Hashtags. Ze zijn de uitvinding van de eeuw voor iedereen met een doelgroep op social media. Want ze helpen je doelgroep om jouw berichten op Instagram, LinkedIn, Twitter en Facebook beter te vinden. Mits je ze slim gebruikt! Daarom vind je hier alles over hashtags op social media.
Het is eigenlijk gek dat we zo weinig nadenken over hashtags, want vrijwel iedereen met een zakelijk social media account gebruikt ze. En als je dat effectief doet, helpen ze je bij een specifiek doel: het vinden en bereiken van mensen met een bepaalde interesse. Maar om hashtags succesvol in te kunnen zetten, moet je wel beslagen ten ijs komen. Want zo maar iets doen, dat werkt niet bij hasthags.
De insteek van deze hashtaggids is om alles over hashtags voor zakelijk gebruik uit te pluizen, zodat je je bereik op social media kunt vergroten (meer over bereik op social media vind je hier). Je vindt hier uitleg over hoe ze werken maar ook hoe je de juiste hashtags kunt vinden en welke hashtags je juist moet vermijden. En natuurlijk hoe je hashtags inzet specifiek op Instagram, LinkedIn, Twitter of Facebook.
Navigeer direct naar het onderwerp van je keuze of begin gewoon met lezen. En heb je tips, vragen of aanvullingen over hashtags & social media? Graag in de reacties! Luister je liever dan dat je lees? Luister ook mijn podcast over hashtags.
Inhoudsopgave
- Wat zijn hashtags?
- Waar komen hashtags vandaan?
- Waar kun je hashtags gebruiken?
- Waarom zijn hashtags belangrijk in marketing?
- Welk bericht staat bovenaan?
- Hoe kun je hashtags volgen?
- Wat is een goede hashtag?
- Hoe kun je hashtags volgen?
- Hoeveel hashtags kun je gebruiken?
- Hashtags en toegankelijkheid
- Een hashtagstrategie
- Goede hashtags vinden
- Hashtag don’ts
- Overzicht: Hashtags op Instagram
- Overzicht: hashtags op Facebook
- Overzicht: hashtags op Twitter
- Overzicht: hashtags op LinkedIn
Wat zijn hashtags?
Hashtags zijn woorden of combinaties van woorden voorafgegaan door een hekje (#). Door zo’n hekje te gebruiken in een social media app wordt het betreffende woord een link. Hashtags zijn feitelijk dan ook niets meer dan links naar overzichtspagina’s op basis van een zoekopdracht. Klik je op de link, dan krijg je een overzicht van berichten met die hashtag te zien. De berichten worden gesorteerd op meest recent, op meest populair of meest geschikt voor jou als zoeker.
Waar komen hashtags vandaan?
Oorspronkelijk vond je hashtags alleen op Twitter, nadat hashtagbedenker Chris Messina in 2007 voorstelde om een hashtag te gebruiken om makkelijker informatie te kunnen vinden en groeperen:
In dit interview uit 2013 vertelt hij hoe dat ging.
De reden dat ik het belangrijk vind om te noemen, is omdat je daar aan ziet wat de echte kracht van hashtags is:
- Ze helpen je om informatie te groeperen en zo makkelijk vindbaar te maken;
- Ze geven je de mogelijkheid om met andere mensen in contact te komen die het over dezelfde onderwerpen hebben.
In het geval van Chris wilde hij graag dat iedereen die aan een bepaald evenement zou gaan deelnemen elkaar kon vinden via Twitter, door de hashtag te gebruiken. En events zijn nog steeds een belangrijke reden om op Twitter hashtags te gebruiken.
Hashtags komen oa aan bod in mijn online workshops Instagram voor bedrijven en Succes met je LinkedIn bedrijfspagina. Neem vooral een kijkje om al het aanbod te zien. De workshops zijn specifiek gericht op professionals die zich namens hun organisatie met social media bezig houden.
Waar kun je hashtags gebruiken?
Je kunt hashtags gebruiken op Twitter, LinkedIn, Instagram, Facebook, YouTube en Pinterest. Maar ook op TikTok, Snapchat en Twitch.
Sinds Messina de hashtag bedacht en Twitter het concept omarmde, vind je hashtags eigenlijk overal. Logisch, want ze zijn een makkelijke manier om informatie vindbaar te maken.
Instagram is beroemd om haar hashtags. LinkedIn introduceerde hashtags in 2018. En in 2020 besloot zelfs Facebook om meer aandacht te geven aan hashtags:
Waarom zijn hashtags belangrijk op social media?
Hashtags gebruik je niet zo maar. Ze zijn geen versiering of stijlvorm. Hashtags gebruik je omdat je iets wilt: meer bereik. Simpel. Toch?
Ehm: nee. Zo makkelijk is het natuurlijk niet.
Hashtags hebben alleen zin als gebruikers ze actief gebruiken. Ze zijn alleen effectief als je doelgroep ze ook echt gebruikt om informatie te vinden: als mensen ook daadwerkelijk op hashtags klikken. En niet zo maar mensen. De juiste mensen.
Om hashtags effectief te laten zijn, is niet alleen belangrijk dat jij ze gebruikt. Het is vooral belangrijk dat je doelgroep ze gebruikt om informatie te vinden!
Elja daae
Daar komt bij dat het succes van een bericht met een hashtag voor het allergrootste deel afhankelijk is van de inhoud. Heb je de allermooiste foto op Instagram op dat moment?
Heb je de grappigste of meest indrukwekkende tweet van het moment?
Zelfs op LinkedIn kan het zijn dat een bericht vanwege een hashtag gaat leven, vooral als die hashtag veel volgers heeft:
Maar let op: een hashtag kan oninteressante berichten niet opeens succesvol maken. Hashtags zijn geen wondermiddel. Ze kunnen hele goede berichten een boost geven. Maar ze kunnen bij middelmatige berichten niet zorgen voor meer bereik, omdat ze simpelweg niet worden weergeven op de verzamelpagina’s van die hashtag.
AAN DE SLAG: POPULAIRE VERSUS RECENTE HASHTAGS
Open Instagram of LinkedIn en zoek op een voor jou relevante hashtag. Op Instagram doe je dat via het vergrootglasje en vervolgens in het zoekveld bovenaan, op LinkedIn type je de hashtag in het zoekveld bovenin. Bekijk nu het verschil tussen populair en recent:
Welk bericht komt bovenaan te staan, als je op een hashtag zoekt?
Om de mensen die op een hashtag klikken te bereiken, is het belangrijk dat jouw bericht (met die hashtag er in) bovenaan de zoekpagina komt te staan. Daarmee bedoel ik de pagina die je te zien krijgt als je in een social media app op een hashtag zoekt, zoals je in onderstaande afbeelding ziet. Ik zocht op de hashtag #leeuwarden op Twitter:
Iedereen die op een hashtag klikt, in iedere social media app, komt op een overzichtspagina. Die is vrijwel altijd gesorteerd op populariteit. Maar hoe die populariteit bepaald wordt, dat weten we niet. Het algoritme bepaalt!
Grote kans dat je positie in de lijst met berichten te maken heeft met:
- De interactie op het bericht
- De relatieve interactie: hoe doen andere berichten met dezelfde hashtag het?
- Concurrentie: hoeveel berichten zijn er onlangs geplaatst met die hashtag?
- Afzender: hoe bekender en populairder de afzender, hoe groter de kans dat diens bericht hoog eindigt
- Tijdstip: hoe recent is het bericht?
- Locatie: vergelijk Google search – de locatie van de gebruiker heeft invloed op de getoonde zoekresultaten
Wat soms ook nog een rol speelt is de persoonlijke voorkeur van de gebruiker. Als hij of zij jouw account volgt, zal je bericht misschien meer kans maken om bovenaan te komen te staan. Hoe relevanter de berichten zijn voor een gebruiker, hoe groter de kans dat hij of zij doorklikt en blijft kijken en hoe beter dat is voor de advertentie-inkomsten. Op Instagram zie je dit al een beetje:
AAN DE SLAG: TEST JE PERSOONLIJKE ZOEKRESULTATEN
Ga naast een collega of gezinslid zitten. Open allebei de Instagram app en zoek op dezelfde hashtag. Wat krijgen jullie te zien? In hoeverre verschillen de resultaten? Hoe zou dat komen?
Ook op Facebook zie je dit effect, al is dat om een andere reden: berichten van vrienden met de hashtag waar je op zoekt, komen bij jou in het overzicht te staan. Mensen die geen vrienden zijn met diegene, zien die berichten niet, ook als zoeken ze op dezelfde hashtag.
Een dergelijke ‘personalisatie’ is natuurlijk goed nieuws. De kans dat het je lukt om een relevante doelgroep te bereiken, neemt toe. Maar voorlopig lijken hashtagpagina’s nog weinig persoonlijk. Opvallen doe je vooral door hele goede, voor die hashtag relevante content te plaatsen.
Luister naar deze podcast over hashtags:
Hoe kun je hashtags volgen?
Op sommige social media platformen (LinkedIn, Instagram) kun je als gebruiker hashtags ‘volgen’. Dat wil zeggen dat volgers af en toe berichten met die hashtag tussen de andere berichten in hun overzicht (feed of timeline) krijgen. Een geweldige kans, als je probeert om een specifieke doelgroep te bereiken! Als die doelgroep althans de hashtags volgt die jij gebruikt.
Hoe vaak de volgers van een hashtag de berichten met een hashtag te zien krijgen en wanneer dat wel of niet gebeurt, is niet duidelijk. De geheime algoritmes die daarvoor gebruikt worden, kennen we niet. Maar helpen doet het altijd.
Let op: op LinkedIn zie je duidelijk dat het aantal volgers van een hashtag vele malen kleiner is dan het aantal berichten dat die hashtag bevat. Het aantal volgers van een hashtag is dus vooral belangrijk omdat je weet dat je kans op bereik toeneemt. Maar dat er nauwelijks volgers zijn, wil niet zeggen dat je hem niet moet gebruiken. Er zijn altijd mensen die de hashtag gebruiken om te zoeken of er op klikken in andermans berichten.
Andersom geldt het helaas ook: dat er heel veel berichten zijn met een bepaalde hashtag, wil nog niet zeggen dat er ook heel veel mensen zijn die die hashtag volgen of gebruiken.
TIP: VOLG ZELF OOK RELEVANTE HASHTAGS
Het is erg handig om zelf de voor jouw klanten belangrijke hashtags te volgen op LinkedIn en Instagram. Want op die manier krijg je een beetje gevoel voor het soort berichten dat je concurrenten plaatsen met die hashtag. Je ziet zo ook vanzelf of klanten die hashtag gebruiken. En je ontdekt hoe vaak je berichten met die hashtag te zien krijgt als volger. Zeker doen, dus!
Zo kun je hashtags volgen op LinkedIn en Instagram
Hashtags volgen op Instagram: zoek via de zoekbalk bovenin de hashtag van je keuze. Je komt op een overzichtspagina met bovenaan de hashtag. Naast de hashtag zie je de knop ‘volgen’.
Hashtags volgen op LinkedIn: zoek op de hashtag en klik op de hashtag van je keuze. Op de overzichtspagina vind je een knop ‘volgen’. Wil je zien wat er allemaal aan berichte geplaatst wordt met die hashtag, moet je er eerst even op klikken.
Wat is een goede hashtag?
Als je hashtags wilt gebruiken om het bereik van je berichten te vergroten, is de eerste logische vraag natuurlijk: hoe kun je goede hashtags vinden? Welke hashtag werkt? Voor je op zoek gaat naar goede hashtags is het belangrijk om eerst te begrijpen wat een hashtag goed maakt.
1 Welke hashtags worden door jouw doelgroep gebruikt?
Hashtags hebben alleen zin als ze door je doelgroep gebruikt worden. Dus als je doelgroep er op klikt of er op zoekt – of ze zelfs volgt. Het heeft geen zin om aan al je berichten #autoverzekering toe te voegen als je doelgroep niet bezig is met autoverzekeringen. Wil je mensen bereiken die net een nieuwe auto hebben gekocht, kijk dan of er iets bestaat dat lijkt op #nieuweauto. Misschien gebruiken mensen wel andere woorden zoals ‘bolide’ of ‘ride’. Who knows?! 🙂 Of misschien zoek je eigenaren van bijzondere auto’s. Die bereik je misschien beter door de hashtags van merknamen te gebruiken.
Vaak bestaat er binnen groepen mensen een speciale benaming voor waar ze mee bezig zijn. Dat geldt overigens vooral voor Instagram en Twitter. Zoals onder #wisteriahysteria foto’s van blauwe regens worden gedeeld op Instagram, zie je ook op Twitter communities die zich vormen rondom hashtags, zoals die van #blogpraat (mijn oude twitterchat) of #durftevragen.
Hetzelfde zie je rondom woonplaatsen: inwoners van een woonplaats gebruiken soms een eigen woord voor hun woonplaats. Denk aan #mokum, #utrechttcity of carnavalsplaatsnamen.
Het vraagt soms flink wat onderzoek om er achter te komen hoe je kunt aansluiten bij specifieke doelgroepen. Daar moet je echt even de tijd voor nemen.
