40 blogonderwerpen voor zakelijke bloggers zonder inspiratie

waarover moet ik bloggen?

Voor veel zakelijke bloggers is het lastig om onderwerpen te bedenken. Ze hebben bedacht dat ze moeten bloggen maar ze hebben geen inspiratie, geen tijd en geen energie.

Toch is zakelijk bloggen echt niet zo ingewikkeld. Zelfs niet als je even geen inspiratie hebt.

De belangrijkste vraag voor zakelijke bloggers

Als er 1 vraag belangrijk is voor zakelijke bloggers is het deze: voor wie blog je en waarom?

Want waar je over blogt, hangt natuurlijk af van je doelstellingen en je doelgroep. Als zakelijke blogger heb je een doel voor ogen en wil je een bepaald effect sorteren. Belangrijk dus om in de gaten te houden. Ik zeg het maar even.

40 onderwerpen voor zakelijke bloggers: GO!

Maar wat je doel en doelgroep ook is, hieronder vind je een lijst van 40 mogelijke onderwerpen voor blogartikelen. Het zouden er ook 100 kunnen zijn. Of 1.000. Het punt is, je kunt echt overal over schrijven. Met ieder van de onderwerpen en insteken kun je weer 5 kanten op. Of je kunt ze maandelijks of jaarlijks herhalen.

Eigenlijk is het dus een lijstje van 200 blogartikelen. Of 2.000! Net hoe je het bekijkt.

Blog ze!

blogonderwerpen: how toBlog over klantvragen

  1. Type je product of dienst in Google en kijk welke onderwerpen er automatisch ingevuld worden. Schrijf daar een artikel over.
  2. Schrijf de 5 meest gestelde vragen van klanten op en werk die uit tot 5 artikelen waarin je die vragen beantwoordt.
  3. Ga naar Google, type de klantvraag in die je vaak hoort en kijk welke vragen mensen nog meer in Google typen. Gebruik die als titel voor blogartikelen.
  4. Duik in je email en gebruik de antwoorden die je eerder aan klanten gaf over je producten, diensten of markt als input voor een artikel.
  5. Doe het omgekeerde: schrijf over wat mensen absoluut nooit vragen maar wel zouden moeten vragen

Blog over je eigen product of markt (maar indirect)

  1. Interview een klant over zijn ervaringen
  2. Interview een collega over een kant van het bedrijf die klanten normaal niet zien
  3. Vraag klanten of collega’s naar hun 5 beste, creatiefste, leukste, handigste tips op het gebied van jouw product of dienst
  4. Verzamel reviews over je product en gebruik dat om te schrijven over hoe je je product aan het verbeteren bent, achter de schermen
  5. Interview een belangrijke leverancier

Recycle oude content (‘repurposing’)

  1. Gebruik teksten uit emails aan klanten en collega’s waarin je dingen uitleg als basis voor ‘how-to’ artikelen.
  2. Gebruik stukken uit handleidingen die je gemaakt hebt (en die je doelgroep zouden helpen) als basis voor how-to artikelen.
  3. Hergebruik de structuur van een presentatie, schrijf je verhaal bij een presentatie uit en maak er een artikel van. Of een ebook. Of een whitepaper.
  4. Maak video- of audio-opnames van interviews, presentaties en evenementen en gebruik die in blogartikelen.

blogonderwerpen: werkingDoe meer met visuals, juist op je zakelijke blog

  1. Maak een fotoverslag van een zakelijk evenement
  2. Embed instagram foto’s die te maken hebben met je thema
  3. Maak een serie foto’s ‘achter de schermen’
  4. Maak van een populair artikel een visuele presentatie, zet die op slideshare en embed die op je blog
  5. Zoek creative commons foto’s op LinkedIn en maak daar een verhaal omheen

Bedenk wekelijkse blogcolumns en blogrubrieken

  1. Interview meerdere mensen en stel ze de zelfde 5 vragen
  2. Vraag een expert om maandelijks zijn/haar visie te geven op ontwikkelingen in de markt, of geef zelf wekelijks je visie op de markt of jouw industrie
  3. Licht wekelijks een ‘vraag van de week’ toe
  4. Laat telkens een andere leverancier/klant/collega aan het woord
  5. Review wekelijks een boek, site, app of ander product dat relevant is voor je doelgroep

blogonderwerpen: titelsMaak how-to’s, instructies, stappenplannen en checklists

  1. Beschrijf de stappen die voorkomen dat je klanten een veelgemaakte fout maken
  2. Maak een instructie voor een ingewikkeld product
  3. Maak een checklist (maak er meteen ook een handige download van, met van die afvinkvakjes)
  4. Leg tot in detail uit hoe een bepaalde (online) tool het best ingezet kan worden
  5. Maak een video of screencast waarin je laat zien hoe je iets doet dat relevant is voor jouw klanten en in relatie staat tot jouw product of dienst.

