Dat LinkedIn interessant is voor heel veel professionals, is wel duidelijk. Met ruim 9 miljoen Nederlandse professionals is vrijwel iedere zakelijke doelgroep er te vinden. Maar die doelgroep ook daadwerkelijk bereiken is een tweede. Hoe zorg je nou dat jouw boodschap de juiste mensen bereikt? Ik geef je 9 manieren om daar aan te werken.
Hij komt steeds meer naar voren tijdens de in company LinkedIntrainingen die ik geef: hoe bereiken we de juiste mensen op LinkedIn? En die vraag speelt echt niet alleen maar voor de mensen die bedrijfspagina’s beheren*. Ook individuele gebruikers willen het weten. En je hoeft geen ondernemer of salespro te zeker te willen weten dat je werkt aan bereik onder de juiste mensen, zoals vroeger het geval was. Hoe actiever we met zijn alleen worden op LinkedIn, hoe meer mensen bezig zijn met deze vraag.
Hoe bereik je de juiste mensen op LinkedIn?
Eigenlijk zou het gek zijn als je jezelf deze vraag niet stelde. Want wat heeft het nou voor zin om maar wat te doen, op LinkedIn? Als je er actief bent, is dat eigenlijk altijd met een bepaald doel voor ogen. En dus met een bepaalde doelgroep in gedachten.
Misschien wil je in het oog springen bij een bepaalde groep mensen in verband met een volgende carrièrestap. Misschien werk je voor de overheid en is het belangrijk dat je de juiste informatie bij de juiste doelgroep weet te krijgen. Misschien is er veel krapte binnen je werkveld en wil je LinkedIn gebruiken om nieuwe collega’s aan te trekken. Of misschien wil je meer als autoriteit gezien worden binnen je vakgebied en wil je vakgenoten bereiken.
Uit wie je doelgroep ook bestaat: je kunt ze bereiken op LinkedIn. Het is een kwestie van slim te werk gaan. Aan de slag, dan maar ..
1 Bouw aan een gericht netwerk op LinkedIn
Je bereik op LinkedIn is als het ware opgedeeld in cirkels. Je doel is om naast je eerstegraads connecties ook je tweedegraadsconnecties te bereiken: de contacten van je contacten. En daarbinnen dan graag de juiste mensen. Toch? Je ’tweedegraadsnetwerk’ is veel groter dan je eerstegraadsnetwerk, tenslotte.
Hier is een leuk geheim over het LinkedIn algoritme: het is heel slim. Veel slimmer dan mensen doorhebben. Terwijl iedereen boos is op Facebook omdat die app zoveel over ons weet, geldt dat stiekem ook voor LinkedIn. Stttt … vertel het maar niet verder!
Het LinkedIn algoritme probeert zich op basis van allerlei factoren een beeld te vormen van wat mensen willen zien. Het probeert niet alleen te begrijpen wat jij nou interessant zou vinden. Het wordt ook steeds beter in het voorspellen van wie van jouw contacten jouw bericht wil zien. En dan probeert het ook nog te begrijpen van wie van jouw contacten jij graag een reactie wilt! Sjonge. Slim beestje is het. Maar dat beestje heeft wel een basis nodig om vanuit te beginnen. En die basis bestaat voor een heel stuk uit jouw eigen netwerk op LinkedIn. Hoe gerichter je netwerk is, hoe gerichter de groep mensen die je kunt bereiken. Want alles start met je eigen connecties.
Veel mensen willen onder hun LinkedInconnecties alleen mensen die ze in het echt ontmoet hebben. Begrijpelijk, want dat doe je op Facebook waarschijnlijk ook. Maar op LinkedIn raad ik je toch aan om je netwerk wat breder te zien. En het zelfs bewust uit te breiden met mensen die je weliswaar nooit ontmoet heb, maar die actief zijn binnen de groep mensen die jij wilt bereiken.
