Ken je dat? Je investeert heel veel in social media en bent een kei in conversie. Met mooie foto’s, triggerende teksten en gave videos weet je honderden, nee, duizenden bezoekers naar je website te sturen via Facebook, Twitter of zelfs Instagram. Maar eenmaal aangekomen, zijn ze zo weer weg. En bezoekers die snel vertrekken, zijn niets waard. Dus de vraag is: hoe houd je bezoekers langer op je site? Oftewel: stickiness.
Geld verdienen met je website begint met blije bezoekers
Aaahhhh de online wereld. Zo mooi, zo groot, zoveel kansen. Want er zijn nog steeds heel veel manieren om geld te verdienen aan je website of blog. Je kunt er advertenties plaatsen, gesponsorde content publiceren, verwijzen naar je webwinkel of je diensten, boeken en online trainingen verkopen …. alles is mogelijk.
Vooral als je in staat bent om kanalen als Facebook, Twitter of LinkedIn om te zetten in verkeer naar je site heb je een potentiële goudmijn in handen. Nog even los van verkeer via zoekmachines als Google, dat helemaal zonder jouw hulp de weg naar je site weet te vinden.
Maar wat je business model ook is, alle wegen naar succes vragen
1) gekwalificeerde bezoekers die
2) interesse tonen in wat er op je site te vinden is.
De werkelijkheid is anders. Veel bedrijven en zelfstandigen jagen verkeer naar hun website zonder die bezoeker ook echt vast te houden. En dat maakt al die social media investeringen en prachtige Google posities feitelijk waardeloos. Want als een bezoeker na een paar seconden weer vertrekt of maar 1 pagina op je site bekijkt, heeft hij de advertentie van je adverteerder niet gezien. Heeft zij geen nadere informatie ingewonnen. En heeft hij niet geklikt op al die interessante (commerciële) links op jouw site.
Als je website kortom niet ‘plakkerig’ genoeg is, mensen niet vast weet te houden, is al je moeite voor niets.
Sticky websites: waar mensen graag blijven plakken
In de wereld van de marketeers en webdesigners heet dat ‘stickiness’: alle elementen van een website die er voor zorgen dat bezoekers langer op je website blijven én er voor zorgen dat ze graag nog eens terug komen.
Als je naar je analytics kijkt (ik gebruik de gratis dienst van Google, Google Analytics) kun je in 1 oogopslag zien of bezoekers op jouw site ook vinden wat ze zoeken. Of je website wel plakkerig genoeg is. Dat zie je o.a. aan de volgende drie elementen:
Hierboven zie je het eerste rapport dat je ziet als je Google Analytics opent. Meteen onder de grafiek zie je drie cijfers die een indicatie geven van de stickiness van jouw website:
- Pagina’s/sessie
- Gemiddelde sessieduur
- Bouncepercentage.
Stickiness indicatoren (de plakfactor!)
Het aantal pagina’s per sessie geeft aan hoeveel pagina’s je bezoekers gemiddeld genomen bekijken per sessie – zeg maar per bezoek aan je website.
De gemiddelde duur van een sessie (lees: bezoek) zegt ook iets over het succes van je website. Hoe langer, hoe beter.
En tenslotte de bounce rate: het percentage bezoekers dat maar 1 pagina op je website bezoekt.
Er valt veel af te dingen op deze cijfers en mijn omschrijvingen van die cijfers. Een sessie kan bijvoorbeeld eindigen doordat iemand op een campagnelink klikt die bezoekers doelbewust buiten jouw website brengt. Of het kan zijn dat je enige doel is om mensen naar je landingspagina te krijgen en te zorgen dat ze hun e-mailadres achterlaten, zodat 1 pagina (een hoge bounce rate) heel goed kan zijn.
Maar voor veel blogs en sites geldt dat een lagere bounce rate, een langere sessieduur en meer pagina’s per sessie beter zijn.
Welke content op je site is het stickiest?
Een andere makkelijke en handige manier om informatie te krijgen over welke content succesvol is op je website en welke niet, is om te kijken hoe het zit met deze cijfers voor je belangrijkste pagina’s. Dat vind je in Google Analytics onder ‘Gedrag’, ‘Site-content’, ‘Alle pagina’s’.
Hier zie je in een oogopslag welke van je meest gelezen artikelen eigenlijk ‘stickier’, plakkeriger, zijn dan de rest. In het voorbeeld hierboven zie je per topartikel bijvoorbeeld grote verschillen in bounce percentages, maar ook in de gemiddelde tijd op de pagina.
Logischerwijs klikken mensen die op mijn home page landen (de ‘/’ staat voor home page) door naar andere pagina’s. Dus dat bouncepercentage is laag. Maar omdat ik er ook blogartikelen heb staan, blijven mensen toch nog even lezen (anders zou de gemiddelde tijd op de pagina denk ik een stuk korter zijn).
Wanneer is je website sticky genoeg?
Voordat je het vraagt: er zijn geen algemene cijfers te geven over wat succesvol is en wat niet. Het hangt af van je doel.
Misschien krijg je van adverteerders betaald per weergave en maakt het ze niet uit hoe lang bezoekers op je site zijn. Misschien heb je 1 belangrijke pagina op je site en ben je tevreden als mensen die 2 minuten hebben bekeken. Of 30 seconden.
Misschien wil je graag terugkerende bezoekers, omdat die eerder geneigd zijn je boeken/cursussen/producten aan te schaffen (zie de statistiek ’terugkerende bezoekers’ in Google Analytics).
