Social media algoritmes: versla de draak

draak algoritme instagram facebookDraken zijn het. DRAKEN!

Ik heb het over de algoritmes (formules) die bepalen wat wij te zien krijgen op Google, Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn. Op basis van factoren die geheim worden gehouden, bepalen die algoritmes wat gebruikers wel en niet te zien krijgen, online.

En daarmee bepalen ze ook hoe succesvol wij zijn op social media als bloggers, marketeers, ondernemers en uitgevers.

Hoe meer likes, shares en reacties jij kunt krijgen op je updates, hoe groter de kans dat de draak je geeft wat je wilt: bereik. Maar je moet er wel content in blijven gooien. Want draken hebben een onstilbare honger.

Als je wilt scoren op social media, dat wil zeggen: wilt zorgen dat een grote groep mensen je berichten onder ogen krijgt, moet je niet alleen voldoende content hebben. Je moet ook het algoritme weten te verslaan. Als een ridder die een draak te lijf gaat.

Het kán wel. Je moet alleen de juiste wapens hebben.

Daarom: 4 hacks om je te helpen die draken te verslaan.

1. De insta-pot (ook wel ‘engagement group’)

De Instagramdraak is het blijst als jouw Instagramfoto, tweet of Facebook update direct na het plaatsen al likes krijgt. Dat is een belangrijke indicatie van succes. En dus een belangrijk onderdeel van de formule die bepaalt hoeveel van je volgers je foto te zien krijgen.

Dus wat doe je, als Instagrammer bijvoorbeeld? Je richt een Insta-pot op. Een Instagramgroep bestaande uit bevriende Instagrammers die elkaar willen helpen. Je spreekt af hoe laat je plaatst en dat je allemaal elkaars Instagram posts direct na plaatsing gaat ‘liken’.

Werkt echt.

En niet alleen voor Instagram. Slimme Facebookpaginabeheerders doen dit net zo goed voor hun facebookpagina’s. En slimme bedrijven doen dat met collega’s. Geautomatiseerd. ‘Employee advocacy’ noemen we dat. 😉

2. Tag a friend / vraag om input

versla het algoritmeWeet je waarom die leuke Facebookpagina je altijd vraagt ‘tag een vriendin die wel wat lekkers kan gebruiken’, bij dat plaatje van heerlijke chocolade? Omdat iedere reactie op die Facebook update een signaal is voor Facebook dat de update succesvol is. En hoe meer van die signalen, hoe groter het aantal mensen aan wie Facebook die update laat zien.

Als je je volgers zo ver kunt krijgen dat ze in de comments hun vrienden gaan taggen, of hun favoriete song delen, of wat dan ook, dan sla je twee vliegen in 1 klap: je volgers hebben lol, en jouw update krijgt steeds meer bereik omdat je de draak verslaat.

(bonus: reacties zijn eigenlijk wat social media zo leuk maakt! Net als mensen en bedrijven die echt luisteren en terugpraten. Dus het is echt twee vliegen in een klap. En eerlijk is eerlijk: de Hartstichting doet dit het beste van bijna iedereen, oprecht, sympathiek en relevant)

3. Berichten versturen

Instagramberichten doorsturenNiemand weet precies hoe een algoritme werkt. Maar soms ontdekken experts factoren die kunnen worden, nou ja, uitgebuit.

In het geval van Instagram heeft het bedrijf bijvoorbeeld toegegeven dat de accounts waaraan je regelmatig berichten verstuurt, hoger in jouw algoritme ranken. Dit onder het mom van ‘de relatie telt’.

Oftewel, als je Albert Heijn volgt en regelmatig Instagram messages stuurt, zullen de Instagram updates van Albert Heijn een grotere kans maken om in jouw feed te verschijnen.

Hetzelfde geldt overigens voor accounts waarvan jij de Instagramfoto’s of video’s graag deelt met vrienden. Een duidelijk signaal dat je hun content belangrijk vindt.

Hoe kun je dat als bedrijf gebruiken? Simpel. Of eigenlijk: niet simpel, maar ook niet onmogelijk.

  • Stimuleer mensen om je een bericht te sturen, door daar om te vragen. Liefst natuurlijk met een beloning, zoals een kans op een meet & greet of een kans om met een foto of video op jouw account te worden getoond. Of gewoon een kans op contact, want waar vind je dat nog? 🙂
  • Maak foto’s die vragen om gedeeld te worden met een vriend/vriendin. Niet voor niets werkt de variatie ‘tag een vriendin die dit ook heeft’ zo goed bij leuke foto-quotes. Je kunt misschien een variant bedenken waarbij je mensen stimuleert om elkaar je foto te sturen. NB: mensen sturen elkaar alleen leuke dingen door. Zelfden product-foto’s en andere commerciële uitingen.

Alles om het algoritme te verslaan, toch?

4. Laat mensen naar je zoeken

algoritme instagramOok toegegeven door Instagram (en in mindere mate door Facebook): als mensen regelmatig naar je merknaam zoeken in het zoekveld, verhoogt dat de kans dat ze de update van je merk in hun feed gaan zien.

Maar hoe geef je mensen een reden om naar je profielpagina te zoeken? Niet zo makkelijk, he. Want hoewel het klikken op je accountnaam en bezoeken van je profiel misschien ook waarde heeft, gaan mensen natuurlijk niet zo snel zoeken naar je merknaam als ze je al volgen. En als ze je updates niet zien, weten ze ook niet dat je wilt dat ze dat doen. Duh.

Misschien kun je een actie bedenken waarbij je mensen via andere kanalen oproept (Facebook? Twitter? E-mail? Blog?) om je account te vinden op Instagram, zonder een link bij te voegen. Met een stevige reden om de moeite te gaan doen om je op te zoeken, natuurlijk: een aanbieding, een nieuwe collectie, een bijzondere samenwerking met een influencer, etc. etc.

Er is iets heel moois aan draken.

Ze worden altijd verslagen. Dus. Je maakt een kans, als je met beleid en kracht te werk gaat.

Let’s beat this monster! ?

 

PS Een gedeelte van dit artikel verscheen eerder in mijn nieuwsbrief, waar ik dingen publiceer die niet eerder op dit blog verschenen. Maar omgekeerd kan natuurlijk wel! En er kwamen zoveel reacties op dat het me leuk leek om hem ook hier te publiceren, met de nodige aanvullingen. Abonneren kan hier. 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.