2 Welke hashtags geven je de meeste kans om bovenaan te komen staan?
De meest gebruikte hashtag op Instagram is al jaren #love. Met 1,8 miljard (MILJARD) berichten kun je je voorstellen hoe lastig het is om bij zo’n hashtag bovenaan te komen! Het is daarom vaak beter om een combinatie te maken van ‘grote’ (veelgebruikte) en ‘kleine’ hashtags. Hoe specifieker de hashtag, hoe beter.
TIP: Op Instagram zie je bovenaan de overzichtspagina van iedere hashtag hoe vaak hij al gebruikt is. Op LinkedIn zie je hoeveel volgers een hashtag heeft – een totaal andere manier om er naar te kijken. Op Facebook krijg je bij het zoeken op een hashtag te zien ‘hoe veel mensen hier over praten’. En daarbij is meer dus niet altijd beter.
Als een hashtag maar 1000 keer gebruikt is, lijkt dat weinig. Maar bij zo’n kleine hashtag is je kans om bovenaan de pagina te komen groter, net als de kans dat jouw bericht in de feed van volgers van die hashtag terecht komt.
Goede hashtags vinden
Goede hashtags vinden is vooral een kwestie van onderzoek. En daarnaast kun je door ze te gebruiken natuurlijk testen of ze werken. Er zijn wel tools die je kunnen helpen met het analyseren van hashtags of het vinden van relevante hashtags, maar meestal zijn dat social media tools in het duurdere segment.
Gelukkig kun je met een beetje tijd en verstand ook veel ontdekken. Ga aan de slag en doe de volgende dingen:
- Typ zelf in de betreffende app de hashtag in waarvan je denkt dat die van toepassing is.
Welke berichten krijg je te zien? Welke gebruikers gebruiken die hashtag? Welke hashtags gebruiken ze nog meer? - Kijk naar concurrenten.
Welke hashtags gebruiken zij? Wat zie je als je op die hashtag klikt? Wie gebruikt die hashtag nog meer? - Zoek naar influencers en vakgenoten.
Kijk welke grote namen er zijn binnen je vakgebied of de doelgroep en onderzoek welke hashtags zijn gebruiken. Blijf doorklikken op berichten om te zien welke hashtags ze nog meer gebruiken. - Auto-suggest.
Vaak krijg je, zodra je hashtags invoert al suggesties voor soortgelijke hashtags (vergelijkbaar met wat Google doet als je een zoekterm begint in te voeren). - Betaalde apps
Sommige apps, zoals Later (voor het beheren van Instagram), geven je suggesties voor hashtags.
Een handige tip is door te gaan zoeken op de hashtag en te kijken welke berichten er naar boven komen.
Hoeveel hashtags kun je gebruiken?
Op de meeste platformen kun je meerdere hashtags toevoegen aan je bericht:
- Instagram: maximaal 30
- Twitter: zoveel als je in 280 tekens kwijt kunt
- LinkedIn: onbeperkt. LinkedIn zelf vindt 3 genoeg.
- Facebook: onbeperkt.
Houd in de gaten dat het toevoegen van meer dan een paar hashtags alleen op Instagram echt geaccepteerd is (en bewezen effectief). Op de meeste andere kanalen staat het een beetje raar om meer dan twee of drie hashtags te gebruiken.
Use hashtags (we recommend no more than three) to help other members find the conversations that match their own interests.
Pete Davies, ‘What’s in your LinkedIn feed …‘
Wat werkt en wat niet is een kwestie van testen. Ga spelen met verschillende soorten hashtags en hashtags van verschillende omvang (aantal keren gebruikt, aantal volgers) om er achter te komen wat werkt voor jouw doelgroep.
De belangrijkste vuistregel bij het gebruiken van hashtags (vooral buiten Instagram) is: wie help je er mee? Je kunt je tweet, LinkedInbericht of Facebook post volstoppen met hashtags. Maar wat heeft je klant er aan? En hoe komt het over?
Welke hashtags moet je gebruiken: volg deze hashtagstrategie
Tijdens mijn laatste (pre-corona) trip naar de VS woonde ik een lezing bij van expert Jenn Herman. Zij raadde een vier-delige hashtagstrategie aan voor Instagram die ik slim vond:
- Gebruik je eigen hashtags, rondom je product, bedrijf of merk.
- Trends: gebruik hashtags die door je gebruikers gebruikt worden rondom dit onderwerp
- Inhoudsgerelateerde hashtags: gebruik hashtags die te maken hebben met de specifieke inhoud van dat specifieke bericht. Dus is het een kolibri op de foto, dan gebruik je #kolibri.
- Branche-hashtags: gebruik hashtags die te maken hebben met de industrie waarin je je begeeft. Dus #reizen, #politie, #innovatie of #ijssalon.
- Lokale hashtags: deze werd door Jenn niet genoemd, maar is wel degelijk een aparte categorie, vooral op Instagram. Gebruik hashtags rondom de locatie waar je product, bedrijf, of doelgroep zich bevindt indien dit relevant is voor jouw business.
Specifiek is goed: gebruik #groningen en #schoenengroningen; gebruik #politie en #politiewassenaar; gebruik #ondernemen en #ondernemersutrecht.
Daarnaast raadde zij aan om een mix te maken van grote en kleine hashtags. Hoe groot ‘groot’ is hangt er een beetje van af of je Nederlandstalige of Engelse hashtags gebruikt. Het totaal aantal keer dat hashtags gebruikt worden in het Nederlandse domein ligt natuurlijk lager dan het aantal keer dat Engelse hashtags wereldwijd gebruikt worden.
Hashtags & toegankelijkheid
Als je wilt zorgen dat je hashtags goed leesbaar en begrijpelijk zijn, zorg dan dat je aparte woorden een hoofdletter geeft. Dus niet #durftevragen maar #DurfTeVragen. Toegegeven, vrijwel niemand doet het. Maar als het gaat om toegankelijkheid en leesbaarheid is het superbelangrijk.
Want wat blijkt? De bots en andere software die door blinden en slechtzienden wordt gebruikt, leest de hashtags anders op als 1 woord. Met alle verwarring die dat kan geven.
Zoals gezegd, vrijwel niemand schrijft #BlackLivesMatter of #PolitieAmsterdam. Maar feitelijk is dat wel de enige manier waarop hashtags goed toegankelijk zijn voor mensen die minder goed kunnen zien.
Wil je hier meer over lezen? Check dan deze uitleg van deze Engelse organisatie die zich bezig houdt met toegankelijkheid. Hier vind je een soortgelijke toelichting met tips in het Nederlands. PS een term die veel gebruikt wordt in dit verband is camelCase, de gewoonte om woorden aan elkaar te plakken en te onderscheiden door hoofdletters.
Hashtags: veelgemaakte fouten
Ik ben al jaren gefascineerd door hashtags. Niet voor niets runde ik tien jaar lang een twitterchat onder de hashtag #blogpraat en bouwde zo een community die jarenlang iedere week online bij elkaar kwam. Maar zo leuk als hashtags zijn, zo makkelijk is het om ze verkeerd te gebruiken. Daarom: 5 dingen die je beter niet kunt doen als het om hashtags gaat.
1 Hashtags in de lopende tekst
Ik begin met iets dat niet echt fout is maar wel een persoonlijke ergernis: hashtags in de lopende tekst. Te vaak zie ik tweets en LinkedInberichten waar mensen de hashtags in de lopende tekst hebben staan.
De hahstags werken ern iet minder om (ze tellen gewoon als hahstags) maar het staat niet netjes. Vaak zijn het er bovendien veel te veel. Het is gewoon niet #fijn om een #tekst te lezen waarin iedere paar #woorden uit een #hashtag bestaat. Toch?!
Ze je hashtags liever achteraan de berichttekst, of, in het geval van Instagram, in een reactie op je eigen bericht. Dan storen ze je lezers wat minder.
Aan bovenstaande tweet zie je meteen hoe lastig dat is. Want heeft het zin om die woorden die nu hashtags zijn dan alsnog achteraan te zetten als hashtags? Het ligt niet voor de hand. Toch denk ik dat het in dit geval prima had gekund, gezien de lengte van de tweet. Ik denk dat het de leesbaarheid vergroot. Overigens is daarbij vaak ook de vraag: zijn hashtags nodig? En zo ja, hoeveel en wie wil ik dan eigenlijk bereiken?
2 Ondoordachte hashtags
Ooit had ik iemand aan de lijn van een grote gemeente om te praten over een training. Het beheer van het twitteraccount was uitbesteed aan de servicedesk, die ook de tweets opstelde. Toen ik even naar het account keek, zag ik dat in iedere tweet (toen nog 140 tekens!) altijd twee willekeurige woorden in hashtags werden veranderd door er een # voor te zetten. Wat bleek? De collega’s van de servicedesk hadden begrepen dat dat belangrijk was, twee hashtags per tweet.
Dat gaf hele rare effecten. Want woorden die niet belangrijk waren voor de gemeente, zoals #boom, #ijs of #winter waren opeens links geworden naar hashtags. En natuurlijk gaan volgers daarop klikken.