Zeg ik dat je willekeurige mensen met een goed profiel binnen je doelgroep connectieverzoekjes moet gaan sturen? Ook al ken je ze niet? Nou, nee. Dat wil zeggen, als je het durft moet je het vooral doen. Met een mooi begeleidend bericht overtuig je ze misschien wel en accepteren ze je verzoek.
NB: voor het succesvol uitbreiden van je netwerk is het belangrijk dat je ALTIJD EEN BERICHTJE MEESTUURT MET JE CONNECTIEVERZOEK. Als je een connectieverzoek stuurt via de computer, gaat dat vrijwel automatisch. Maar doe je het via de LinkedIn app, moet je goed opletten. Klik niet op ‘Connectie’ (de blauwe knop) maar ‘Meer’ en vervolgens op ‘Uitnodiging aanpassen’.
Maar wat ik meer bedoel, en wat voor veel mensen een wat comfortabelere stap is dan wildvreemden uit te gaan nodigen, is dat je zoekt naar mensen die wat dichterbij je staan om zo je netwerk op LinkedIn uit te breiden. Het liefst met mensen die je online of offline tegenkomt of met wie je wel eens contact hebt gehad.
Denk bijvoorbeeld aan collega’s of aan externen met wie je wel eens te maken hebt gehad. Mensen die je hebt gesproken in een vergadering, aan de telefoon, per email, in een overleg of op een congres. Maar ook aan mensen die reageren op jouw berichten op LinkedIn. Zelfs met mensen die je volgt op LinkedIn en op wiens berichten je altijd reageert.
Hoe gerichter je netwerk 1) bestaat uit mensen uit je doelgroep of 2) bestaat uit mensen met een netwerk binnen je doelgroep, hoe beter het is.
2 Zorg dat je profiel goed vindbaar is (voor je doelgroep)
Het is misschien niet zo dat jouw doelgroep de hele dag actief op zoek is naar jou, maar reken maar dat er af en toe wel iemand aan het zoeken is naar wat jij te vertellen hebt. Het is wel zo fijn dat ze dan jouw profiel tegenkomen.
Er is heel veel geschreven over een goed LinkedInprofiel. Wat ik vooral belangrijk vind is dat het er netjes uit ziet (goede profielfoto, nette achtergrondfoto en een link naar de juiste werkgever). En dat je kopregel goed in orde is. Hier vind je meer over de kopregel, want het is een fascinerend zinnetje dat je slim kunt inzetten.
Als je je profiel wilt inzetten als manier om je doelgroep aan te trekken, denk dan goed na over je doelgroep: wat voor zoekwoorden typen zij in in LinkedIn? En wat verwachten zij van jouw profiel? Hoe kun je ze aantrekken? Wat is voor hen overtuigend genoeg om je een connectieverzoekje te sturen? Kijk er naar door de ogen van de mensen die jij graag wilt bereiken, dat is het belangrijkste.
Vaak zie ik dat kopregels bestaan uit ‘functie’ + ‘werkgever’, maar dat is natuurlijk een gemiste kans! Hoe jouw functie heet, zegt weinig over wat je kunt en weet. Denk aan je doelgroep en gebruik de woorden die jouw doelgroep zoekt. Profileer je niet alleen met wat je doet, maar ook met wat je weet. Met je expertise.
Zoekwoorden in je kopregel zijn belangrijk voor je vindbaarheid, maar je kunt de kans dat mensen je vinden verder vergroten door die termen en zoekwoorden ook in de rest van je profiel te verwerken. In ieder geval in je introductie, maar waar mogelijk (en waar!) ook in de rest van je werkervaring en projecten.
3 Praat tegen je ideale contact / klant / doelgroeplid
Het is punt 3, maar stiekem is dit misschien wel het belangrijkste punt: focus in wat je deelt. Als er een ding is dat mij helpt op LinkedIn, is het dat ik altijd weet tegen wie ik het heb. Hoewel mijn netwerk vol zit met mensen die niets hebben aan mijn tips (ik zit al sinds 2004 op LinkedIn en had toen nog een heel ander werkveld), weet ik altijd tegen wie uit mijn netwerk ik het wél heb.
