Wat te doen in een crisis? Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik wist het niet direct. Ik had echt een paar weken nodig om plannen te maken en grip te krijgen op mijn nieuwe toekomst. Mijn nieuwe normaal. Maar er is genoeg te doen, ook in een crisis, dat zie ik nu overal. Ook in het nieuwe boek dat ik hielp schrijven.
Een boek schrijven in minder dan 2 weken, kan dat? Jazeker. Wel als je het samen doet met 10 anderen én je een innovatieve uitgever hebt die in crisistijd met een klein, flexibel en gemotiveerd team plus een dosis goede contacten snel kan schakelen.
En wat je dan hebt, is een boek: Never Waste a Good Crisis. Waar ik – je raadt het al – aan heb meegewerkt.
Ik las het met plezier. Niet alle hoofdstukken zijn even relevant voor zzp-ers zoals ik, maar de positieve boodschap is geschikt voor iedereen. Iedereen die de onvermijdelijke volgende crisis wil overleven.
Mijn conclusie? Een crisis vraagt buffers. En bouwen aan je buffers kan iedere dag. Ook tijdens een crisis.
Bouw een financiële buffer
Een van de tips uit het boek die me zeker bij gaat blijven is deze: zorg voor een financiële buffer.
Niet alleen omdat ik zelf zoveel inkomsten moet missen. Maar ook omdat het me nu wel duidelijk is hoe de wereld daadwerkelijk in elkaar steekt. Welke grote bedrijven hun toeleveranciers laten vallen als bakstenen. Wie er nu eigenlijk de financiële touwtjes in handen hebben en hoe zij reageren als hun belang in het geding komt. Tijd om wat minder afhankelijk te worden van grote financiële instellingen, overheden en investeringspartijen (is mijn conclusie)! Tijd om je opdrachtgevers wat meer te spreiden ook, misschien (bij mij was dat al zo. phew).
Terwijl ik punt 2 zat te lezen (bespaar kosten en voer een beter inkoopbeleid) kon ik niet laten om mijn administratie in te duiken en te kijken wat ik nou aan terugkerende abonnementen heb. Microsoft (valt mee), Adobe Premiere (belachelijk, moet ik van af) en zo nog wat dingen.
Auteur Jan’s aanmoediging leidde er toe dat ik een abonnement direct heb gedowngrade naar een goedkopere versie met minder mogelijkheden. Dan maar ietsje minder, dacht ik bij mezelf. Het scheelt weer 10 dollar per maand.
Dank, Jan. 🙂
Buffer 2: blijf werken aan waar je goed in bent
Gert Jan Hospers zette me ook meteen aan het denken, in zijn hoofdstuk over internationalisering. Hij gebruikt daar een mooi voorbeeld, dat van de Ten Cate textielfabriek. Een van de enige overlevers van de Twentse textielindustrie (lees het boek om te ontdekken waarom!).
Gert Jan gaf me een steuntje in de rug toen hij zij: blijf bij je leest. Innoveer in kleine stappen. Dat komt omdat me het gevoel bekroop de afgelopen weken dat ik snel iets moest gaan doen. Snel ergens in moest springen. Snel iets moest gaan doen. In plaats daarvan moest ik er even over nadenken. Wat past bij mij en ook vooral: waar ligt nog steeds de behoefte van mijn klant, ook in tijden van crisis?
Het is goed om nieuwe oplossingen te verzinnen. Maar een kat in het nauw maakt soms rare sprongen. En ik wil graag duurzame, nuttige sprongen maken. Klaar voor de toekomst.
Buffer 3: wees klaar voor de onzichtbare vijand
Ook zo’n mooi principe uit het boek: de onzichtbare vijand, uit het hoofdstuk van professor Jan Adriaanse. De vijand die er *nu* al is, maar die je nog niet ziet. Want gevaar ligt altijd op de loer, helaas. De Corona-crisis, een concurrent die terwijl jij rustig doorgaat bezig is om een product te lanceren, … er zijn er altijd genoeg. Je ziet ze alleen nog niet. Maar dat je ze niet ziet, betekent niet dat je moet bouwen aan een buffer om je ertegen te verweren.