Het gevolg is dat je volgers terecht komen op een overzichtspagina van berichten die helemaal niets. te maken heeft met jouw onderwerp. Dat is niet wat ze verwachten, natuurlijk. Dus het staat onprofessioneel. Maar erger nog: soms komen volgers die op die hashtag klikken terecht in een overzicht van tweets of andere berichten vol onduidelijke, opruiende, kritische of ronduit vervelende informatie.
In het voorbeeld hierboven zie je iets soortgelijks op LinkedIn. Hashtags als #warm, #unique of #tranquil hebben niet zo veel zin op zo’n platform. Want wie zoekt daar nou op?
Hoe los je dit op? Simpel: voeg alleen hashtags toe waar je over na hebt gedacht. Liever minder hashtags die goed doordacht zijn en aansluiten bij je doelgroep dan een hele lijst met zinloze hashtags. En klik er altijd zelf eerst even op, zodat je weet wat er ‘onder’ die hashtag zit.
3 Te veel hashtags gebruiken
Klein maar terugkerend ergernisje: berichten vol hashtags. Hoewel er technisch gezien niets op tegen is (je bericht dingt mee naar een plaats op de pagina van al die hashtags) ziet het er een beetje onprofessioneel en wanhopig uit. Klik mij! Lees mij! Kijk naar mij! Linksom! Rechtsom! Kijk nou!
De uitzondering is Instagram waar 10-20 hashtags heel gewoon zijn (en het maximum zelfs 30 is). Maar liefst dan wel in een reactie op het bericht, zodat ze als het ware verstopt zitten.
4 Engelse hashtags gebruiken
Het kan zijn dat je een internationale doelgroep op het oog hebt. In dat geval is het logisch dat je Engelstalige hashtags gebruikt. Maar de kans is groot dat je dat onbewust doet. En dat is zonde, als je publiek daar niet zit! Enerzijds is de concurrentie enorm (de hele wereld gebruikt Engelstalige hashtags). En anderzijds is de kans groot dat je je lokale of nationale doelgroep misloopt.
In mijn werk voor de politie kom ik wel eens de hashtag #instapolice tegen op Instagram. Het is een populaire hashtag, vol mooie jonge agenten en agentes van over de hele wereld. Maar niet zo nuttig als je wijkagent bent en eigenlijk gewoon mensen in #duindorp of #vinkeveen wilt bereiken.
Hetzelfde geldt op LinkedIn: de hashtag #innovation is natuurlijk enorm groot en populair. Maar als jij vooral Nederlandse onderzoekers wilt bereiken, is #innovatie of misschien zelfs #onderzoek logischer.
Soms leidt dat tot problemen: in mijn wereld is de hashtag #socialmedia de meest logische. Maar scoren met die hashtag is tegelijkertijd vrijwel onmogelijk.
Het is zoeken dus en nadenken: levert een Engelstalige hashtag op awt je voor ogen hebt? Want bereik is leuk, maar bereik onder de relevante doelgroep is belangrijker (zie: Alles over organisch bereik op social media).
5 Hashtag hijacking & spam
Tenslotte de ergste en enige echte hashtagzonde: hashtag hijacking. De term slaat op het inspelen op een trending hashtag met onderwerpen die niets met de trend te maken hebben. Denk aan bedrijven die meeliften op trending topics op Twitter over wereldnieuws door promotionele tweets te delen met de betreffende hashtag.
Maar het is ook mogelijk om te spammen zonder dat je het je bewust bent. In een feed vol mooie #bmw auto’s is het niet zo kies om met een promotieplaatje aan te komen voor. jeautoverzekering. Wil je meepraten met de community die die hashtag gebruikt, zul je net als zij een foto moeten delen van een mooie auto.
Overzicht: Hashtags op Instagram
Je hebt hiervoor van alles kunnen lezenover hashtags. En het meeste geldt ook voor Instagram. Maar Instagram is net weer even anders dan andere platormen. Daarom hier een kort overzicht:
- Aantal hashtags Op Instagram mag je 30 hashtags gebruiken. Het is goed om jezelf aan te leren om in ieder geval 10 hashtags te plaatsen. Is lastiger dan het lijkt!
- Hashtagcultuur Net als Twitter heeft Instagram een echte hashtagcultuur. Mede dankzij hashtags kan een thema of een bericht viral gaan. Communities hebben vaak hun eigen hashtags, waarmee ze elkaar weten te vinden.
- Volgen Op Instagram kun je hashtags volgen … en mensen doen dat ook. Dat vergroot je kansen op bereik.
- Stories Ook in Instagram stories (hier meer over Instagram stories maken) kun je hashtags gebruiken. Vooral doen!
- Plaatsing Je kunt hashtags direct onder je berichttekst (‘description’) zetten. Maar je kunt ook eerste een paar witregels toevoegen, zodat mensen ze niet direct zien en ze niet storen. De andere mogelijkheid is om ze in een reactie op je eigen bericht te zetten. Enige nadeel is dat je die reactie niet meer kunt wijzigen als er een fout in zit.
TIP Hashtags komen ook aan bod in de live online training Instagram voor bedrijven.
Overzicht: hashtags op Facebook
Wat moet je weten over het gebruiken van hashtags op Facebook? Nou, dit:
Werking Hashtags doen het op Facebook, maar ze werken minder goed. Dat komt omdat veel content op Facebook alleen zichtbaar is voor vrienden van degene die het bericht plaatst.
Trend Sinds enige tijd stimuleert Facebook het gebruik van hashtags. Hopelijk wordt de werking daarmee verbeterd.
Slimmigheid Je kunt goedlopende berichten die in het verleden op je Facebookpagina zijn geplaatst, bewerken en er alsnog hashtags aan toevoegen. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Aantal Hoewel je heel veel hashtags kwijt kunt, is het de vraag of je dat moet doen. Mensen zijn er nog niet aan gewend. Je tekst volproppen met hashtags ziet er misschien een beetje raar uit. Maar misschien ook niet … testen dus!
Overzicht: hashtags op Twitter
Aantal Feitelijk kun je 280 tekens aan hashtags in je tweets zetten, maar waarom zou je? Focus je op de inhoud van je verhaal en kijk dan of er ruimte is voor hashtags. Meer dan 3 is echt te veel – liever houd je het bij 1 goede.
Trending Twitter geeft de trending hashtags op de home page weer. Handig dus als je op zoek bent naar thema’s om op in te haken. Maar let op: kijk uit voor hashtag hijacking!
Onderzoek Nog meer dan op andere platformen is het op Twitter belangrijk om onderzoek te doen. Klik op de hashtag die je wilt gebruiken en kijk wat er ‘onder’ zit, kijk waar je tussen komt te staan, wat volgers die op jouw hashtag klikken te zien krijgen. Er is veel spam en er zijn veel ’trollen’, dus het is belangrijk om te kijken wat een hashtag inhoudt voor je hem gebruikt. Het is niet altijd wat je denkt.
Overzicht: hashtags op LinkedIn
Trend Hoe meer LinkedIn op inhoud focust en hoe meer LinkedIn een vakinhoudelijk platform wil zijn, hoe groter de rol voor hashtags wordt. Belangrijk dus om mee te gaan testen. Wissel af, kijk hoeveel volgers een hashtag heeft, introduceer je eigen hashtag… En spreek bijvoorbeeld met collega’s af dat iedereen een bepaalde hashtag gebruikt om over de organisatie te praten.
TIP Volg zelf ook hashtags die je wilt gebruiken om te zien hoe vaak er gerelateerde berichten in je feed opduiken en wat andere mensen posten met die hashtag.
Bedrijfspagina’s en hashtags Sinds een tijd kunnen bedrijfspagina’s 3 hashtags ‘claimen’. Dat betekent niet dat ze nu van jou zijn: niet voor niets noemt LinkedIn dat ‘community-hashtags’. Het gaat er om dat je vanaf dat moment ALS PAGINA vanaf dan op alle berichten met die hashtag kunt reageren. Kies dus vooral voor merkhashtags, want dan kun je vanuit de pagina reageren als collega’s en klanten het over je hebben.
Naast het claimen van de merknaam als hashtag (zodat je daar over mee kunt praten) is het slim om eventuele arbedsimarktgerelateerde hashtags te claimen (#werkenbij[bedrijfsnaam]). Zie hieronder bij GE de hashtag voor stagiaires.
TIP Beheer je een bedrijfspagina op LinkedIn? Hashtags komen ook aan bod in de live online training ‘Succes met je LinkedIn bedrijfspagina’.
Waarom hashtags geen garantie zijn voor bereik en succes
Het lijkt makkelijk: je zet zo’n # voor een woord en gebruikers komen vanzelf jouw bericht tegen. Maar mensen zien een bericht niet zo maar vanwege een hashtag. Hashtags zijn geen garantie voor succes.
Om effect te hebben met je hasthags, moet iets gebeuren:
- Mensen klikken op de hashtag in een ander bericht;
- Mensen zoeken bewust op een hasthag en klikken er op; of
- Mensen volgen de hashtag en krijgen daarom een selectie van die berichten in hun tijdlijn te zien.
De waarheid is dat lang niet iedereen binnen je doelgroep met hashtags bezig is. Niet iedereen klikt er op en zoekt er naar. Dat is belangrijk om je te realiseren, want dat maakt je aannames wat realistischer.
De andere kanttekening die ik moet maken, is dat een hashtag een slecht of oninteressant bericht niet opeens populair kan maken. Het is niet altijd makkelijk om een goed bericht te maken dat jouw doelgroep aanspreekt. En als dat bericht je doelgroep niet aanspreekt, helpt die hashtag natuurlijk niets.
Maar …. als je een goed bericht hebt gemaakt, kan een hashtag je bereik onder een nieuwe doelgroep vergroten! Maar doe je het goed, dan zijn hashtags een van de beste manieren om nieuwe, geinteresseerde volgers te vinden. En zo je bereik te vergroten.
Vragen? Opmerkingen? Laat ze hieronder achter. Ik zal eventuele aanvullingen en antwoorden in dit artikel verwerken.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Joram Vanhoutte zegt
Beste,
Ik bied als sportschool crosstraining lessen aan. Een gelijkaardig concept als de alom gekende crossfit. Wij noemen het echter crosstraining aangezien we ons niet houden aan hun specifieke les-indeling en wij niet beschikken over de officiele erkenning. Mogen wij dan wel de hastags #crossfit en/of #crossfitbox gebruiken of is dat ook verboden ?
Elja Daae zegt
Volgens mij zit er geen auteursrecht op hashtags. Maar als concurrent is het niet verstandig om een merkhashtag van iemand anders te gebruiken. Als consument mag je dat wel, maar als commerciele partij begeef je je op glad ijs. Ik denk dat het vaak genoeg gedaan wordt overigens, maar ik kan me voorstellen dat je er inbreuk mee maakt op het merkrecht van die concurrent. Dus ik zou het zekere voor het onzekere nemen en het niet doen. Het is vooral een risico-afweging en een stukje ethisch: ook als de ander geen stappen onderneemt, kun je je afvragen hoe het overkomt.
Ik zou denk ik zoeken naar andere, generieke hashtags die ook gebruikt worden door accounts die het over crossfit hebben en die vooral gebruiken en alle wat daaraan verwant is.
Else zegt
Hi Elja,
Vraagje over het gebruik van #’s op LinkedIn. Ik heb weleens onderzoek gedaan naar #’s die voor mij interessant kunnen zijn en bijgehouden welke bij mijn werk, branche en doelgroep passen. Een voorbeeld was #personeelsuitje. In mijn aantekeningen staat dat die meer dan 14.000 volgers heeft. Nu check ik net hoeveel volgers die # nu heeft en nu zijn het er maar 9. Dit heb ik met nog een paar #’s gecheckt en bijna allemaal hebben ze veel minder volgers.
Weet jij of 1 keer in de zoveel tijd een # ‘gereset’ wordt o.i.d.? Of heb je anders een idee wat hier gebeurd is? En hoe we daar rekening mee kunnen houden in onze posts?
Dank je wel voor je hulp!
Groetjes,
Else
Elja zegt
Hoi Else, ik had dit zelf nog niet gezien. Maar ik heb sowieso een beetje twijfels over of hashtags op LinkedIn wel werken. Ik volg er zelf een aantal en ik krijg er bijna nooit iets van te zien (zoals dat wel op Instagram gebeurt, soms). En als ik berichten zie, dan zijn ze vaak heel oninteressant of irrelevant.
Ik weet dat er hashtags zijn die echt bekeken worden (dus niet gevolgd maar wel bekeken/gecheckt), zoals #vacature of #tekstschrijver. Maar eerlijk gezegd kun je ook berichten vinden als je gewoon ‘vacature’ intypt en dan op ‘berichten klikt.
Ik heb nog nooit bewijs gezien dat ze meer volgers opleveren. En het viel me op dat LinkedIn ze zelf ook niet gebruikt, gek genoeg.
Ik zou vrolijk volhouden met je hashtags, maar niet meer dan 3 en misschien ook 1 eigen hashtag om een beetje te testen en je merk te bouwen. En verder is het denk ik echt een kwestie van testen en analyseren of je in de resultaten verschil zie met of zonder hashtags.