Ik weet gewoon heel goed wat mijn potentiële opdrachtgevers – mijn doelgroep -belangrijk vinden. Ik begrijp wat hen bezig houdt en wat ze moeten weten over mijn vakgebied. Ik deel berichten waarvan ik weet dat ze ze leuk vinden, dat ze er iets aan hebben. En ik vertrouw er op dat mijn berichten die doelgroep vanzelf wel weten te vinden, met behulp van LinkedIn’s slimme algoritme. Meestal met succes.
Mijn ’truc’ (als je het een truc kunt noemen) is dat ik altijd mijn opdrachtgevers in gedachten heb als ik een bericht maak. Maar ook als ik nadenk over een nieuwe kopregel, of als ik mijn profielteksten wil updaten denk ik aan mijn opdrachtgevers. Ik heb vaak zelfs een bepaalde persoon in mijn hoofd. Wat zouden S. of R. hier over willen weten? Zo voelt het alsof ik praat tegen een van mijn leuke, betrokken klanten. Want daar wil ik er graag meer van!
Mijn allerbelangrijkste tip is dan ook om een persoon voor ogen te houden. Te praten tegen iemand van je doelgroep. Werkt heel goed! Niet alleen wordt wat je deelt relevanter voor die groep mensen en gaat je taal hen meer aanspreken. Voordeel is ook dat je jezelf sneller betrapt op het plaatsen van berichten die je doelgroep nooit zouden aanspreken.
Zoek je vooral tips voor het vergroten van het bereik van je LinkedIn bedrijfspagina? Dan is deze in company workshop misschien iets voor jou.
4 Gebruik relevante hashtags
Hashtags, de zoekopdrachten die je maakt door een # voor een zoekterm te zetten, zijn ook op LinkedIn steeds belangrijker. Of mensen er op klikken, of mensen ze volgen, of mensen je berichten met de hashtag te zien krijgen, dat is maar de vraag. Maar nooit geschoten is altijd mis. Bovendien lijkt het er op dat LinkedIn de hashtags die iemand volgt of gebruikt ook weer ziet als input om het interesseprofiel van die persoon verder uit te bouwen. Dus wie weet wat de invloed is van hashtags …
Hier lees je meer over hashtags op LinkedIn (en andere social media apps). Maar de samenvatting is dit:
- Beperk je tot 3 hashtags per bericht
- Ze ze niet in de lopende tekst, maar onderaan
- Gebruik hashtags in de taal van je doelgroep
- Verplaats je in de doelgroep: op welke woorden zoeken zij?
- Kijk naar het aantal volgers als indicatie van populariteit
Als het om hashtags gaat, loont onderzoek de moeite. Gebruik niet zo maar een willekeurig woord als hashtag, maar klik er op en kijk welke berichten mensen die op die hashtag klikken te zien krijgen. Past het bij jou? Heeft die hashtag überhaupt wel volgers (een indicatie van een geïnteresseerde doelgroep)?
Wil je het serieus aanpakken, ga dan eens bijhouden welke berichten met welke hashtags meer bereik krijgen door simpelweg de statistieken bij te houden. Ik doe dat zelf in een simpele excel file waarin ik een week later opschrijf hoeveel bereik een bericht heeft gehad. Zo krijg ik wat meer zicht op wat werkt en wat niet.
5 Schrijf berichten over de onderwerpen die je doelgroep bezig houden
Hoe meer focus je hebt op een bepaald onderwerp, hoe beter. Actief berichten publiceren op LinkedIn is belangrijk om mensen te bereiken. En hoe meer je berichten publiceert over ‘jouw’ onderwerp, hoe beter. Dat heeft drie belangrijke redenen.
