Zoals je misschien weet staan er op dit blog HEEL VEEL artikelen. 2255 Om precies te zijn (als ik op publiceer klik en jij leest dit zit ik op 2256! ). Het is nogal wat. En het levert me heel veel op. Maar daar doe ik ook mijn best vor. Want ik ben continu bezig met nieuwe blogs. Maar vooral ook met de oude.
Vorig jaar had ik een tijdje weinig te doen, aan het begin van het jaar. Ik besloot om eens hard aan de slag te gaan met mijn blog. Ik nam een gratis proefabonnement op SEMrush en ging aan de slag. Hier lees je hoe ik dat aanpakte. Ik wist al heel veel van SEO, maar het is niet alleen een kwestie van weten natuurlijk.
TIP: Lees het toegankelijke boek van Rutger, als je zelf aan de slag wilt met het vindbaar maken van je blog in Google
Sindsdien ben ik minimaal iedere maand bezig met het optimaliseren van dit blog. Want vindbaar maken van je website in de zoekmachines is vooral een kwestie van doen. Of je nou nog iets moet opbouwen en heel veel moet gaan schrijven. Of als je zoals ik al heel veel geschreven hebt en alles eens goed moet nalopen en optimaliseren. Ik steek tegenwoordig veel tijd in dat proces op verschillende manieren. 4, Als ik er zo over nadenk!
1 Ik gebruik Google Analytics als leidraad voor mijn blog
Omdat ik het leuk vind om het effect van dit soort acties te meten, hield ik een lijst bij van al mijn acties. En dat doe ik nog steeds. Het gebeurt heel regelmatig dat ik een van mijn blogs tegenkom en denk: dat moet beter.
De reden dat ik die blogs ’tegenkom’ is dat ik er actief naar op zoek ga. Ik gebruik Google Analytics om te kijken welke artikelen goed gevonden worden. En Google Search Console om te zien op welke zoekwoorden ik wel en niet gevonden wordt en wat mijn positie is. Over al die onderwerpen heb ik in het verleden geblogt, dus als je wilt weten hoe ik dat doe kun je via de zoekfunctie zoeken op ‘Google analytics’ of seo etc.
Ik weet niet of het verkeer naar mijn blog nou zo enorm is toegenomen. Geleidelijk wel, zo te zien:
Het beeld klopt niet helemaal omdat een slimme lezer me er op wees dat ik in Google dubbel aan het meten was (Z U C H T). En de analytics hebben er twee keer even uitgelegen door een foute code en door een website update. Maar je ziet wel hogere pieken.
Belangrijker dan dat is dat ik zelf zie dat er een verschuiving is. Ik heb in 2018 stukken geschreven die inmiddels een belangrijk deel van mijn bezoekers leveren. Ik heb ook stukken uit bijvoorbeeld 2017 die steeds beter gevonden worden (en die ik blijf updaten).
2 Ik werk oude blogs bij
In mijn mooie nieuwe websitedesign staat nu bij ieder artikel ook de datum van de laatste wijziging. Dan weet je als bezoeker wat beter of de informatie nog relevant is. Want ik ben veel bezig met het aanpassen van oude blogs.
Om te beginnen heb ik een lijst uit Google Analytics van de 100 meeste gelezen pagina’s. Die loop ik na als ik denk dat het belangrijke pagina’s zijn met voldoende of voldoende relevante bezoekers. Met relevant bedoel ik: relevant voor mijn werk.
Daarnaast gebruik ik Google Search Console. Dat is een andere gratis dienst van Google waarin je kunt zien op welke zoekwoorden je gevonden wordt, hoe vaak je getoond wordt in de zoekresultaten van dat woord en of mensen dan ook doorklikken. Je ziet ook je positie op de zoekpagina voor al die woorden.
Ik maak iedere maand een export van die lijst en selecteer op meest bezocht, meest gevonden, positie/ranking, etc. Als ik iets zie dat voor mij relevant is qua werk, kijk ik nog eens extra of die pagina in orde is.
Daarnaast heb ik een lange lijst met voor mij belangrijke zoektermen waarvan ik apart bijhoud wat mijn positie is. Voor de zoekwoorden die belangrijk zijn, kijk ik naar de betreffende pagina’s om te zien hoe ik ze verder kan verbeteren of optimaliseren. Bijvoorbeeld door meer informatie toe te voegen, het zoekwoord beter terug te laten komen (zonder het onleesbaar te maken) of de ‘meta desciption’ te verbeteren (of toe te voegen als ik hem niet gemaakt heb!).
Tenslotte gebruik ik die zoekwoordenlijst om nieuwe blogs te schrijven. Zie volgende punt.
3 Ik schrijf nieuwe artikelen op basis van onderzoek
Als ik op een bepaalde zoekterm gevonden wil worden, om wat voor reden dan ook, ga ik ook wel eens bewust een blog of pagina schrijven over die zoekterm. Of liever gezegd, over de achterliggende vraag. Als mensen op ‘Instagram stories maken‘ zoeken, wil ik daar graag antwoord op geven.
Ik heb ook wel eens toevalstreffers gehad, vooral in het verleden. Maar tegenwoordig ben ik iets uitgekiender. Dan denk ik: ik zou eens iets over Instagramteksten moeten schrijven. Dat doe ik dan omdat ik merk dat dat voor mijn klanten een belangrijk onderwerp is. En dat betekent dat potentiële klanten er ook wel iets aan hebben.
Eerlijk gezegd is daarbij het belangrijkste dat ik het zelf leuk vind om te schrijven. Als ik denk dat ik iets toe kan voegen, dan doe ik het. Maar ik moet er wel zin in hebben. Ik steek in dat soort artikelen altijd redelijk wat tijd. Het moet wel leuk blijven, hoor. Ik heb heel wat conceptartikelen weggegooid de afgelopen jaren! Dan was het onderwerp wel relevant maar kon ik gewoon niet het enthousiasme opbrengen om er mee door te gaan. Jammer voor mijn SEO maar soit 😀
(bijvoorbeeld het blog dat jij nu leest: daar had ik 0 bedoelingen mee toen ik begon te schrijven. ik wilde gewoon mijn dagelijkse blog gaan schrijven. maar gaandeweg werden het 4 tips! niets optimaals aan, gewoon, leuk)
4 Slim links toevoegen aan oude blogs
Wat ik ook nog doe, tenslotte, is af en toe goed kijken of ik vanuit oude blogs door kan linken naar nieuwere artikelen. Of naar mijn trainingen.
Als ik zie dat een bepaald artikel over Instagram het goed doet in Google, wil ik wel zeker weten dat ik daarin mijn Workshop Instagram aanprijs bijvoorbeeld. Of dat ik doorlink naar mijn nieuwe artikel over Instagramteksten, of wat dan ook relevant is.
Zoals je misschien weet kijkt Google naar dat soort interne links om te begrijpen wat de samenhang is binnen je website maar ook om te begrijpen hoe een onderwerp in elkaar steekt. En om te duiden wat de relevantie van het ene blog is binnen het geheel.
Maar misschien belangrijker is dat ik een lezer die geïnteresseerd is, graag ‘vast wil houden’. Het is -vind ik zelf- heerlijk als je door kunt klikken op blogs naar originele bronnen en andere interessante uitstapjes en achtergrondartikelen. Dat doe ik ook graag voor mijn lezers. En bovendien: lezers die langer blijven hangen op je website hebben misschien ook interesse in je nieuwsbrief, of je cursus, of je boek! Win-win, eigenlijk, voor de lezer, voor Google en voor mij.
5 Jaar bouwen voor je gaat oogsten?
Gisteren sprak ik iemand over mijn werk. Het gaat lekker, ik heb veel opdrachten, ik heb mijn eigen social media workshop op open inschrijving… alles loopt. Dat komt voor een stuk door mijn nieuwe boek, denk ik. En door dit blog. En door al mijn social media activiteit (vooral Instagram en LinkedIn volgens mij).
Ik zei dat het ook door mijn blog komt. Dat weet gewoon steeds beter een voor mij relevante doelgroep te raken.
Maar mijn gesprekspartner zei dat hij wel eens gehoord had het 5 jaar duurt voordat je als ondernemer succes gaat hebben. Dan gaat je netwerk als het ware voor je werken, dan komen klanten van een paar jaar geleden terug, etc.
Ik denk dat het inderdaad zo werkt, maar dat het ook met je blog zo werkt. Als je blijft investeren, duurt het misschien een paar jaar (sorry) maar uiteindelijk bouw je een positie op in Google en bij je lezers. Ik kreeg eergisteren een DM van iemand op Instagram die dit artikel had gevonden, het toepaste en daar succes mee had. Een artikel uit 2017 (ik heb het meteen even aangevuld en een update gegeven natuurlijk! Het had bijvoorbeeld niet eens een meta description…nu wel).
Bloggen is investeren. Maar als je eenmaal iets geschreven hebt, moet je het niet links laten liggen. Een blog moet een levend iets zijn dat je blijft voeden maar ook blijft onderhouden en liefde en aandacht blijft geven. Ook de oude artikelen.
Ga je veel profijt van hebben. Echt!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie