Wie kent de toekomst? Over trends voorspellen.

Patrick Klerks Elja Daae

Het is zo ver. De dag die we kennen uit de filmreeks Back to the Future is gekomen. 21 oktober * 2015.

Hover boards bestaan nog niet echt, wel hover treinen. Drones die honden uit laten zijn niet onmogelijk. Haaien die zo het bioscoopscherm uit springen zijn achterhaald. Schermen in huis, ha. If only we knew then what we know now! Robots maken we van LEGO.

(marketing zou natuurlijk marketing niet zijn als we zo’n grappig gegeven niet wisten te verpesten met vergezochte commerciële filmpjes en semi-lollige campagnes)

Maar zo ver zaten de scriptschrijvers er niet naast, dus, qua trends. Ik hoorde net op de radio dat de vliegende auto de opvolger wordt van de zelfsturende auto, dus ook achter die ontwikkeling kunnen we een vinkje zetten.

Het interessante aan trends is dat je ze niet echt kunt voorspellen.

Maar dat we ze wel graag willen weten. Grip op de toekomst.

Wat sommige mensen wel kunnen, is de eerste signalen van een trend waarnemen nadat een trend is gearriveerd.

Als je dat kunt, ben je vergeleken met 99% van de mensen toch nog een trendvoorspeller, he.

Ik was niet zo bezig met (online) trends en the next big thing, tot ik Patrick ontmoette, een paar jaar geleden. Slimme man. Hij noemt zich niet voor niets “online slimmerik”. Vanaf het eerste webinar dat ik met hem organiseerde, in 2013, duidde hij online trends die ik niet eens herkende. Al waren ze al begonnen.

Restricted media?

Ehm.

Snapchat?

Ehm..

Snackable content?

Ehmm…

Het heeft een webinar of 10 geduurd, maar tegenwoordig begrijp ik wat hij bedoelt. En luister ik goed naar wat hij voorspelt.

Inmiddels zit Patrick op Beme.

Dat betekent dat ik dat over ongeveer anderhalf jaar ‘ontdek’. Gemiddeld genomen – een berekening gebaseerd op de afgelopen paar jaar – is dat de tijd die ik nodig heb om de trend die hij voorspelt op te pakken.

De tagline van de app Beme is ‘Share video. Honestly’. Je houdt je smart phone tegen je hart en als hij je hartslag heeft gevonden, maakt hij een snapshot met de camera. Die camera legt vast wat er gebeurt voor je, ter hoogte van je hart.

Je kunt dus geen selfies maken.

Zie daar een indicatie van een nieuwe trend.

We zijn klaar met het mooi-weer-spelen op Facebook (ik wel, in ieder geval). De pruillipselfies waar we mee overstelpt worden. De gefilterde weergave van de werkelijkheid op Instagram.

We willen Echt (Beme) en Nu (Snapchat).

Nou ja, dat willen jij en ik nog niet. Maar dat gaaaaan we willen! Let maar op.

Patrick krijgt tot nu toe altijd gelijk.

De nieuwe social media trend is Echt, Rauw en Puur.

In het restaurant waar we net zaten te lunchen, grapte ik tegen de serveerster dat ik even een mooie review op Tripadvisor zou zetten. Ze schrok ervan.

Nee hoor! Liever niet! We hebben het druk genoeg!

Nou ja, een vrolijke review op Iens mocht natuurlijk altijd. En als je terug wilt komen met je vrienden of familie, graag. Maar vertel alsjeblieft niet aan de rest van de wereld waar we zitten…we zitten al zo vol.

Ik keek Patrick aan.

En ja hoor: “Ja…helemaal de trend he. De sport is tegenwoordig om plekjes te vinden die niemand kent. Onontdekte plekjes vinden. In Utrecht heb je al een coole cocktailbar die geen naam op de gevel heeft. Je kent de plek alleen als je het via-via hebt gehoord!”.

Zie je wel?

Je kunt hem maar beter in de gaten houden, die man.

 

* hier stond 21 februari. Die datum had ik in mijn hoofd. Ik bedoelde natuurlijk 21 oktober. Raar?! Dank Martine voor de opmerking!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

6 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Charlotteantwoord
23 oktober 2015 om 13:17

Van de zomer zei iemand zoiets als: alleen als je denkt dat een idee absurd is en het absoluut niet kan, klopt je voorspelling. Een soort van, als het te makkelijk is, gaan we het niet maken, is het niet interessant of is het er eigenlijk allang.

Elja Daaeantwoord
23 oktober 2015 om 21:41
– Antwoord aan: Charlotte

Ik zit wel te denken de laatste tijd: het is gebleken dat alles mogelijk is. Zelfs reizen naar de maan voor gewone mensen. Alles kan. We denken alleen niet groot genoeg, soms.

Henk-Janantwoord
21 oktober 2015 om 20:53

Deze video van de Dutchbloggies wel eens gezien, leuk hoor… (2006) http://www.dailymotion.com/video/x1lqs_retecool-uncut_news
En deze met allemaal bekenden… (2006)
http://www.dailymotion.com/video/x1moz_dutchbloggies-voorborrelen_news

Video wordt het helemaal, ik voorspel het 🙂

jacob janantwoord
21 oktober 2015 om 20:04

enne… Het was natuurlijk wel heeel cool geweest als Marty McFly niet Jaws 7 had gezien als 3D reclame maar Star Wars 7.

Elja Daaeantwoord
22 oktober 2015 om 18:31
– Antwoord aan: jacob jan

Ja….dat zou te gek zijn geweest…..!!!

jacob janantwoord
21 oktober 2015 om 20:02

Dan wordt het voor mij nu tijd voor namaak

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.