Wat je doel ook is, waar het in ieder geval om gaat is groei. Je bent bezig met een ontwikkeling, met een doel. Je wilt graag meer bezoekers die langer blijven. Of meer relevante bezoekers die langer blijven. Of meer bezoekers die doorklikken naar meer pagina’s op je site.
Wat je doel ook is, het is zinvol om je website zo optimaal mogelijk in te richten. Zodat bezoekers er graag komen, veel doen, vaak doorklikken, alle voor hen interessante content goed kunnen vinden en vertrouwen krijgen in je merk.
Make it stick: De belangrijkste tips voor een plakkerige website
Er zijn tientallen, zo niet honderden, dingen die invloed hebben op de stickiness van je website, op hoe graag bezoekers er rond blijven hangen en er tijd door willen brengen.
Ik heb er een paar voor je op een rijtje gezet. Als ik moest kiezen, zou ik beginnen met:
- Een goede navigatie
- Een helder design
- Goede opmaak van je pagina’s/artikelen
- Snelle laadtijd
- Voldoende links in je teksten om mensen dieper je site in te trekken
Hieronder vind je deze en andere elementen en ideeën. Als je aanvullingen hebt, hoor ik het graag!
Technische elementen van stickiness
- Snelle page load: zit je site technisch goed genoeg in elkaar?
- Duidelijke navigatie: kunnen mensen direct vinden wat ze zoeken, of raken ze ontmoedigd en klikken ze weg?
- Overzichtelijk design: zie hierboven.
- Overzichtelijk design artikelen: als mensen op een artikelpagina landen, is die dan mooi opgemaakt? Is de pagina makkelijk te scannen? Begrijpen mensen snel waar het over gaat en nodigt het design uit om verder te lezen of te kijken?
- Optimale font size: is de lettergrootte voldoende?
- Widgets: zijn er in je sidebar ‘widgets’ (informatieblokjes) te vinden die uitnodigen om nog meer pagina’s op je site te gaan bekijken? Bijvoorbeeld: meest gelezen, voorgestelde artikelen, etc.
- Responsive: is je site goed te lezen, ook voor mobiele lezers?
- Comments vergemakkelijken: is het makkelijk om reacties achter te laten? Hoe is het gebruikersgemak?
- Social proof: is ergens op je site te zien hoe groot het aantal lezers, abonnees, shares etc. is? Soms helpt het mensen overtuigen als ze direct zien dat anderen jouw website interessant vinden.
- Duidelijke ‘subscribe’-knoppen: heb je het makkelijk gemaakt om te abonneren op je website of blog? Want stickiness is ook: terugkerende bezoekers.
Time on site verhogen overig
- Embedden van media: door podcasts en video’s te embedden op je site nodig je mensen uit om direct te luisteren/kijken. En hoe langer ze blijven rondhangen, hoe groter de kans dat ze verder rond gaan kijken
- Contentverzamelingen: bied je je bezoekers interessante verzamelingen van content? Een pagina met downloads en ebooks, digitale dossiers en ‘sneeze pages’ bijvoorbeeld?
- Optimaliseren van je populairste pagina’s: als je weet wat je populairste pagina’s zijn, zorg dan dat die helemaal ingericht zijn op de interesse van je doelgroep en gebruikersgemak. Kijk dus nog eens naar ‘oude’ content en optimaliseer die. Denk aan duidelijke titels, voldoende witregels, meerdere afbeeldingen, links naar andere artikelen.
- Cases en voorbeelden: veel content wordt beter naarmate je concretere voorbeelden kunt toevoegen. Dus als je nog voorbeelden of cases hebt om te gebruiken, voeg ze toe
- Hits uitbuiten: heb je een paar knallers van hits geschreven? Ga dan door op dat genere. Haak in op de hit en schrijf opvolgartikelen. En verwijs daarnaar in op je hitpagina!
- Schrijf langere artikelen: misschien wel de belangrijkste tip. Hoe meer er te lezen en te zien is, hoe langer mensen blijven. Mits het goede, echte content is, natuurlijk.
- Online artikelen speciaal voor specifieke doelgroepen: bijvoorbeeld Facebookvolgers. Zijn er artikelen die goed scoren op bijv. Facebook? Haak in op de reacties en schrijf er over, zoals Linda hier doet.
Content formats om bezoekers langer op je site te houden
- Langere artikelen (1.000 – 1.500 woorden) met uitgebreide uitleg, interviews, stappenplannen, lijstjes
- Embed social media: maak overzichten van de leukste tweets of Instagramfoto’s en schrijf hier over
- Maak een ‘meest gelezen’-overzicht met links naar oude artikelen
- Schrijf ‘evergreen’ artikelen rondom je doelgroep en/of niche. Bijvoorbeeld de 10 meest gestelde vragen binnen relevante thema’s
- Maak een uitgebreid stappenplan voor iets dat je doelgroep bezig houdt
- Schrijf nuttige content: tips, ideeën, inspiratie, adressen, ervaringen
- Benoem en schrijf voor een specifieke doelgroep: tien tips voor moeders van jongens; twitter voor salesprofessionals, etc.
- Schrijf over heel specifieke onderwerpen (ultra-niche)
- Vraag experts om input: vraag experts of bekende mensen om hun tips, hun favoriete vakantieboek, hun slechtste aankoop, hu beste opvoedtip, hun lekkerste recept, hun beste vakboek. Schrijf hier een artikel omheen en vul het met relevante links en foto’s.
Make it stick-ier
Het is makkelijk om te vallen voor click-bait-achtige content op je site en op social media. Als mensen maar naar je site komen, toch?
Maar bijna niemand kan leven van websiteverkeer dat direct na het landen op je site weer wegklikt.
Tijd voor een beetje verdieping, eh, plakkerigheid!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie