Wie dit blog volgt, heeft me al een paar dagen niet gezien. Maar ik was er wel. Want ik zit al sinds maandag iedere dag en iedere avond aan deze website te werken. Want wie wil concurreren op de zoektermen die potentiële klanten in Google typen, moet het serieus aanpakken. SEO is voor ieder bedrijf belangrijk. Ook voor het mijne.
Audit je website met SEMrush
Nu heb ik een proefabonnementje genomen op een SEO tool die SemRush heet. Die analyseert mijn website en vertelt me precies wat ik moet doen om te zorgen dat de robotjes van Google mijn website optimaal kunnen lezen. En dat ze die zo goed kunnen lezen, dat ze heel goed begrijpen waar alle pagina’s over gaan. En of die een antwoord geven op de vragen die bezoekers van Google intypen.
SEMrush geeft me een dashboard dat me laat zien wat ik allemaal zou kunnen verbeteren aan mijn website.
Wat je kunt bereiken als je de aanbevelingen van SEMrush opvolgt
Die verbeteringen en aanbevelingen van SEMrush hebben verschillende doelen:
- Van de belangrijkste zoekwoorden voor je bedrijf houdt SEMrush een rapport bij.
- SEMrush berekent voor die zoekwoorden je belangrijkste concurrenten en rapporteert je relatieve positie.
- Met de site audit krijg je inzicht in de fouten op je site. Bij mij waren dat allemaal dingen zoals links naar youtubevideo’s die niet meer werken; pagina’s die dezelfde titel hadden en zo nog wat dingen. Die 22.000+ van hierboven ga ik negeren. Maar met die rode 180 ben ik druk bezig – het was meer dan 300 toen ik begon!
- Als je wilt, kan SEMrush ook nog analyseren van welke websites je links zou moeten krijgen, want die helpen je positie in de zoekmachines. En de website die de hoogste ‘autoriteit’ hebben, verschillen per onderwerpn.
Zo ben ik bezig. Ik probeer de pijltjes omhoog te laten gaan.
Het gaat best de goede kant op, zoals je ziet. Als het cijfer minder dan 10 is, betekent dat waarschijnlijk dat je als mensen dat zoekwoord invullen in Google ze jouw website op de eerste pagina terecht komt. Maar de tweede pagina (zeg maar, zoekresultaten 11-20) is ook een mooi resultaat. Daarna wordt de kans kleiner dat mensen je website weten te vinden, maar wie weet.
Ik volg niet alle aanwijzingen op. Want er zijn ook zoekwoorden die me kennelijk duizenden bezoekers op kunnen leveren, maar waar ik niet zo op zit te wachten. Volgens SEMrush kan deze pagina bijvoorbeeld goed scoren, maar volgens mij hoeft dat niet echt voor mijn zakelijke doelstellingen.
Je SEO-positie verbeteren helpt op meerdere vlakken
Zoals Ruben uitlegt, heeft een hoge positie op een zoekwoord ook effect op een positie op andere zoekwoorden waarop een webpagina ook vindbaar is. Wat Ruben zegt, kun je zelf zo zien als je bepaalde zoektermen invult in Google. Veel van de zoekresultaten hebben je zoekwoord in de titel, maar lang niet allemaal.
Ik geef toe, het is een beetje technisch. Maar overal staat een uitleg bij:
Niet dat die superontechnisch is maar voor mij was hij net begrijpelijk. Het is vooral een saai klusje waarin je oude webpagina’s opzoekt, wat woorden aanpast, de links checkt, wat dingen aanpast. En dat voor tientallen en tientallen pagina’s.
Google is belangrijk voor je bedrijfsdoelstellingen
Voor mensen die werken voor een bedrijf waar een webbouwer of webmaster zich hiermee bezig houdt, is dat allemaal niet zo interessant. Maar wat wel interessant is, is om te zien wie de concurrentie is. En om te kijken welke zoekwoorden je kunt proberen om in je webteksten te stoppen of te laten stoppen – omdat het onderwerpen zijn waar mensen op zoeken.
Kleine hint: je moet voor SEMrush een credit card invoeren, maar dan kun je de tool 7 dagen gratis uitproberen!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Frederique zegt
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet zo goed weet wat ik met de tool moet. Voor mij zijn natuurlijk maar een paar dingen interessant als zoekwoorden en dergelijke (denk ik). Misschien moet ik me er meer in gaan verdiepen, maar vooralsnog ben ik niet ontevreden eigenlijk.
Elja Daae zegt
Als je veel waarde hecht aan je positie in de zoekmachines en daar van afhankelijk bent zelfs voor je bedrijfsresultaten of inkomen, is het echt een aanrader. Je kunt er ook in zien wat je concurrenten doen, bijvoorbeeld. Het helpt je om van dag tot dag je positie te verbeteren en dat kan heel belangrijk zijn!