
Wil je nou eindelijk ook eens een leuke Instagram reel maken? Ik ook. En als je even een beetje oefent is het prima te doen. Vooral als je al ervaring hebt met Instagram stories. Of, beter nog, met TikTok. Maar zo niet, ook geen probleem. Met deze stappen maak jij je eerste Instagram reel. En wordt hij nog leuk ook!
Wat is een Instagram Reel?
Instagram Reels zijn verticale video’s van maximaal 15 seconden die een verhaal vertellen en waarbij muziek of andere audio een belangrijke rol speelt. Het is Instagram’s antwoord op TikTok’s succes.
Of dat nou wel of niet ethisch is om zo’n feature zo maar te kopiëren, Instagram wil graag meedoen op de trend van vrolijke, muzikale videoverhalen en vooral de creativiteit die ervoor zorgt dat mensen TikTok niet meer uit zetten als ze de app eenmaal geopend hebben.
Wat is een GOEDE Instagram Reel?
First things first: een goede Reel vertelt een verhaal waarbij het altijd draait om de combinatie van muziek en beeld. Of audio en beeld: sommige creators maken hun eigen audio. Je ziet ook steeds meer Reels (een trend die van TikTok komt) die geluidsfragmenten uit films en series gebruiken, dus teksten van anderen, waarbij ze een act bedenken en de audio nasynchroniseren.
Ik zie in mijn Instagram feed nu heel veel Reels van mensen die voor het eerst experimenteren zijn, maar heel vaak hebben die geen muziek. Een goede Reel heeft altijd audio, het liefste een bekend of pakkend muziekfragment. (maar let op: als bedrijf kun je de muziekoptie waarschijnlijk niet gebruiken, zie verderop). Dat is het bijzondere aan Instagram Reels en TikTok: mensen zetten daarvoor hun geluid juist aan in plaats van uit. Vergeet dus niet om tijd te steken in het kiezen van de muziek.
De ideale Reel vertelt een verhaal in 15 seconden en houdt de aandacht vast, vaak doordat er dingen gebeuren en het beeld iedere paar seconden verandert of er telkens tekstjes of stickers verschijnen. Liefst dan ook nog op de maat van de toegevoegde muziek.
En let op: je kunt bij Reels ook zoeken op muziekfragment. Als je onderin een Reel (van wie dan ook) klikt op het muziekbalkje onderin, krijg je andere Reels met dat muziekfragment te zien. Ook dit is gekopieerd van TikTok, waar je zelfs kunt zoeken op muziek zonder dat je eerst een bestaande video aanklikt.