Blog over je markt

  1. Review een boek uit je vakgebied
  2. Schrijf een verslag over een evenement uit je vakgebied
  3. Beschrijf waarom een belangrijke trend wel of juist helemaal niet belangrijk is
  4. Interview een expert en publiceer de video, het transcript en/of de audio-opname op je blog
  5. Beschrijf de 5 of 10 belangrijkste ontwikkelingen binnen je vakgebied (van de laatste maand/jaar/volgend jaar/de komende 5 jaar)

blogonderwerpen: 5 trends inEen klassieke blogtip: maak lijstjes en overzichten

  1. Publiceer een overzicht van relevante artikelen met achtergronden waar je potentiële klanten iets aan zullen hebben
  2. Publiceer een lijst met de belangrijkste blogs, twitter accounts, vakliteratuur (“5 boeken die je gelezen moet hebben als je…”)
  3. Vraag 5 experts naar hun beste tips (link naar hun social media accounts!), trends, favoriete plekken of wat dan ook maar interessant en relevant is voor je doelgroep
  4. Publiceer een lijst met de invloedrijkste bedrijven of personen binnen je vakgebied (onderbouw waarom)
  5. Draai het om: beschrijf de 5 dingen die je niet moet doen met je product, die nooit aan zullen slaan in je markt.

blogonderwerpen rondom je evenementZakelijk bloggen is een kwestie van planning

Als je blog onderdeel is van je marketingstrategie, is het nog belangrijker om consistent te zijn en regelmatig te publiceren. Je hoeft het gelukkig niet allemaal zelf te doen. En het helpt als je vooruit plant, met een zogenaamde contentkalender. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en kun je bovendien op tijd jezelf of anderen aan het werk zetten om de artikelen te maken.

Het voorkomt ook dat je na afloop van een evenement pas bedenkt dat je de spreker een vraag had willen stellen of een interview had willen opnemen. Of dat je een artikelreeks had willen doen waarin je je dienst relateerde aan de winterspelen. 🙂

Maak het jezelf makkelijk, plan terugkerende items. Dat voorkomt writer’s block.

En verder: je produceert al veel meer ‘content’ dan je weet! Het is een kwestie van anders kijken naar wat je dagelijks aan informatie communiceert en tot je neemt. Je hebt vast ergens een lijst met favoriete artikelen (op papier of in je browser), favoriete bronnen, een map met klantvragen, wat dan ook. Gebruik wat je hebt!

 

PS Zoek je blogonderwerpen voor je persoonlijke blog, zie hier een lijst van 50 mogelijke blogonderwerpen!

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

4 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Waarom ondernemers gewoon moeten bloggen – Elja Daaereply
juli 28, 2015 at 10:07 PM

[…] nog een heleboel andere ideeĂ«n voor mogelijke blogonderwerpen. En hier nog […]

Bloggen voor een baan? 1,2,3… GO! – Elja Daaereply
augustus 25, 2014 at 10:08 PM

[…] Maak een lijst Als je het moeilijk vindt om uit de losse pols te beginnen met schrijven (of podcasten, of video’s opnemen), zou ik een lijst maken met onderwerpen. 20 ideeĂ«n om over te schrijven, gerelateerd aan je vakgebied. Geen idee? Wat dacht je van het laatste nieuws uit jouw werkveld? De meeste gestelde vragen? Je 5 favoriete (werkgerelateerde) tools/plekken/boeken/mensen/experts/bedrijven? Simpel, toch? Hier vind je nog veel meer blogideeĂ«n. […]

Marije Woertmanreply
maart 09, 2014 at 09:03 PM

Ik zat in een blogdip, even totaal geen inspiratie meer. En dit geeft weer heel veel inspiratie, echt top!

Linda Rosalinde Markusreply
maart 08, 2014 at 02:03 PM

Heerlijk stuk dit. Zoveel inspiratie! Dit vind ik trouwens ook supertips voor nicheblogs (dus niet per se alleen zakelijk). Top!! Dit is echt zo’n artikelen om te bewaren en af en toe te herlezen om jezelf eraan te herinneren dat er enorm veel blogonderwerpen zijn!

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.