De 5 eigenschappen van een social media expert

social media expertVoor mijn boek ben ik aan het nadenken over wat nu een social media expert maakt. En ik kan het weten. En niet alleen omdat ik er een ben :). Nee, ik weet het omdat ik er zoveel ontmoet. En niet alleen, zoals je zou denken, mensen die net als ik hun geld verdienen met spreken op congressen. Maar juist ook in de workshops, trainingen en lezingen die ik geef. Want social media experts heb je in alle soorten en maten. Maar ze hebben allemaal een aantal eigenschappen gemeen.

Wat jou een social media expert maakt

Ik ben geen social media expert omdat ik er mijn geld mee verdien, natuurlijk. Of omdat ik op LinkedIn zeg dat ik het ben (…). Ik ben het omdat ik veel weet over social media. En omdat ik een aantal eigenschappen bezig die belangrijk zijn als je meer wilt doen met social media.

Mijn punt is: er zijn heel veel social media expert die zichzelf misschien niet zo noemen. Want een social media expert is net zo goed de manager van de allergrootste Facebookaccount als de persoon die dag in dag uit de berichten verzorgt op social media voor een zorginstelling of een middelgroot bedrijf. Of voor zichzelf, als ondernemer.

Echte social media experts zijn helemaal niet zo schaars als je zou denken. Ze zitten overal, bij alle soorten bedrijven en organisaties. Ze laten zich er alleen niet op voorstaan en ze worden zelden gevraagd om hun kennis te delen.

En het zijn ook niet allemaal 23-jarige mannen met knotjes en baarden. Integendeel, zou ik bijna zeggen, maar dat zou ook niet eerlijk zijn. Want het gaat niet om de leeftijd. Of om het knotje. Het gaat om een aantal eigenschappen die al die mensen met elkaar gemeen hebben. Eigenschappen die de social media expert tekenen.

1. Social media expert word je alleen met een growth mindset

Een van de belangrijkste eigenschappen die me opvalt is dat alle social media experts (binnen mijn eigen definitie van ‘social media expert’) gericht zijn op verbetering. Laten we het maar even de ‘growth mindset’ noemen.

Wat ik bedoel is niet zozeer dat social media experts gericht zijn op groei (al is dat wel een gevolg van die mindset en ook echt een vereiste voor het werk). Maar dat ze altijd bezig zijn om te verbeteren. Zichzelf, hun kennis én hun resultaat op social media. Een growth mindset, kortom:

People with a “growth mindset,” enjoy challenges, strive to learn, and consistently see potential to develop new skills.

(bron)

Het zijn altijd de mensen die nieuwsgierig zijn die het verste komen in social media, merk ik. Dat is grappig genoeg ook de reden dat ze in mijn trainingen zitten: ze willen meer weten. Ze willen weten wat beter kan. Niet omdat ze meer winst kunnen maken of meer willen verkopen, want veel van de mensen die ik tegenkom zijn daarin niet enorm geïnteresseerd. Vaak gaat het ze meer om het verkopen van een boodschap of een merk, dan een product. Maar wat ze allemaal hebben is de behoefte om het allemaal beter te begrijpen en beter toe te passen.

Dat is een belangrijke eigenschap, bij social mediawerk. Want alles verandert zo razendsnel, dat je niet stil kunt blijven staan. Als je niet wilt blijven leren en verbeteren, lukt het gewoonweg niet.

Of misschien is het omgekeerde waar: het vakgebied trekt mensen aan die continu nieuwe dingen willen leren. Wie zal het zeggen?

2. Een social media expert heeft een flinke dosis geduld nodig

Een ding is zeker: succes op social media is geen makkelijke weg. Dat is wel wat mensen denken. En wat ze zien (het lijkt altijd wel of mensen in 1 nacht succes hebben natuurlijk). Maar overnight success bestaat niet. Als je me niet gelooft is het tijd om de briljante video van GaryVee nogmaals te kijken

(alsjeblieft 👇🏻)

Wat je moet doen om succes te hebben, is blijven proberen. Geduld hebben. Blijven evalueren. Blijven leren en blijven bijhouden wat er verandert. En zo stukje voor stukje voortbouwen op je successen.

Voor de succesvolle inzet van social media heb je geduld nodig. Duizenden tweets. Honderden Facebookberichten. Honderden en honderden uren op LinkedIn.

Er is geen snelle weg naar het goud. Dus geduld is een belangrijke eigenschap voor een social media expert. Waarmee ik direct de kanttekening moet plaatsen dat ik op sommige vlakken geen geduldig mens ben – vraag het mijn arme kinderen maar eens. Maar dat ik wel met veel geduld aan mijn social media kanalen blijf bouwen.

