Kun je nog starten met bloggen in 2020? Is het nog zinvol? Kun je nog iets opbouwen? Of is alles overgenomen door social media, de concurrentie in Google te groot en zul je nooit meer een publiek opbouwen? Dat was de vraag die ik kreeg. En mijn antwoord was: natuurlijk. Natuurlijk moet je nog gewoon starten met dat blog. Juist nu.
Bloggen is dood. Al jaren. Althans, zo lijkt het voor sommige mensen. Ze hebben hun aandacht verschoven naar Facebook, Instagram en LinkedIn. En daar is het microbloggen juist veel groter geworden, dus dat kost hen veel tijd en aandacht. Ik begrijp dan ook heel goed dat bedrijven niet meer bloggen. En dat potentiële nieuwe bloggers eerst naar YouTube en Instagram kijken, voor ze besluiten het op een bloggen te gooien.
Is microbloggen het nieuwe bloggen?
Met microbloggen bedoel ik dat de lengte van teksten op Instagram, Facebook en LinkedIn steeds langer zijn geworden. Dat is goed nieuws, want dat betekent dat je er betere verhalen kunt vertellen. Hoe pakkend je oneliner ook is, met een omschrijving van 1 zin kun je nooit zoveel informatie geven als je kunt als je 2200 tekens gebruikt.
Al dat microbloggen kost net zo veel tijd als bloggen op een blog als dit. Als ik berichten maak voor mijn zakelijke Instagram account, of antwoord geef op een vraag in mijn Facebookgroep (kom er bij!), heb ik vaak al een paar alinea’s geschreven die zo in een blog konden. Best zonde. Maar wat echt zonde is, is dat we daardoor als bloggers, influencers en bedrijven onze blogs links laten liggen. Want bloggen op je eigen blog blijft ook in 2020 dé manier om iets op te bouwen.
Bloggen doe je voor de toekomst
Een blog is typisch iets van de lange adem. Je hebt niet opeens een positie in Google en bij je lezer: je moet er hard voor werken. Je hebt flink wat inhoud en inkomende en uitgaande links nodig, wil een van je artikelen eindelijk eens op de eerste pagina van Google komen. Bloggen doe je voor de toekomst.
Dat is natuurlijk ook meteen de reden dat het niet zo populair is: je kunt morgen een TikTok account beginnen en voor je eerste TikTok honderden views te krijgen. Probeer dat maar eens met een nieuw blog!
Maar een blog heeft een enorm voordeel ten opzichte van al die social media kanalen: het is van jou. Jij bepaalt wat er te zien is. En hoe beter je wordt en hoe langer je volhoudt, hoe groter de kans dat je met Google aan een nieuwe bron van lezers/volgers kunt komen.
Weliswaar heeft Google ook een algoritme dat kan besluiten dat jouw blog niet voldoet en niet zichtbaar hoeft te worden, maar het is een stuk stabieler en standvastiger. Natuurlijk heb je concurrentie, ook op Google, en kan je positie veranderen. Maar het verschuift een stuk minder snel dan de algoritmes op social waar je iedere dag opnieuw moet vechten voor bereik.
Bovendien: er zijn ook mensen die gewoon je website intypen, of je bedrijfsnaam (die vaak bovenaan komt in Google). En die mensen wil je een zee aan informatie vinden, die ze kunnen navigeren al naar gelang hen goed dunkt. Je kunt de aandacht van een bezoeker op je blog als je het slim doet een stuk langer vasthouden dan je dat lukt op social media.
En tenslotte geeft een goed, doordacht blog vol goede content je natuurlijk ook gewoon een positie bij je potentiële klanten en lezers. Je kunt de online strijd om de aandacht van je doelgroep nog altijd winnen met een blog.
Waarom je nog rustig kunt starten met bloggen in 2020
Is het dan allemaal zo makkelijk? Kun je gewoon starten met bloggen in 2020 en binnen een paar maanden resultaten verwachten?
Helaas: het antwoord is nee.
De tijd van ‘zo maar iets doen’ is wat blogs en Google betreft echt voorbij. Als je wilt concurreren met bestaande websites en blogs, moet je het wel slim aanpakken. Maar de online ontwikkelingen geven je wel een mogelijke voorsprong, waar zelfs oude, bestaande blogs, nog niet mee bezig zijn: vraag en antwoorden. En niches.