TIP Kom je een leuk muziekje tegen? Klik dan op het vaantje bovenin om het fragment te bewaren. Kun je het later makkelijk terugvinden.
Ga je een Instagram Reel maken? Denk goed na over een onderwerp
Er zijn vier manieren om het aan te pakken, het maken van een Instagram Reel. Namelijk:
- Ga spontaan aan de slag en kijk waar het schip strandt
- Denk vantevoren alles uit, maak een script en voer het uit
- Gebruik videomateriaal dat je al had liggen en doe iets in combinatie met muziekfragmenten
- Ga eens kijken wat er op TikTok gebeurt met jouw onderwerp en laat je inspireren
Spontaan aan de slag
Het kan geen kwaad om het gewoon een beetje te gaan proberen. Hieronder lees je hoe het werkt. Je kunt het alleen leren door het te doen, dus waarom zou je niet gewoon iets proberen? Maak wat video’s, doe er wat tekst bij, zoek een muziekje uit … simpel.
Maak een script
Het kan bij meer ingewikkelde TikToks, eh, sorry, Instagram Reels wel handig zijn om het te plannen. Of je je Reel nou opneemt direct in de app, of dat je een video maakt en edit in een editingprogramma en uploadt naar Reels, als je echt iets in scene wil zetten of iets bijzonder kunt doen is het slim om na te denken.
Als ik een ding geleerd heb van TikTok is het dat mensen heel veel werk kunnen steken in een video van 15 seconden. En dat dat ook veel views kan opleveren. Dus wil je het zeker goed goed, kan een plan geen kwaad.
Gebruik bestaande video
Als je leuke videobeelden hebt waarbij je kat gekke dingen doet, je vrienden ergens vanaf springen of raar kijken, je hebt 15 video’s waarbij je baby lacht of je hebt een prachtige (verticale) opname van wuivende bossen of een strandfeest op Ibiza, zou je daar best een Reel van kunnen maken.
Het is waarschijnlijk het handigst om de video even bij te knippen op je telefoon of beelden te combineren in een editing app (dat kan zelfs met foto’s die je achter elkaar zet!). Upload de video naar Reels en voeg tekst en muziek toe en klaar ben je.
Als je wilt zien hoe je dat doet, de video’s van je telefoon bekijken, kun je dat hieronder zien:
Doe eerst elders inspiratie op
De mooie Reels op Instagram blijven nog een beetje uit. Je kunt zeker wat onderzoek doen, bijvoorbeeld door op hashtags te zoeken. Want dan kom je ook Reels tegen, te herkennen aan het speciale icoontje. Maar meer vind je als je gewoon TikTok op je telefoon zet.
Ga maar eens op TikTok zoeken op hashtags of zoektermen rondom jouw hobby of business of zoek je favoriete artiest op: je zult ongetwijfeld leuke dingen tegenkomen die je ook op Instagram kunt nadoen.
Waar zitten Reels op Instagram?
Als je Instagram Reels van anderen wilt kijken, kun je een paar dingen doen.
Iedere hashtagpagina bevat wel een Reel, net als de Explore-pagina (het vergrootglasje onderin de Instagram app). Je herkent Reels aan het Reelsicoontje. Klik op een willekeurige Reel en swipe omhoog om andere Reels te kijken die Instagram voor je klaar heeft gezet.
Ken je accounts of creators die Reels maken? Je vindt hun Reels door naar hun profiel te gaan. Als ze Reels hebben gepuliceerd, vind je ze
Aan de slag: hier vind je de Reels optie om zelf een Reel te maken

Zelf een Reel maken? Dan moet je even navigeren naar de Reels optie, die net als Instagram stories eigen opname- en bewerkingsmogelijkheden heeft.
Het is misschien even zoeken, maar Instagram Reels zitten verstopt bij de Instagram Stories optie. Om de Instagram Reels optie te vinden doe je het volgende:
- Open de Instagram app op je telefoon
- Ga naar je Instagram Stories optie (het cameraatje bovenin links)
- Swipe naar links om de Reels optie te vinden. Je ziet deze onderin je scherm.
- Het Reels scherm verschijnt: je hebt een speciale opnameknop en andere mogelijkheden voor het bewerken dan bij Stories.
Zie hier:
Een Instagram Reel opnemen in de Instagram app
Er zijn ook mensen die onderin hun Instagramscherm een cameraatje hebben in plaats van een plusje. Die kunnen meteen vanuit het startscherm een reel maken, zonder naar start te gaan:

