ze ergens van? Welke optie zouden zij kiezen?

Er zijn twee verschllende soorten polls om in je Instagram story te verwerken: de slider en de poll. Bij beide vormen kan je volger/kijker kiezen uit twee opties. Maar je kunt natuurlijk gewoon meerdere onderdelen aan je story toevoegen en die ieder een andere poll geven, om zo meer idee te krijgen wat mensen willen.

instagram stories poll toevoegen

Let op: jij kunt van iedere individuele gebruiker zien wat hun antwoord was, maar gebruikers zien dat niet van elkaar.

Zoals je ziet kun je de te geven antwoorden zelf aanpassen, om ze beter te laten aansluiten bij jouw verhaal.

Het grote voordeel van polls is dat ze mensen uitdagen om actief mee te reageren op je verhaal. En wie reageert, voelt zich meer en meer betrokken. Die betrokkenheid of engagement is essentieel als je bereik wilt opbouwen onder je volgers. Die betrokkenheid is voor het algoritme van Instagram een belangrijk signaal dat mensen jouw verhalen graag willen zien. Daarom vergroot je zo de kans dat diezelfde mensen je volgende verhalen ook te zien krijgen.

Behalve polls zijn er ook leuke schuifjes waarmee mensen de gradatie van iets kunnen aangeven. En ‘vragen’, waarbij het mogelijk is om echt open vragen te stellen. Niet alleen leuk, ook supernuttig als je informatie wilt krijgen over de voorkeuren van je doelgroep:

instagram stories interactieve stickers vragen

Volgens mijn berekeningen kun je een vraag stellen van zo’n 52 tekens. Dat biedt mogelijkheden, dus!

Meer weten over de relatie tussen bereik en social media algoritmes? Hier vind je een uitleg. Voor wie zich er écht in wil verdiepen: het technologieblog Techcrunch sprak Instagram uitgebreid over het Instagram algoritme in juni 2018. Maar als je je afvroeg waarom al die Instagrammers zoveel van die polls gebruiken, weet je nu waarom.

Leukere Instagram stories maken met Instagram Letters

Als je vanuit je home screen in Instagram stories helemaal naar links gaat (dus als je naar rechts veegt) vind je een leuke optie: Letters.

Instagram stories mogelijkheden 2 letters

Je moet Letters een beetje zien als de intro van een film. Vaak begint zo’n film met een stukje tekst met een mooi achtergrondje. Daarmee zet de regisseur de sfeer van de film neer en hij of zij informeert je alvast over wat dingen.

Zo kun je ‘Letters’ ook gebruiken. Letters zijn niet meer dan mooi vormgegeven tekstfoto’s. Als je een Instagram story maakt die bestaat uit verschillende delen, is het leuk om die in te leiden of af te wisselen met zo’n ‘Letters’-foto.

Hoe minder tekens je gebruikt per regel, hoe groter de letters worden vormgegeven. Ook dat is iets om even mee te testen. Met de knop bovenin (in het voorbeeld hieronder staat er ‘modern’) kun je verschillende lettertypes maken.

Met de knop links kun je verschillende kleurenschema’s kiezen.

Instagram stories mogelijkheden 4 letters 3Klik op het pijltje in het midden om de afbeelding toe te voegen aan je story.

NB: je kunt de volgorde van een story niet wisselen, achteraf. Denk dus goed na over wat je wanneer toevoegt. Je kunt de afbeelding die je met Letters maakt niet opslaan, dus bewaren is lastig. Eventueel kun je een screenshot van maken en die bewaren.

Tip: wil je liever een tekst als korte video, geanimeerd dus? Er zijn losse apps waarmee je dit kunt doen en waarmee je heel veel mogelijkheden hebt. Eigenlijk maak je met die apps een soort van tekstgifjes, in plaats van een statisch plaatje. Zoek maar eens naar Hype Type en Legend. Het handige van die apps is dat ze vertikale video’s maken, in tegenstelling tot veel apps die stammen uit de tijd voor Snapchat en Instagram stories.

Welke andere apps kun je gebruiken om je Instagram stories leuker te maken?

Er zijn ook apps waarmee je verticale foto’s en video’s kunt bewerken. Denk aan:

  • Cutstory: hiermee kun je een video opknippen in meerdere delen. Handig, want iedere video in Instagram stories heeft een maximale lengte van 15 seconden.
  • Hypetype en Legend: maak animaties van tekst
  • Boomerang (zit ook in de Instagram app ingebouwd): maak gifjes van wat je ziet
  • Hyperlapse (is van Instagram, maar is een aparte app): een time lapse app
  • Colorstory: voor foto’s
  • Picsart: voor foto’s
  • Collage: voor foto’s
  • Canva: een soort photoshop voor dummies (zoals ik) met kant en klare formats voor afbeeldingen
  • Vidclips: voor het maken van verticale video’s (NB: crasht soms!)
  • Videoleap: voor het maken en editen van verticale video’s
  • Splice: de app van GoPro waarmee je video’s kunt editen, maar ook video’s kunt maken van foto’s (met een ‘ken burns’ effect bijvoorbeeld) en teksten kunt toevoegen.

NB: veel van deze apps bieden eigenlijk dezelfde mogelijkheden als de Instagram stories app zelf. Toch is het waard om ze eens te bekijken, mocht je op zoek bijvoorbeeld op zoek zijn naar andere stickers en fonts dan beschikbaar zijn in de Intagram app zelf. 

Hoe kun je zien wie je insta stories heeft bekeken?

Natuurlijk kun jij zelf zien wie jouw stories heeft bekeken. Dat doe je door:

1. Naar je stories te gaan

2 Onderin iedere afzonderlijke ‘story’ (iedere foto of video) te klikken op ‘Gezien door …’

Wie kijkt mijn instagram stories

3 In het nieuwe scherm zie je een aantal van de mensen die je story heeft bekeken

instagram stories statistieken

Bovenin zie je alle onderdelen van je Instagram story. Je kunt hier doorheen swipen om te zien hoeveel kijkers iedere story heeft. Je zult zien dat het aantal afneemt, vooral als je niet alles in 1 keer geplaatst hebt. Mensen kijken op meerdere momenten per dag, maar als er een flinke tijd tussen de verschillende stories zat hebben ze niet het hele verhaal gezien.

Helaas kun je deze statistieken niet downloaden of bewaren: als je story weg is, zijn de statistieken dat ook. Dat is anders als je een Instagram business profiel hebt gemaakt (door je Instagram account te koppelen aan je Facebook account). Dan krijg je veel meer Instagram stories statistieken te zien. Bovendien blijven ze langer bewaard.

Overigens is niet helemaal duidelijk hoe de volgorde wordt bepaald van de lijst van kijkers die jij ziet als je op zo’n overzicht klikt zoals in het screenshot hierboven. Er gaan heel wat theorieën over rond, maar helemaal zeker weet niemand het. Waarschijnlijk zie je, als het om veel mensen gaat, vooral de namen van mensen die jouw Instagram account vrij fanatiek volgen. Belangrijke mensen dus, voor je merk op Instagram!

Instagram stories: tot slot

Een van de leukste dingen van Instagram stories is dat je ook kunt tekenen op je foto’s en video’s. Ik heb het hierboven niet behandeld, maar het is de moeite van het proberen waard. Instagram stories zijn sowieso de moeite van het proberen waard. Niet alleen omdat ze leuk zijn te maken en je creativiteit aanspreken, maar ook omdat uit de eerste resultaten blijkt dat het je bereik kan vergroten. De moeite waard om mee te experimenteren!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Share your thoughts

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.