De eerste is dat mensen – of ze je nu al kennen of dat je tegenkomen op LinkedIn en je profiel bekijken – een indruk krijgen van wie je bent, waar je mee bezig bent en waar je voor staat. Zelfs mensen die je al jaren kennen weten niet wat jij iedere dag doet en vooral niet wat je allemaal weet! Dus laat dat zien. Een profiel met een duidelijke focus helpt om je doelgroep te overtuigen om je te volgen, met je te connecten en natuurlijk om je te geloven 🙂
De tweede is dat het algoritme van LinkedIn graag wil begrijpen waar jouw profiel over gaat om zo beter in te schatten wie jouw berichten te zien moet krijgen. Hoe meer alles in lijn is met elkaar, hoe meer LinkedIn voor je gaat werken.
De derde is dat het op LinkedIn steeds makkelijker wordt om berichten te doorzoeken. Als je een zoekwoord intypt in het zoekveld krijg je als zoekresultaten niet alleen meer personen en bedrijven te zien, maar ook berichten. Sterker nog, de focus in die zoekresultaten komt steeds meer op berichten te liggen.
Steeds meer mensen zullen LinkedIn gaan gebruiken als een soort zakelijk Google. Hoe meer jij schrijft over de onderwerpen waar jouw doelgroep informatie over zoekt, hoe groter de kans dat je berichten naar voren komen als die doelgroep zoekt op die onderwerpen. En hoe groter de kans dat je je doelgroep bereikt.
6 Reageer onder berichten van relevante mensen en bedrijven
Als het gaat om jezelf in de kijker spelen, is er een wat brutale maar slimme methode die je kunt overwegen: reageren op berichten van anderen. Want ga maar na – de reacties op berichten zijn vaak bijna nog interessanter dan het oorspronkelijke bericht. Veel mensen lezen dan ook de reacties mee, als ze een bericht tegenkomen dat ze interessant vinden. Zie hieronder een voorbeeld bij een bericht van social media coryfee Gary Vaynerchuk.
Wat deze tactiek nog handiger maakt, is dat mensen die ook gereageerd hebben op een bericht, een melding krijgen als andere mensen reageren op hun bericht. Reageer jij nadat anderen dat ook al gedaan hebben, bestaat de kans dat zij een melding krijgen als ik hier kreeg, nadat ik op een bericht van Anna-Maria reageerde:
Hetzelfde geldt natuurlijk voor degene die het bericht plaatste als je reageert op hun bericht: hij of zij krijgt ook een melding dat jij gereageerd hebt. Zo heb je de kans om echt conversaties te starten en verder aan te jagen – en tegelijkertijd zichtbaar te zijn bij je doelgroep.
Tenslotte is er een derde reden om actief te reageren op berichten: jouw reactie zorgt ervoor dat een gedeelte van je eigen netwerk het bericht – inclusief jouw reactie – te zien krijgt. Hier zie je wat ik bedoel:
komt Anna toch mijn timeline in!
Het is daarbij dan natuurlijk wel belangrijk om goed na te denken waar je op reageert en hoe je reageert. Wat het ‘waar op’ betreft: zoek berichten uit die voor jouw doelgroep aantrekkelijk en interessant zijn.
Wat het ‘hoe’ betreft reageer ik altijd zoveel mogelijk met een doordachte, inhoudelijke en vriendelijke reactie. Ik zorg dat ik degene die het bericht heeft geplaatst niet het gras onder de voeten wegmaai door te vertellen wat er niet klopt of hoe het anders kan. Integendeel, ik zie het als een kans om diegene te bedanken of te complimenteren en het bereik van zijn of haar bericht te vergroten. En als ik kan helpen door iets aan te vullen, doe ik dat.
Je kunt reageren op berichten van personen, maar natuurlijk ook op berichten van bedrijven, brancheverenigingen, overheidsorganisaties of in groepen. Zolang je maar oprecht bent en relevante en inhoudelijke reacties plaatst, is iedereen blij met je reactie! Want jij helpt hun bericht aan verdere verspreiding.
7 Schrijf / blog / vlog over (mensen uit) je doelgroep
De beste content voor de community gaat over de community, leerde ik van community expert Lydia toen ik mijn boek Super Social schreef. Sindsdien zie ik dat eigenlijk overal terug: het werkt echt. En als je dat weet, begrijp je ook dat het slim kan zijn om over je doelgroep te gaan praten.
Het is dan ook een vast item in de LinkedInstrategie van steeds meer bedrijven: collega’s, patiënten, klanten en stakeholders aan het woord laten. Het zijn de verhalen van de doelgroep zelf die de rest van de doelgroep het meeste raken.
Dit kun jij zelf ook toepassen. Vertel bijvoorbeeld over een ontmoeting met iemand uit je doelgroep nadat je een vergadering hebt gehad met diegene en plaats er een (Zoom!) foto bij van jullie. Doe verslag van een gebeurtenis, vakdag, evenement of bedrijfsbezoek en benadruk daarbij de dingen die jouw doelgroep interessant vindt. Welke tips, verhalen, ervaringen, tools of andere handige kennis neem jij mee van de ontmoeting?
Natuurlijk tag je degene over wie het gaat in je bericht zodat hij of zij ook een melding krijgt en gaat reageren.
Taggen: door het @-teken te typen en vervolgens de naam van een contact uit je netwerk, wordt zijn of haar een klikbare profiellink. Ook krijgt diegene een melding dat je hem of haar genoemd hebt in je bericht.
Als je je doelgroep aan wilt spreken, moet die zichzelf herkennen in jouw berichten. Door OVER je doelgroep te praten, gaat dat als vanzelf.
8 Word actief in relevante groepen
LinkedIngroepen zijn lang niet zo succesvol en interessant als Facebookgroepen. Maar er zijn altijd uitzonderingen! Er zijn in ieder vakgebied wel degelijk actieve, goed gemodereerde groepen te vinden. En hoe actiever leden zijn, hoe groter dat ze ook groepsberichten te zien krijgen in hun timeline (want daar gaat het natuurlijk om, uiteindelijk).
Groepen kun je vinden door op steekwoorden te zoeken en te kiezen voor de optie ‘groepen’:
Je kunt ook eens rondneuzen op de profielen van mensen uit je doelgroep. Klik op iemands profiel, navigeer helemaal naar beneden naar ‘interesses’ en klik op ‘alles weergeven’. Je kunt dan zien van welke groepen iemand lid is.
Zijn er groepen waarbinnen je doelgroep actief is? Word dan zelf ook een actief groepslid. Dat doe je door te reageren op andermans berichten, open vragen te stellen en informatie te delen die relevant is voor de andere groepsleden. Wat minder effectief is, is het spammen van links naar je eigen artikelen 😉
Ook leuk: sommige mensen hebben in hun profiel de mogelijkheid aanstaan om te connecten met mede-groepsleden. Deze mensen kun je een connectieverzoek sturen, ook als ze ver buiten je eigen netwerk staan. Een interessante manier om je netwerk uit te breiden.
9 Maak een profiel aan in de taal van je doelgroep
De taalinstellingen die iemand heeft gekozen voor LinkedIn bepalen ook welk profiel mensen van jou te zien krijgen. Heb jij twee profielen, eentje in het Nederlands en eentje in het Engels, en staat het taalprofiel van jouw doelgroep op Engels? Dan krijgen ze je Engelse profiel te zien.
Veel Nederlanders hebben hun taalprofiel op Engels staan. Je kunt daar natuurlijk slim mee spelen. Bijvoorbeeld door je ‘Engelse’ profiel te vullen met Nederlandse tekst. Maar misschien moet het voor jouw doelgroep wel andersom en maakt het meer indruk als je een Engelstalig profiel hebt.
Spreekt jouw doelgroep een bepaalde taal? En heb je zelf maar 1 taalprofiel? Maak dan een tweede taalprofiel aan. Dit kan alleen via je computer, niet via de mobiele app. Je doet dit als volgt:
- Klik op je profielfoto (links, of rechtsboven) om naar je profielpagina te gaan;
- Je ziet rechts je profieltaal staan. Klik op het wereldbolletje naast de taal (zie afbeelding);
- Klik voor ‘Profiel toevoegen in andere taal’.
- Volg de stappen en voila!
Denk bij het maken van een nieuw taalprofiel vooral aan het vertalen van je kopregel en je introductietekst en mogelijk ook je (meest recente) werkervaring. Denk aan de woorden waar je doelgroep op zoekt: zijn die anders in die andere taal?
10 BONUSTIP: activeer je collega’s
Ben je namens een organisatie bezig met de vraag hoe je de juiste doelgroep kunt bereiken op LinkedIn? Dan gelden bovenstaande tips, vooral als het om de inhoud van je berichten gaat, ook voor jouw LinkedInpagina. Schrijf ze toe naar je doelgroep om onder die doelgroep bereik te krijgen.
Maar wat vooral helpt is als je collega’s actief worden en blijven. Zij kunnen zorgen dat je berichten zich verspreiden onder nieuwe doelgroepen, mogelijk met nieuwe volgers als resultaat. In de cursus LinkedIn voor professionals krijgen ze alle handvaten die ze nodig hebben om gemotiveerd en enthousiast aan de slag te gaan met LinkedIn.
Je doelgroep bereiken op LinkedIn is een kwestie van volhouden
Zoals je hebt gemerkt, kun je heel veel doen om een specifieke doelgroep te bereiken op LinkedIn. Maar: het vraag wel dat je er gericht mee bezig bent. En dat je volhoudt. Hoe langer je bezig bent, hoe actiever je bent, hoe regelmatiger je berichten plaatst, hoe beter. Je hoeft echt niet iedere dag een bericht te plaatsen. Maar als het je lukt omdat 1 keer per week te doen, ben je aardig goed bezig.
Neem je daarna nog de tijd om iedere paar dagen even de LinkedIn app op je telefoon te openen en even hier en daar te reageren en te kijken wat er onder je favoriete hashtags is gebeurd, dan komt het vanzelf goed met het bereiken van die doelgroep. Gewoon aan de slag. En volhouden!
Beheer jij een LinkedIn bedrijfspagina en ben je bezig met ditzelfde vraagstuk, Dan is de training LinkedIn voor bedrijven misschien iets voor jou. Daar komt dit onderwerp aan bod, net als contentideeën en community hashtags. In twee ochtenden gaan we aan de slag met jouw pagina en doe je volop ideeën op.
Hoi Elja,
Interessant artikel weer! Ik vraag me steeds af: is het plaatsen van 3-5 berichten per week op je bedrijfspagina too much? Of is dit ook gewoon het ”proberen/testen” waard?
Groet, Nanda
Hoi Nanda, goede vraag!
Wat ik vaak zie in de cijfers die je kunt downloaden is dat berichten een vrij lange ‘long tail’ hebben: je ziet in de cijfers dat het bereik van berichten piekt als je plaatst en dan de dagen erna ook nog leidt tot bereik, steeds een beetje minder. Berichten hebben vaak even tijd nodig om te gaan lopen, kennelijk. Waarschijnlik omdat niet iedereen iedere dag op LinkedIn te vinden is. Dus dat is nog een reden dat ik denk dat het beter is om niet te vaak te plaatsen. Maar goed, als je doelgroep juist uit mensen bestaat die veel op LinkedIn zitten en je content is geweldig, zou het totaal anders uit kunnen pakken.
Aan de andere kant kan testen nooit kwaad. Gewoon proberen wat er gebeurt als je het ritme verandert (mits de kwaliteit van je berichten consistent blijft). Wie weet werkt het voor jouw doelgroep net weer anders. Zijn het bijvoorbeeld mensen die bovengemiddeld vaak op LinkedIn komen.
De uitzondering zou zijn als je een echte hit hebt – die zou ik dan wel even de tijd geven om bereik op te bouwen een paar dagen voordat ik weer de volgende plaatste.
Bedankt nog voor je reactie! Ik ben druk aan het testen 😉
Tof. Laat weten als je aanvullingen hebt of er iets niet klopt hierboven!