Ik ben verslaafd aan de podcast ‘How I built this’. En, sinds vandaag, aan het programma ‘The Profit’, op RTLZ.
Ze hebben gemeen dat je meekijkt in de groei van bedrijven die klein zijn begonnen. Aan de keukentafel, in de garage, met een idee. Niet iedere ondernemer heeft een Sillicon Valley-achtig Groot Idee, dat is wel duidelijk. Niet iedereen die ondernemer is, was het toen hij of zij begon.
En alsof je de analist bent van de bedrijven uit de podcast of de TV-serie, kun je leren van hun fouten en hun slimme stappen.
Waar liepen ze tegen aan? Hoe zijn ze begonnen? Hoe kwamen ze aan klanten? Wat was hun business model?
Maar het interessantste vind ik altijd: wanneer ging het lopen en waarom?
Eigenlijk is het een vraag die ik aan iedereen zou willen stellen. Aan alle ondernemers die ik ken die het gelukt is om van hun onderneming te leven. Aan alle zzp-ers die ik ken, die genoeg verdienen om zichzelf en hun gezin te onderhouden. Het is een fascinerende materie waar we allemaal van kunnen leren.
Hoe doen ze het toch?
Als je het niet erg vindt om naar Engelse verhalen te luisteren en tijd hebt in de bus, de auto of de trein, hieronder mijn favoriete afleveringen van How I built this. Je kunt ze gewoon direct luisteren door op ‘play’ te klikken, of opzoeken in de podcast app op je mobiele telefoon en downloaden om te luisteren wanneer je wilt.
De oprichters van Instagram
Het mooiste hieraan vond ik hoe ze van het een naar het ander kwamen, inclusief de realisatie dat je met ‘filters’ kunt werken om mensen het gevoel te geven dat zij ook mooie foto’s kunnen maken.
Het nadeel van Sillicon Valley-oprichters is dat hun verhalen vaak zo glad zijn (de reden dat ik de man van Airbnb niet in dit lijstje heb gezet). Maar deze mannen klinken echt authentiek.
De oprichter van mediabedrijf Vice
Bijzonder: een man die een drugsverslaving wist te overwinnen en geloofde in een publiek voor zijn eigen niche.
De oprichter van Zappos
Dit is een indrukwekkend verhaal. Vooral omdat de wereldberoemde oprichter zo anders klinkt dan je zou verwachten. Inspirerend.
De mensen achter tassenmerk Kate Spade
Wat ik bijzonder vond, was het doorzettingsvermogen. En het besef dat het fijn was al een van de partner bleef werken, zodat hij de rest gaande kon houden. Dat vraagt veel geloof in wat je doet! Knap.
Crate & Barrel
Deze aflevering was bijzonder voor me omdat een goede vriendin heel lang voor dit bedrijf werkte. En gek was op de oprichter. Grappig om te horen hoe ook deze mensen gewoon begonnen met een merk omdat ze een gat in de markt zagen dat niemand vulde.
Kaarsenbedrijf
Het enthousiasme van mensen die blij zijn met de kansen die ze krijgen – dat is het indrukwekkende hieraan. Ook zo leuk aan dit verhaal is hoe deze mensen zelf aan de slag gingen met het maken van kaarsen, om te ontdekken wat ze wilden. Echt hun eigen productontwikkeling vanuit de keuken.
Sieradenmerk Kendra Scott
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij was dit de dame die bleef volhouden en volhouden en volhouden tot ze in de juist wholesale-showrooms kwam met haar producten en tot ze voet aan de grond kreeg bij Amerika’s grootste retailers. Die sales drive bewonder ik enorm en vond ik erg inspirerend.
De man die geloofde in de Power Rangers
Het mooiste aan dit interview is als de interviewer tegen deze, van oorsprong Israelische, man zegt: je bent een hustler! en hij het eerst ontkent. Terwijl hij overduidelijk de hustler aller hustlers is.
1-800-GOT-JUNK – het grofvuil imperium
Ik heb dit bedrijf wel eens gebruikt. Superblij met hun diensten. En geweldig om te horen hoe zoiets begon met een pick-up truck – en hoe het groeide.
New Yorks real estate koningin
In de VS kun je niet om de naam Corcoran heen. Maar ik had geen idee dat er een vrouw achter dat merk zat. En wat een ongelofelijke slimme verkoopster en business vrouw ze is.
Five Guys (snackbars)
Dit is een merk dat ik ken uit de VS – ik weet nog precies de eerste keer dat ik in deze hamburgertent was. Dit interview is anders dan de andere omdat de oprichter zo anders is. En omdat het bedrijf volledig gerund wordt voor en door familie.
Patagonia (kleding)
De gemeenschappelijke deler?
Als je al die verhalen hebt geluisterd (ik heb er nog een paar te gaan! ik vul de lijst hierboven aan met nieuwe favorieten als ik ze allemaal geluisterd heb) zie je dat er wel wat kenmerken zijn, bij al die succesvolle ondernemers:
- doorzettingsvermogen – niet lukt zo maar of zonder slag en stoon;
- passie voor hun producten of in ieder geval voor hun zelfstandigheid;
- een product dat een probleem van klanten oplost of een gat in de markt vult;
- sales skills – alles draait om verkoop. Zonder verkoop geen business;
- een moment dat de doorbraak vormde.
Inspirerende materie. Ik heb er ook veel van geleerd, moet ik toegeven. Wat, dat deel ik nog een keertje.
Benieuwd naar jouw favorieten (vergeet niet dat er zo’n 42 afleveringen live staan! wie weet welke jouw voorkeur heeft …)!
Wil je zelf een podcast starten? Met de Anchor app is het heel makkelijk, zie Een podcast maken met Anchor in 10 stappen.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Martha zegt
Ik heb eindelijk zo’n dubbele dinges om mijn foon op mijn autoradio aan te sluiten. Ik ga eens kijken wat ik er mee kan doen. Dank voor het delen!
Elja Daae zegt
Ja die zijn handig, heb ik ook! Geniet ze 🙂
Elja Trum zegt
Thanks, ik ga er eens een paar luisteren.
Ken je de Nederlandstalige podcast Drive van Taco Oosterkamp al?
Dat klinkt op het eerst gezicht als iets soortgelijks, maar dan met Nederlandse ondernemers.
Elja Daae zegt
Nee! Ik ga meteen even downloaden, thanks!