Veel blogs zijn heel breed. Neem het mijne: het gaat over social media, over bloggen, over marketing en over mijn privé-leven. De enorme hoeveelheid artikelen en de leeftijd helpen me om ook voor nieuwere, specifieke, gerichte artikelen in Google te scoren. Maar het is voor Google – en voor lezers – wel lastig om te begrijpen waar het hier om gaat.
Dat kun jij beter doen. Doelgerichter. Wat is het dat je wilt verkopen? Waar wil je je lezers over adviseren? Wat wil je bereiken en binnen welk onderwerp? Dan ga je daarop focussen. Schrijf gewoon de 50 belangrijkste vragen van je doelgroep op en ga uitgebreid antwoord geven, 1 vraag per blog. Reken maar dat je snel iets kunt gaan opbouwen.
En als je dan toch bezig bent, zorg dan dat je het meteen slim aanpakt. Lees je een beetje in over SEO, zorg voor goede titels en kopjes die aansluiten op de vragen die mensen tegen hun Alexa roepen, zorg dat je je artikelen slim doorlinkt naar binnen en buiten je blog, gebruik een fijne opmaak die ook mobiel goed leesbaar is, en ga er voor.
TIP De opkomst van voice search schept enorm veel kansen. Hoogste tijd om je een beetje in te lezen in wat er anders is aan wat mensen van een Alexa of Siri vragen ten opzichte van wat ze in Google typen. Hint: langere zoektermen en meer vraagwoorden.
Vergeet ook niet om direct te beginnen met het opbouwen van een nieuwsbriefbestand – een handige stap als je een blog begint. Ook als je geen blog begint en alles van social media moet hebben, trouwens … (hoe vaak zie je nou een social media influencer oproepen om zijn/haar nieuwsbrief te volgen? Nooit toch? Zonde!). Want dan kun je je lezers direct mailen, in plaats van afwachten tot ze langskomen. In het vorige decennium had je nog zoiets als de RSS-reader, maar daar zou ik niet meer op vertrouwen als ik jou was.
Meer over mijn nieuwsbrief (iedere twee weken, met de focus op social media) vind je hier.
Laat social media links liggen
Grapje hoor. Natuurlijk niet. Als social media trainer zou ik wel gek zijn als ik niet geloofde in de kracht van social, ook voor bloggers. Want hoewel links het steeds minder goed doen op social media en bereik krijgen voor je berichten met links steeds lastiger is, blijft social media dé manier om nieuwe lezers te bereiken. Maar het mooie is dat je als blogger al een heleboel onderwerpen hebt liggen om over te praten op social. Je kunt stukjes van je blog hergebruiken op LinkedIn, als tekstberichten. Af en toe je beste artikel doorplaatsen op Facebook. Je eigen blog quoten bij mooie foto’s op Instagram. Alles is mogelijk.
Maar de basis van al die activiteit?
Dat is je blog.
Dus starten met dat blog! Het heeft nog zin. Ook in 2020.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Audrey zegt
Mooi stuk! Ik heb juist het afgelopen jaar flink geinvesteerd in mijn blog, en daardoor ben ik aardig gegroeid.
Elja Daae zegt
Wat goed! Op welke manier heb je geinvestered? Meer geblogd? Nieuw design? Meer promotie?
Ton Zijlstra zegt
Bovendien, al die “socials” vallen op enig moment om. Hyves? Ryze? GooglePlus? Ecademy? Jaiku? De lijst is eindeloos en op termijn zullen ook Facebook, Twitter, LinkedIn en Insta in die lijst staan. Met hen verdwijnt ook jouw content. Je eigen blog is een stuk stabieler. Om dat in stand te houden hoef je alleen maar elk jaar je domein te verlengen 🙂 Bovendien kun je vanaf je eigen ‘vlaggenschip’ prima posten naar al die tijdelijke platformen (al hebben ze er wel een handje van om dat gaadeweg lastiger te maken) Zodat als er weer een social media platform omvalt, jouw originele content nog altijd op de oorspronkelijk link is terug te vinden.
Elja Daae zegt
Ja zo is het precies. Hoewel ook daar voor je vindbaarheid natuurlijk overgeleverd bent aan het algoritme, alleen dan van Google!