Zo maak je een Instagram Reel
Een Instagram Reel maken is makkelijker dan je denkt. Zo doe je dat:
- Open Reels in de Instagram app
- Kies de lengte van je reel (eerste knopje links)
- Kies de muziek;
- Neem je Reel op in 1 stuk of met meerdere fragmenten; of
- Upload een of meerdere video’s vanaf je telefoon;
- Bewerk eventueel met tekst etc.
- Schrijf een bericht om je Reel te publiceren, inclusief relevante hashtags.
- Klik op ‘Delen’.
Je kunt natuurlijk gewoon op de opnameknop klikken en 15 -60 seconden aan video opnemen. Maar leuker is het om je Reel in te delen in verschillende scenes (mini-scenes, eigenlijk) van 3-5 seconden.
Bovenin je scherm zie je de roze streep, die laat je zien hoeveel tijd je nog hebt. Klik op het terugknopje om alle individuele elementen te zien en eventueel te verwijderen.
Hoe kun je muziek toevoegen aan je Reel?
Je kunt muziek toevoegen voordat je de Reel gaat maken, of nadat je de laatste video hebt gemaakt, of tussendoor. Je kunt maar 1 muziekfragment tegelijkertijd gebruiken als je althans gebruik maakt van de aangeboden muziekbibliotheek.
Zo voeg je muziek toe aan je Instagram Reel:
- Klik op het ‘audio’ icoontje
- Kies een nummer uit de voorgestelde muziek; of
- Zoek via de zoekfunctie op nummer of artiest;
- Gebruik het schuifje om de 15 seconden te selecteren die je wilt gebruiken voor je Reel.
- Klik op ‘Klaar’ bovenaan het scherm rechts.

Wat kun je doen als je geen muziekoptie hebt in Reels?
Het kan zijn dat het icoontje voor het toevoegen van muziek vervaagd is, zoals hier:

Helaas is dat probleem niet zo makkelijk op te lossen. De belangrijkste reden dat je geen muziekoptie hebt is dat je een business account hebt (die gekoppeld is aan een Facebookpagina). Onder de licentierechten die Instagram heeft afgesproken met de uitgevers van muziek is het kennelijk niet toegestaan voor bedrijven en merken om muziek te gebruiken (anders dan op TikTok … hoewel het maar de vraag is of die licenties daar wel goed geregeld zijn).
Het kan helpen om over te schakelen naar een Creator account. Hoewel creators technisch natuurlijk ook bedrijven zijn, lijkt dat wel toegestaan. Vaak krijg je dan als nog de muziekoptie.
Een andere mogelijkheid is om gebruik te maken van eigen muziek of muziek waar je wel de rechten voor hebt. Of natuurlijk gewoon zelf zingen en muziek maken 🙂
Protip: bewerk je video en upload hem naar Reels
Als je je afvraagt hoe het toch kan dat mensen zo goed zijn in het maken van kunstige reels, komt dat meetal doordat ze de video niet via de Reels-optie hebben gemaakt, maar als aparte video.
Pro’s doen dat via dure bewerkingssoftware, maar de bewerkingsapps op je telefoon werken ook prima. Handige apps zijn o.a.:
- InShot
- Mojo
- VidLab
- Cute CUT Pro
- iMovie
Het bewerken van apps maakt het eenvoudiger om je video te laten aansluiten op de muziek, mocht je dat willen. Na het maken van je video zorg je dat hij op je telefoon staat. Daarna maak je een nieuwe Reel aan en ga je aan de slag:
- Open Reels
- Kies eventueel nu al het muziekfragment
- Klik onderin de app links voor je bibliotheek
- Kies uit je bibliotheek de video
- Kort de video eventueel in en klik op het vinkje
- Je komt nu weer in het Reels-scherm
- Bewerk de Reel met tekst, wijzig de muziek, voeg nog een video toe via de opnameknop …
- Klaar? Klik op het pijltje rechts
- Je ziet nogmaals je Reel. Klik nogmaals op het pijltje naar rechts
- Maak een bericht aan en plaats de Reel.
Zie ook de video hierboven.
Hoe zorg je dat je Reel bekeken en gevonden wordt?
Net als met alle andere berichten op Instagram geldt dat je Reel niet zo maar kijkers krijgt. Daar moet je wel iets voor doen. Je hebt 4 mogelijkheden om te zorgen dat je Reel zoveel mogelijk kijkers krijgt, inclusief mensen die je nog niet volgen:
1 Publiceer je Reel als bericht zodat je volgers de video zien
Als je je Reel af hebt, wordt je gevraagd er een tekst bij te schrijven. Dat is ook meteen de mogelijkheid om er hashtags bij te zetten, zie verderop. Het bericht dat je schrijft kan gewoon kort zijn. Als mensen het tegenkomen via de hasthagpagina of de explorepagina zullen ze waarschijnlijk niet eens de eerste zin lezen. Dus die is het belangrijkste.
Maar je kunt ook een langer bericht schrijven en kiezen voor de optie ‘Ook delen in overzicht’:

De reden om dat niet te doen is eigenlijk alleen dat het er vaak niet zo mooi uitziet in je grid, het overzicht met al je berichten. Net als IGTV-video’s wordt de Reel in dat overzicht afgebroken en als vierkante uitsnede weergegeven.
Als mensen Instagram openen en je Reel in hun overzicht tegenkomen, zien ze de Reel ook niet in hun geheel. Hier zie je een voorbeeld van het leuke account @wandawandelt (je kunt haar Reels hier bekijken):

Moet je bij het maken van je Reel rekening houden met hoe je Reel er uit ziet in je grid? Wat mij betreft niet. Als je het niet mooi vindt, kun je hem na een dag altijd uit je grid verwijderen. Hij blijft zichtbaar onder

2 Deel je Reel in je stories
Heb je een Reel gemaakt? Deel hem in je stories. Iedere extra view helpt je om je volgende doel te behalen: de explore-pagina en de hashtagspagina’s.
3 Gebruik hashtags in je bericht
Het is natuur leuk als je huidige volgers je Reel zien. Maar nog leuker is het als mensen die je nog niet volgen die Reel te zien krijgen! Met de mogelijkheid dat ze er voor kiezen om je te gaan volgen. Dat kan op drie manieren gebeuren:
- Iemand anders deelt je Reel in haar stories
- Je Reel is vindbaar via een hashtag
- Je Reel komt op de explorepagina te staan
Reels worden getoond op hashtagoverzichtspagina’s, althans, op de overzichtspagina’s wordt 1 reel geplaatst. Hoe Instagram kiest weten we niet precies, maar als je Reel goed aansluit bij een bepaalde hashtag en bij wat mensen daarbij verwachten, bestaat de kans dat hij zichtbaar wordt op de overzichtspagina.

Hashtags voeg je toe in de berichttekst die je schrijft als je je Reel publiceert, zie hierboven.
Meer over hashtags vind je hier. Let op: je kans neemt toe wanneer je Reel echt iets toevoegt aan een bepaalde hashtag. Zo maar wat hashtags opnemen in je bericht heeft geen zin.
4 Maak een fantastische reel, zorg voor interactie en haal de explore-pagina
De explorepagina van Instagram, het vergrootglasje onderin de app, geeft voor iedereen iets anders weer. Het is een gepersonaliseerde pagina, gebaseerd op je eigen gedrag op Instagram. De mensen die je volgt en wat zij op hun beurt leuk vinden, het soort berichten dat je eerder hebt geliked, de onderwerpen waarvan Instagram denkt dat je ze leuk vindt … al die dingen dragen bij aan wat je op de explore-pagina te zien krijgt.
Als je Reel al snel veel views krijgt en mogelijk zelfs likes, saves en reacties, vergroot dat de kans dat sommige volgers je Reel op de explorepagina te zien krijgen. Het interessante is dat de Reel op dit moment nog een groot gedeelte van het Explorescherm in beslag neemt, dus mocht hij daar getoond worden kun je er bijna niet omheen!
Meer over het Instagram algoritme vind je hier.
Instagram Reels: een kwestie van doen
Instagram Reels zijn een hele creatieve nieuwe manier van video maken. Het is eigenlijk ongelofelijk dat een app op je telefoon je zulke vergaande editingmogelijkheden geeft voor video. Ik zou zeggen: ga er mee aan de slag, ga een beetje experimenteren. En zoek je inspiratie? Dan zou ik toch vooral nog even op TikTok gaan kijken 😀

- Ik zoek een woord - 16 januari 2021
- De schandelijke kerstvakantie - 2 januari 2021
- De momenten van 2020 - 24 december 2020
Geef een reactie