Ik ben een stuk aan het tikken over nicheblogs. Daarmee bedoel ik, geheel volgens mijn eigen interpretatie en uitleg, blogs met een specifieke focus. Niet die dingen die door snelle jongens in elkaar worden gehackt en worden gevuld met andermans feeds en vol black hat tricks worden geoptimaliseerd.
Met nicheblogs bedoel ik echte blogs, gerund door mensen in plaats van bots. Maar geen ik-blog-maar-wat-aan-blogs. Ik geloof bijvoorbeeld niet dat ik mijn blog een nicheblog zou noemen, in dat kader.
Voorbeelden zijn een blog over boeken. Over wandelen. Over beauty. Lifestyle. Financiën. Gezond eten. Online marketing. Leadership.
Maakt het uit of iets een nicheblog is?
Ja.
Omdat we in marketing- en ondernemingsland langzaam beginnen te beseffen dat winst en omzet niet zitten in het schieten met hagel, maar in het gericht door de kijker turen en goed richten en raak schieten, is dat belangrijk.
Een gerichte, trouwe, betrokken groep lezers is namelijk ook voor partijen buiten de blogger meer waard dan tienduizenden ‘fans’, volgers en lezers die allemaal totaal verschillende interesses hebben. De kans dat mensen op zo’n blog terugvinden wat ze interesseert is klein. De kans bestaat dat ze zich op een algemeen blog op geen enkele manier betrokken voelen.
Daar liggen dan ook de kansen voor nicheblogs. Als je als blogger een specifieke doelgroep weet te geven wat ze zoekt, kun je vervolgens (andermans) producten en diensten aanbieden die aansluiten bij de belevingswereld van je lezers. Omdat je dat weet te doen vanuit de authentieke stijl van jezelf als blogger, is de kans op conversie hoog. En dat is interessant voor heel veel partijen die diezelfde doelgroep hebben.
Vies woord, conversie? ‘Doelgroep’? ‘Waarde’?
Natuurlijk niet.
Het is makkelijk om geld verdienen met je blog vies en onsmakelijk te vinden, als je iedere maand naar volle tevredenheid een salaris krijgt waar je naar volle tevredenheid voor werkt. Maar heel veel mensen zijn zijn niet in die situatie.
Die zijn op zoek. Naar onafhankelijkheid, naar nieuwe manieren om inkomsten te verwerven, naar een inkomen dat genoeg is om van te leven, naar een manier om hun bedrijf staande te houden of te laten groeien. Daar ben ik er een van, ja. Ik heb ook die drang om online te werken en daar mijn geld mee te verdienen.
Daarom weet ik ook dat het niet makkelijk is.
Ik denk overigens dat iedereen die bezig is met marketing beseft dat het allemaal niet meer zo makkelijk is, dingen online verkopen (of dat nou iets is waar geld tegenover staat of gewoon een boodschap die je wilt uitdragen). Je moet er heel veel voor doen.
Natuurlijk kennen we die voorbeelden van bedrijven die overnight succes hebben. Producten die de schappen uitvliegen. Ondernemers die maar 4 uur per week hoeven te werken om het zich te kunnen veroorloven ergens op een eiland in een hangmat te liggen, de rest van de week.
Maar hoe meer ik online doe, hoe meer ik online verkoop, hoe meer ik weet van (online) marketing, hoe meer ik weet dat het gewoon niet zo is. Iedereen moet er hard voor werken, hoor. Zelfs de ipads die bij Apple de tent uitvliegen of de nieuwe Ninendo’s of wat het dan ook is, doen dat natuurlijk niet zo maar. Daar gaan ongelofelijke investeringen aan vooraf. Reken maar.
Terug naar die nicheblogs.
Het is verbazend, vind ik, hoe weinig van die nicheblogs er zijn in Nederland, als je de lifestyle en beauty blogs even weglaat (die zijn er wel vrij veel). Soms kom je er een tegen, maar zelden wordt die dan serieus bijgehouden. Het is vaak meer voor de lol. Er zit bijna nooit een serieuze strategie achter.
Is dat erg?
Natuurlijk niet.
Iedere blogger moet lekker zichzelf zijn en voor de lol bloggen. Doe ik ook.
Maar het zijn wel gemiste kansen.
En als je nagaat hoeveel bloggers dromen van zelfstandig zijn, geld verdienen met bloggen en full-time bezig zijn online, is dat verbazend.
PS Als je je afvraagt hoe je van je blog een nicheblog maakt, hier vind je meer info over een nicheblog starten.
* Professioneel: consequent goede en zeer regelmatige content, goede distributie, inzet meerdere social media kanalen, goed gebruik van visuals op al die kanalen inclusief het blog, emailnieuwsbrief die waarde toevoegt, mooi uiterlijk, SEO-bewust, google authorship geregeld…
Foto: Photo by Igor Ovsyannykov on Unsplash
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Linda Rosalinde Markus zegt
Mooi stuk. Het maakt me heel nieuwsgierig naar het andere stuk dat je aan het schrijven bent over nicheblogs! Ook je definitie van professionele blogs vind ik mooi, omdat je niet als antwoord geeft: ‘Blogs zijn professioneel wanneer de bloggers er fulltime van kunnen leven’.
Ik denk dat er weinig andere nicheblogs zijn in Nederland dan beauty en lifestyle blogs omdat het in die niches in Nederland bewezen is dat je er geld mee kunt verdienen. Misschien is dat voor sommigen een extra motivatie om juist een nicheblog in die categorie te beginnen in plaats van naar hun andere interesses te kijken.
Nu ben ik wel heel benieuwd naar jouw favoriete nicheblogs. Welke blogs zijn volgens jou echte voorbeelden van goede (professionele) nicheblogs?
Lelie - A Bouquet of Buttons zegt
Wat een leuk artikel! Ik heb zelf een niche blog over naaien. Het is zo leuk om een trouw lezers publiek te hebben. Ik ben niet de grootste blog ooit, maar dat maakt ook niet uit, ik vind het veel leuker dat ik merk dat mijn lezers er iets aan hebben, dan wanneer ik 10.000 volgers waar je nooit iets van hoort. Ook spreken meer en meer mensen mij aan over mijn, blog, dat is ook super leuk! Alleen reageer ik soms een beetje houterig als dat mensen zijn die ik niet ken, oeps, ach ja, het is ook nieuw voor mij 🙂
Elja Daae zegt
Haha, dat kwam laatst voorbij in #blogpraat (twitterchat), dat mensen je aanspreken alsof ze je kennen en hoe raar dat is. Ik heb dat niet zo omdat ik niet in Nederland woon. Wel dat mijn schoonmoeder of mijn moeder bellen over iets naar aanleiding van mijn blog! 🙂
Wat leuk, een naaiblog. Ik denk dat dat echt een hele kansrijke niche is, als je er ooit meer mee zou willen doen. In de VS zie je heel veel blogs die te maken hebben met dat soort dingen, scrapbooken ook. Je kunt er natuurlijk eindeloos veel over schrijven en laten zien! En moet je kijken hoe interessant dat is voor winkels en materialenleveranciers etc….
Maar het belangrijkste is dat jij het naar je zin hebt natuurlijk!!!
Lieke // A Bouquet of Buttons zegt
Bedankt Elja, ik amuseer me ermee, en zolang dat het geval ik blijf ik ermee doorgaan
Elja Daae zegt
Daar gaat het om toch!!!
Lieke // A Bouquet of Buttons zegt
Heel zeker 🙂
Jacob Jan Voerman zegt
Ik ben er mee bezig. Met een nicheblog. Er verandert niet zo heel veel. Op zoek zijn en delen wat ik vind. Maar de vorm wordt anders. Meer aandacht voor polijsten. En meer aandacht voor plaatjes (oeh. lastig). Gedichten met een mooie foto op Pinterest zetten. Quotes uit mijn blog op notegraphy.com zetten.
En zo publiek opbouwen met mijn verhalen en gedichten. Ik merk wel dat ik qua bezoekers weer opnieuw moet beginnen. Dat is gedaald in de tijd dat ik zoekende was.
Elja Daae zegt
Ze zijn niet ver weg denk ik, je bezoekers. Die komen wel weer terug. Want jij hebt ook echt een community en dat is groter dan ‘bezoekers’. PS: wat gaaf, dat notegraphy!!
Jacob Jan Voerman zegt
ja leuk hè? Heb ik via Kitty.
Johanna zegt
Hoi Elja, leuk dat je dit onderwerp aansnijdt. Ik ben momenteel bezig met het opstarten van een nicheblog. Heel bewust, omdat ik me meer wil bezighouden met dat thema, zowel privé als in mijn werkzaamheden. Ik denk dat ik ook niet geïnteresseerd ben in een enorm publiek, maar meer een soort van vaste kern die steeds terugkomt, mij feedback geeft en online met me meedenkt en meeleeft. En dan denk ik niet zozeer in getalletjes. Misschien is een vast publiek van tien mensen wel heel prettig. Maar misschien een vast publiek van duizend mensen ook wel. Wat betreft het thema denk ik ook dat daar nog ruimte voor is op het internet, al zijn er meer mensen die het doen.
Elja Daae zegt
Wat leuk! En ik denk dat je met die motivatie ook juist er uit kunt springen. Omdat het een persoonlijk thema is (zo te horen). Wie weet waar het nog toe kan leiden!