Een blog beginnen voor gevorderden

business development propositie
Foto: Samuel Zeller op Unsplash

De afgelopen week sprak ik een paar ervaren bloggers die opnieuw waren begonnen. Om verschillende redenen waren ze gestopt met hun oude blog, vaak na een flink aantal jaren bloggen, en opnieuw gestart op een nieuw domein met een nieuwe naam. En het mooie is: een blog beginnen voor gevorderden is wel heel anders dan voor echte beginners. Want als je wilt kun je veel sneller stappen maken.

Blog beginnen voor gevorderden

Toen ik er een beetje over nadacht kwam ik tot de conclusie dat er drie dingen belangrijk zijn, als je een blog begint. Nu zijn die dingen ook belangrijk als je nog nooit geblogd hebt en voor het eerst gaat beginnen. Maar dan is de kans dat je ze voor elkaar krijgt vaak wat minder, omdat je minder ervaring hebt en nog zo veel andere aspecten onder de knie moet krijgen. Zoals het bloggen zelf! Als ervaren blogger is dat toch anders.

De drie dingen waar je volgens mij op moet focussen, als ervaren maar beginnende blogger, zijn:

  1. Merk introduceren
  2. Zoekmachinepositie opbouwen
  3. Bereik krijgen

1 Introduceer je nieuwe blogmerk

Al die jaren kenden mensen je onder een bepaalde naam. Maar die naam heb je, om wat voor reden, overboord gegooid. Je moet dat nieuwe merk dus helemaal opnieuw opbouwen.

Het is natuurlijk handig om te starten bij je oude publiek. Zij kennen je en zijn loyaal aan je, dus het zou zonde zijn om daar niets mee te doen.

De bloggers die ik sprak hadden bijvoorbeeld facebookpagina’s met behoorlijke aantalllen volgers. Maar ook blogartikelen op hun oude blog die veel bezoekers binnen brachten.

Wat belangrijk is om te doen is om dat bestaande publiek mee te nemen in de verandering naar je nieuwe blog en nieuwe merknaam. Neem de tijd om regelmatig te vertellen dat je dit gaat doen en wat het nieuwe blog je bestaande volgers en lezers te bieden heeft.

Natuurlijk kun je ook je blog zelf gebruiken om in een blogartikel te beschrijven wat je nieuwe blog biedt.

Ik zeg bewust ‘wat’ en niet ‘waarom’. Natuurlijk kun je een paar zinnen wijden aan het feit waarom je opnieuw begint, maar vaak is dat niet wat mensen echt belangrijk vinden. Wat ze belangrijk vinden is om te weten wat ze op je nieuwe blog gaan vinden en waar het te vinden is.

Iemand die ik ken was laatst op haar social media account plotseling van naam geswitcht, naar haar nieuwe merk. Het ene moment volgde ik merk1, en het volgende volgde ik opeens dezelfde account maar met een andere naam, zonder aankondiging. Ik begreep het wel maar vond het niet prettig. Ik was niet meegenomen in de verandering.

2 Bouwen aan je zoekmachinepositie

Het lastige van een nieuw blog is dat Google het niet weet te vinden. Er is simpelweg niet genoeg content om te indexeren. En er zijn geen inkomende links.

Het is dus zaak om gericht aan de slag te gaan met het opbouwen van die positie. Niet door gewoon maar wat te doen, zoals je waarschijnlijk deed bij je eerste blog. Maar door heel gericht aan de slag te gaan:

Als je terugkijkt op je eerste blog, begon je waarschijnlijk gewoon een beetje te bloggen zonder veel strategie. Je dacht waarschijnlijk niet zo na over onderwerpen waar je doelgroep op zat te wachten. Of zoekvragen die nog niet door anderen waren uitgedacht en uitgeschreven.

Het mooie van je tweede blog is dat je het direct goed kan aanpakken. En daarmee bedoel ik vooral dat je veel gerichter aan de slag kunt.

Twee andere dingen die ik je vanaf dag 1 zou willen adviseren:

  1. Installeer Google Analytics en de Google Search Console;
  2. Zet vanaf de eerste dag een nieuwsbriefinschrijfknop op je site.

Typisch van die dingen die je bij je eerste blog vast niet meteen gedaan hebt.

3 Zorg voor bereik

Als je veel bewuster blogt – en waarschijnlijk een betere blogger bent dan toen je ooit begon met je eerste blog – kun je ook daar een paar stapjes harder gaan dan je bij je oude blog deed. Bewuster bouwen aan bereik! Wat ik daarmee bedoel is dat je harder gaat werken om ieder individueel artikel het bereik te geven dat het verdient.

Een goede manier om je blog meer bekendheid te geven (en mogelijk wat inkomende links) is door veel harder te werken aan de promotie van ieder blogartikelen. Dus geen automatische tweet en Facebookberichten, maar een gerichte strategie.

Zorg dat je de tweets en facebookberichten op maat maakt door er mooie teksten van te maken. Gebruik LinkedIn om je bericht nog meer bereik te geven. Vraag op social media om feedback en moedig discussie aan. Stuur je vrienden berichtjes zodra je LinkedInbericht live staat en vraag ze om te reageren of op like te klikken (zodat je bericht meer bereik krijgt).

Vraag mensen desnoods een op een om je bericht te delen. Wijs ze op je bericht met een appje of een DM. Wijs  invloedrijke bloggers of nieuwsbrieven of websites op je artikel. Kijk of het een aanvulling is op iets dat iemand anders geschreven heeft en kijk of diegene het wil gebruiken. Neem het in je eigen nieuwsbrief op (of zelfs je oude!).

Door meer energie te steken in promotie van individuele artikelen, werk je ook aan de algehele groei van je blog.

Opnieuw beginnen is hard werken

Eigenlijk is het gewoon heel hard werken, zo’n nieuw blog. Als je er althans iets mee voor ogen hebt en snel mee wilt groeien. Anders kun je gewoon lekker doen wat je bij je eerste blog ook deed! Niets mis mee …

 

 

 

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Zarina Rimbaud-Kadirbaksantwoord
7 juli 2018 om 10:32

Ik ben onlangs een tweede blog begonnen en kan hier zeker wat mee, dank je! Vind het maar lastig om mijn nieuwe website te introduceren op de markt. Je begint in feite helemaal opnieuw, wat wel even tegenvalt als je gewend bent aan een bepaalde mate van bereik en respons. Maar ik ga rustig verder en hoop deze zomer, wanneer het wat rustiger is met werk, me hier volop te kunnen focussen. Wish me luck 😉

Elja Daaeantwoord
9 juli 2018 om 16:00
– Antwoord aan: Zarina Rimbaud-Kadirbaks

Spannend! Succes!!

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.