“Wat doe je nou eigenlijk, Elja?” vroeg mijn buurvrouw aan mij, vanavond.
We zaten (oh joy!!) op haar bankje in de voortuin in de zon met haar wijn en mijn hapjes en een plein waar iedere 5 meter een kind te zien was. Kinderrijke buurt hoor.
Nou, begon ik. Ik ben social media trainer.
Ik ben daarnaast een marketing consultant en ik weet veel van online business development – hou je bijvoorbeeld geld kunt verdienen met blogs. Wat de verdienmodellen zijn rondom content. En ik weet dus veel van social media, hoe je zo’n community opbouwt, wat je daar mee kunt.
Daarnaast heb ik een boek geschreven over bloggen en geef ik daar workshops, lezingen en webinars over. Vooral voor bedrijven.
Hoe die me dan vinden, vroeg ze.
Tsja, zei ik, dat gaat eigenlijk vooral via-via, word of mouth, twitter, mensen die ik ken. Ik heb (zei ik, ahum,) best veel bekendheid op dat gebied.
En verder komt volgende week mijn nieuwe boek uit, zei ik, Zet je zaak op de kaart.
(het is wel lollig om mensen te zeggen dat je twee boeken hebt geschreven! Het klinkt indrukwekkend. Ook als het boeken zijn van 14.000 woorden die je in 60 minuten zou moeten kunnen uitlezen!) (en je zo’n type bent dat de eigen prestaties graag wat kleiner maakt)
Maar goed, ik zei dus:
Ik heb het vooral geschreven voor lokale ondernemers en vanuit het idee dat het zo zonde is dat zoveel vooral kleinere bedrijven niet weten hoe ze op Google Maps moeten komen. En dat ze zich niet realiseren dat mensen zoals ik aan het inchecken zijn op Foursquare en Instagram en weet ik wat allemaal. Dat is gewoon een gemiste kans.
(als ik eenmaal op dreef raak, berg je.)
De buurvrouw doet niets met al die online kanalen, vertelde ze, maar zoals ik tegen haar zei, heel veel andere mensen wel en al die klanten zijn allemaal dingen aan het roepen over je. Alsof er een soort online wolk boven je hangt (wolk in de positieve zin) die er wel is maar jij als ondernemer zelf als enige niet ziet.
En verder werk ik al 4 jaar voor Frankwatching,
vertelde ik,
waar ik van alles heb gedaan op het gebied van projecten, commercie, social media, community, redactie, intake van auteurs. En sinds anderhalf jaar heb ik samen met Frank (van Frank-watching) een nieuwe tak: Frankwatching Webinars. Waar we met een boel getalenteerde sprekers en trainers webinars geven over online marketingonderwerpen, zowel in opdracht als op basis van open inschrijving.
Daar (mompelde ik) ben ik echt een merk, een bedrijf, en niet een ‘personal brand’. 🙂 Dus dat is weer heel anders.
Nou, toen was ik uitgepraat.
Tsja.
Het schiet niet op:
Ik moet dit eens leren samenvatten in twee zinnen. Nee, in twee woorden. Voor op mijn nieuwe business card.
Wat doe je eigenlijk, Elja?
Ik ben een …
Ik maak …
Ik doe …
Ik zorg ervoor dat …
Hoe dan ook.
Zoekend naar een blogonderwerp voor vanavond dacht ik: het is misschien wel leuk om JOU, LEZER! ook eens te vertellen wat ik zoal doe op een dag. Bij deze.
Sharing is caring
De vaste lezer weet dat ik sinds enige tijd iedere dag ofwel onderaan iedere blog post een niet-altijd-aan-de-inhoud-gerelateerde link plaats (wat was nou die nieuwe leuke rubriektitel die ik had bedacht? ik weet het nog steeds niet. misschien komt het morgenochtend als ik wakker wordt wel weer bovendrijven). In het kader van sharing is caring.
Vandaag: het blog van effectiviteitstool iDoneThis. Leuke bite sized posts over allerlei dingen die te maken hebben met effectiever werken. Maar luchtig, niet zwaar.
(het past niet echt in het ‘caring’ gedeelte van sharing is caring. daar worstel ik nogal mee. mogen het zakelijke blogs zijn? buitenlandse blogs? hmmm. input welkom, >> Ik heb het tegen jou, Peter)
- Schrik - 19 januari 2025
- Assess yourself - 17 januari 2025
- Loki - 16 januari 2025
Paul zegt
Ik zou ook niet weten hoe je dat effectief kunt samenvatten… Je doet zoveel. Leuke link trouwens.
Elja Daae zegt
Dank!
Eelco Martens zegt
Elja jij bent een duizendpoot, een kennisbank en vooral een prachtig mens.
Afijn, jij bent jij.
En wat betreft het delen, deel vooral dat wat jij wil. De “Elja-way” zullen we maar zeggen.
Elja Daae zegt
Lief Eelco! Dankjewel!
Peter Pellenaars zegt
Zakelijk. Buitenlands. Ik denk dat het allemaal mag en kan bij Sharing is Caring.
Het gaat namelijk twee kanten op in mijn beleving. Soms licht je een blog of blogger (of blogpost wat ikzelf doe zodat ik wat vaker op een blogger terug kan komen) uit omdat de blog/blogger wat meer aandacht mag hebben (caring voor de blogger) en soms licht je iets uit omdat je denkt dat het interessant is voor je lezers (caring voor je lezers).
En je weet het, teveel regels of restricties haalt de fun eruit. Gewoon delen wat je te delen hebt. Al is het maar voor de interconnectiviteit van het wereldwijde interwebs (mijn autocorrect maakte hier in eerste instantie interseks van…)
Wat de titel voor de rubriek betreft, daar zit ik ook nog op te broeden.
Peter Pellenaars zegt
Oh ja, en die poging van je om alles wat je doet in twee zinnen samen te vatten? Succes…
Elja Daae zegt
Pffff. Forget it.