3. Zonder lef kom je niet ver

Wat me vaak opvalt is dat het zo lastig is voor al die social media experts om echt te excelleren binnen de grenzen die de organisatie ze geeft. Dat komt niet omdat ze niet goed zijn, integendeel. Ze weten meestal heel goed wat er zou moeten gebeuren. Dat komt omdat ze veel lef hebben, maar niet altijd de kans krijgen om die durf om te zetten in actie.

Logisch, want ‘lef’ is niet bepaald een eigenschap die gewaardeerd wordt binnen veel grote organisaties. Tel daarbij op dat social media voor veel managers een soort after thought is en tel uit je winst.

Toch is lef heel belangrijk. Want je kunt alleen maar blijven leren (en succes blijven hebben) op social media als je nieuwe dingen blijft proberen. Nieuwe formats, nieuwe technieken, nieuwe onderwerpen en zelfs nieuwe trucs. Bovendien vraagt social media van organisaties zich menselijk gaan gedragen en menselijk gaan communiceren. En dat is doodeng. Dus het vraagt lef.

Of ze het nou dagelijks mogen laten zien of niet neemt niet weg dat ze het hebben, die social media experts. Het zijn mensen die bereid zijn om dingen te proberen. Ze durven dingen.

Ik kan dan ook echt ongelofelijk genieten van mensen in een training heb zitten (en die zitten er altijd!) die een ‘kleine’ Facebookpagina runnen, een beetje onder de radar van de organisatie, waar ze van alles proberen. Als je samen een idee ontwikkelt, gaan ze er direct mee aan de haal. Ze hebben lef. En dat heb je nodig als social media expert.

Dat is meteen ook de reden dat veel mensen die zich expert noemen, het wat mij betreft niet zijn. Ze herhalen telkens hetzelfde kunstje. Ze doen die dingen waarmee ze in het verleden succes hebben behaald. Maar dat is geen lef. En dat is uiteindelijk ook niet een succesvolle aanpak.

4. Een social media expert is een doorzetter

En dat brengt me op 4: doorzettingsvermogen. Misschien lijkt dit wel een beetje hetzelfde als geduld, maar ik denk dat het wel wat breder is. Want als social media expert moet je soms behoorlijk vechten voor je positie en voor je kanalen. Vechten om te doen wat je wilt, wat je belangrijk vindt.

Doorzettingsvermogen heb je wel nodig. Want het is niet altijd leuk, social media. Niet alleen vanuit  gebruikers kun je gedoe over je heen krijgen, maar ook vanuit je organisatie. Als er stress is over een bericht dat wel of niet geplaatst is. Als de afdeling communicatie je dwingt om iets te plaatsen waarvan je weet dat het niets gaat opleveren. Of als je te weinig tijd hebt om iets goed te maken. Of als niemand van het management begrijpt waarom bereik belangrijker is dan aantal volgers.

En het is niet altijd makkelijk ook. Het is niet makkelijk om iedere dag opnieuw de goede verhalen en de juiste content uit je organisatie naar boven te krijgen en te vertalen naar een verhaal dat werkt. Of om dag in, dag uit content te publiceren (zie dit interessante artikel over burnout bij YouTubers).

Je hebt het ook nodig als je, ik noem maar iets, een berichtje plaatst ergens en er gebeurt NIETS. Zucht! Doorzetten is key.

5. Echte social media experts zijn klantgericht

En dan de laatste, maar misschien wel belangrijkste eigenschap die mensen in plaats van een social media gebruiker een social media expert maakt: klantgerichtheid. Want zonder focus op je doelgroep kom je nergens.

Het lastige is dat het als organisatie makkelijker is om over jezelf te praten, dan om je te richten op wat je doelgroep wil horen. Maar juist op social media is dat belangrijk.

Niemand wil alleen maar horen over je producten of diensten. Dat willen mensen best een keertje. Maar dan vooral als ze je al kennen. Als ze je al interessant vinden. En je wekt alleen interesse als je begrijpt wat je klanten bezig houdt.

Als je te veel vanuit je eigen organisatie denkt, wordt het heel lastig. Het zijn de mensen die heel goed begrijpen wie ze willen bereik, die het verste komen en het meeste succes boeken.

Iedereen kan een social media expert worden

Er zijn veel meer social media experts dan je zou denken. Alleen weten veel mensen het niet van zichzelf. Ik hoop dat meer van de mensen die ik tegenkom dat ze wel degelijk expert zijn. En dat het ze de power geeft om meer te gaan staan voor wat ze willen, met social media. Want als organisatie heb je ze nodig, die interne experts, wil je er succes gaan halen.

 

PS Mijn nieuwe boek (mijn 3e) gaat natuurlijk over social media. Je kunt je hier abonneren voor een regelmatige mail over de voortgang en de reis er naar toe!

PS 2 De foto bovenaan is van Andrew Neel, via Unsplash.com. Ik vond het een mooie foto die voelde als een mooie invulling van ‘succes’. Of het echt om een social media expert gaat durf ik niet te zeggen 😉

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.