Zet je zaak op de kaart
Welkom bij de pagina over het boek ‘Zet je zaak op de kaart’. Toevallig hier beland? Onderaan deze pagina vind je meer informatie over het boek.
Zet je zaak op de kaart: handige links
Hoe doe je dat, je zaak op de kaart zetten zonder een groot budget? Het is gelukkig een kwestie van aandacht en tijd. Daarmee kun je heel veel bereiken en je zaak beter online vindbaar maken. Sterker nog, je kunt bouwen aan een actieve marketingstrategie via verschillende kanalen!
Zoals ik beloof in het boek vind je hier een boel handige links en tips op een rijtje. Ik ben van plan om er regelmatig dingen aan toe te blijven voegen. Als je zelf nuttige dingen tegen komt, deel ze in de comments!
Tevreden over het boek? Laat het vooral weten! Op managementboek.nl en bol.com kun je eenvoudig een review achterlaten. Alvast hartelijk bedankt!
Voor je begint
Let op: informatie veroudert snel, vooral in de online marketing. In sommige artikelen wordt gesproken over Google Places i.p.v. Google Mijn Bedrijf, bijvoorbeeld. Sommige artikelen zijn van auteurs die op zoek zijn naar trucjes om snel in Google te scoren, etc. Dat raad ik je niet aan. Bovendien: als ondernemer met weinig tijd moet je keuzes maken en het medium vinden dat het beste bij jou en je zaak past.
Kortom, het is je tijd meer dan waard om je goed te informeren, in te lezen en je eigen afwegingen te maken!
Locatiemarketing en strategie
Eventlocaties & lokale marketing: verhaal over de SuperBowl
Alles over locatiemarketing (bron: MOZ)
Een locatiemarketingstrategie ontwerpen (bron: hostgator)
Location Based Marketing Association (VS) NB: ‘associations’ zijn in de VS niet per definitie non-profits, zoals in Nederland. Goed om je te realiseren. 😉
40% van de mobiele zoekopdracht is lokaal. Let op: deze informatie stamt uit 2012 maar wordt nog algemeen gebruikt.
Digitale marketingtips voor de detailhandel (mrt 1023)
26 tips voor succesvolle locatiemarketing (bron: socialmediaexaminer)
Google en je website (lokale SEO/local SEO)
Je website vindbaar maken in Google is 1 ding, maar als je website gaat over een fysieke locatie, jouw zaak of kantoor of vestiging, moet dat duidelijk zijn voor zoekmachines als Google. Hier vind je links die gaan over het koppelen van die online informatie aan een fysiek adres.
Tool: als je een WordPress website hebt, kun je overwegen om een (betaalde) plugin als deze local seo plugin van Yoast te gebruiken. Die optimaliseert je website automatisch zodat je goed vindbaar wordt in de lokale zoekresultaten van Google en anderen.
Zo vermeld je je bedrijf op Google My Business (bron: Frankwatching, juni 2015), een handleiding die je stap voor stap laat zien welke informatie je nodig hebt en wat je moet doen om goed vermeld te worden.
Je bedrijfsvermelding in Google verbeteren: 4 tips (bron: Frankwatching)
10 mythes over lokale seo (zoekmachine-optimalisatie voor lokale bedrijven) (bron: searchengineland.com)
5 tips to boost your local SEO
Je bedrijf aanmelden op allerlei verzamelsites en database is belangrijk voor je positie in de zoekmachines. Hier vind je instructies (bron: reputatiecoaching.nl)
Beter scoren in Google door je concurrenten te bekijken
Hoe beïnvloed je Google’s knowledge graph? (bron: Frankwatching)
Google posts are going to kill local SEO
Google Mijn Bedrijf
Love’em or hate’em, je zult er aan moeten geloven: Google Mijn Bedrijf. Met een profiel zorg je dat je goed vermeld staat op Google, op Google Maps en op Google+. Hieronder meer informatie over Google Mijn bedrijf.
Uitleg Google Mijn Bedrijf (inclusief verificatieprocedure en do’s & dont’s)
360 graden bedrijfsfoto’s aan laten maken voor op Google (betaalde dienst, ik heb er zelf geen ervaring mee)
Alles over Google Mijn Bedrijf (bron: Google)
How to verify a local Google+ page on Google
Stats & Facts (bron: Google)
Bloggen
Of je het nou bloggen noemt of gewoon een hoofdstuk ‘nieuws’ hebt op je website, het is verstandig en leuk (voor bezoekers) om regelmatig nieuwe updates op jouw site terug te vinden. Bloggen helpt je positie in de zoekmachines maar ook natuurlijk je band met de bezoekers van je website. Hier vind je allerlei tips over bloggen.