Voor mij geldt dat er altijd wel een onzichtbare vijand is. Die vijand heet: nieuwe dingen. Mijn vak kan van vandaag op morgen radicaal veranderen door een nieuwe social media app (TikTok) of een nieuwe feature (Instagram stories). Als ik niet snel schakel, ben ik achterhaald. Dan pakken anderen mijn plek. Net zo makkelijk. Ik heb de afgelopen 10-1 5 jaar vaak genoeg voorbeelden gezien van experts die niet met hun tijd meegingen en hopeloos achterbleven.
Ik kan nooit weten wat mijn vijand van morgen is. Wat ik morgen moeten weten. Maar ik weet dat ik altijd moet blijven vechten voor mijn plek.
Buffer 4: bouwen aan relaties
Als je wilt raden waar mijn hoofdstuk over gaat, geef ik je een hint: sociale media. En de relaties die je daar kunt bouwen.
Voor mij zijn mijn sociale media kanalen en mijn nieuwsbrief nu voor het eerst heel duidelijk een buffer gebleken. Hoe meer je geeft, hoe meer je krijgt: daar ben ik het voorbeeld van. Want de webinars die ik bedacht verkopen aardig. Ze maken mijn verloren omzet van de afgelopen en komende maanden niet goed, maar ze zijn wel een hele mooie aanvulling op wat ik al doe. En ik heb er lol in. En ik bereik een hele nieuwe groep klanten. Er komen zelfs nieuwe klussen uit voort: ik kreeg al meerdere coachingsaanvragen sinds ik er mee begon. Zo zie je maar waar iets toe kan leiden.
Dat ik die webinars kan verkopen, komt omdat ik kanalen heb die ik kan gebruiken om mensen te laten weten dat ik iets te bieden heb. En dat ik die kanalen heb, komt omdat ik al jaren en jaren kennis deel. Al die kanalen, al die relaties, die zijn mijn buffer.
En niet alleen de mijne: ook die van mijn uitgever. Want die mailde me op 31 maart met het idee van het boek. En precies twee weken later lag het al in de winkels. Hoe dat kan?
Ten eerste hebben mijn uitgevers ijzersterke relaties met hun auteurs. Met veel van hen werken ze al jaren (waaronder met mij). Ten tweede hebben ze een klein en loyaal team dat alles in huis heeft: van redigeren tot opmaak, ze kunnen het in dagen voor elkaar hebben. En ten derde hebben ze geweldige relaties met hun drukker, met heel veel boekhandels en andere partijen die nodig zijn voor het produceren en de distributie.
Goede relaties zijn misschien wel de belangrijkste buffer die je kunt hebben. Daar ben ik iedere dag meer van overtuigd.
Op naar de volgende crisis
Er komt altijd wel weer een volgende crisis. Misschien niet direct, niet over een paar jaar, misschien pas over 15 jaar. De bomen groeien tot in de hemel totdat ze dat niet meer doen, he. Wat dat betreft is een beetje omvangrijke crisis een goede reminder om met de voeten op de grond te blijven staan.
Moeten we dan altijd voor ogen houden wat er mis kan gaan? Moeten we altijd, ook als het goed gaat, rekening houden met de afgrond?
Misschien wel. Misschien is het niet gek om rampscenario’s door te spreken met je team of zelf te bedenken wat er nou mis kan gaan.
Aan de andere kant zijn er ook andere manieren om klaar te zijn voor de volgende crisis. In het boek lees je er verschillende. NU is de tijd om te gaan bouwen: aan relaties, aan innovatie, aan nieuwe dingen die in het verlengde liggen van wat je al doet, aan een andere bedrijfscultuur die beter in staat is om om te gaan met tegenslag.
Wie weet wat de volgende crisis je gaat brengen…
‘Never Waste a Good Crisis’ koop je bij managementboek.nl, bij bol.com of bij de goed gesorteerde boekhandel.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Ali Molenaar zegt
Ik denk nog steeds niet dat het boek iets voor mij is, maar jouw samenvatting is goed om te lezen. Dank
Elja Daae zegt
Het is wel een beetje management-achtig moet ik zeggen, echt gericht op bedrijven en het corporate leven.