Bloggen is een van mijn specialisaties (en hobbies) dus je vindt hieronder veel links naar mijn eigen artikelen.
Je blog promoten: meer lezers op je blog
Tips voor succesvol internationaal bloggen (bron: Jeff Bullas)
Waarom mensen (niet) stoppen met bloggen
39 blogging tools to help you blog faster, write better and land more readers
Google Maps en Apple Maps
Wie zijn of haar Google Mijn Bedrijf account (het oude ‘Google Places’) heeft aangemaakt of ingevuld, is als het goed is beter vindbaar op Google Maps. Hieronder enkele artikelen over Google Maps: wat is het, wat kun je er doen, hoe werkt het, etc.
Hoe zet je je bedrijf op Apple Maps (op o.a. de iPhone). Apple Maps maakt gebruik van de database van Yelp en TomTom (zie hierboven onder ‘GPS’), onder andere.
Hoe komt je bedrijfsinformatie op Yelp? Let op: Yelp is gekoppeld aan andere databases, waaronder Apple Maps, voor zover bekend.
Je eigen vermelding in Apple maps managen: Apple lanceert self-service voor Apple Maps (oktober 2014)
Een sterk groeiend visueel netwerk dat specifiek geschikt is voor iedereen die een zaak heeft waar klanten over de vloer komen. Want niet alleen vinden mensen het leuk om foto’s te nemen (bijvoorbeeld als ze op een horecalocatie zijn), ze vinden het vaak leuk om andere te laten weten waar ze zijn.
Ook op Instagram kun je ‘inchecken’, je foto een adres meeegeven (een geotag). Interessant dus voor wie graag mensen over de vloer heeft. Hieronder vind je meer informatie over Instagram.
Instagram voor lokale bedrijven: 10 tips (Bron: Elja op Frankwatching)
How to use Instagram for business (infographic)
Tool: Totems.co. Gebruik de zoekfunctie om gebruikers en locaties te vinden.
FUN: kijk waar populaire foto’s gemaakt worden op een wereldkaart
Winkels zetten Instagram om in cash
Geotagging, big data en locatiemarketing
Geotagging, het toevoegen van een adres aan een stukje online informatie, is The Next Big Thing. Niet alleen omdat het ondernemers helpt en consumenten er op los taggen. Ook omdat al die informatie goud waard is. Hieronder meer artikelen over dit fenomeen dat gerelateerd is aan de ‘Big Data’ discussies.
Onderzoek van Gartner: in 2017 geven aan meer dan 100 apps informatie door via onze mobiele telefoon
Locatiegegevens zijn geld waard: investeerders investeren in Foursquare (feb 2014)
A marketer’s guide to local marketing (over geofencing, mobile IP lookup, proximity-based detection en meer)
Location based marketing en mobiel adverteren (apr ’14)
Location more important than ever in mobile marketing (mrt ’14)
Foursquare
Geen gigantisch netwerk in Nederland, maar de kans is groot dat jouw bezoekers en klanten er al bezig zijn. Zelfs als jij er niet bent! Houd de ontwikkeling in de gaten, maak een account aan en kijk wat het inhoudt.
Foursquare style guide (bron: Foursquare)
(feb 2013) Foursquare gebruikt data voor advertenties op andere platformen
Zet je zaak op de kaart kopen?
Via deze sites kun je het eenvoudig aanschaffen:
Wat anderen zeggen over ‘Zet je zaak op de kaart’
“De praktische insteek van het boekje, de vele voorbeelden en de bondige opzet maken de leerstof eenvoudig te begrijpen. Het bijzondere aan dit boekje is, dat als je denkt dat je een vraag hebt of een suggestie om het boekje te verbeteren, dit binnen no time niet meer relevant is. De schrijfster heeft namelijk (bijna) overal aan gedacht.”
(Judith Damveld, Frankwatching.com)
“Zet je zaak op de kaart is een handig boekje voor iedereen die aan de slag wil met zichzelf online profileren.”
(Martha Pelkman, Drspee.nl)
“Kernwoorden: Laagdrempelig, Leesbaar, Snel te realiseren, Vol Tools en Tips, kopen!
(Karin Winters, karinwinters.nl)