Ik keek naar The Hobbit laatst (mocht je het je afvragen, ik ben geen fan. Want ik ben namelijk fan van Lord of the Rings HET BOEK. En ik vind de film van de hobbit niet op het boek De Hobbit lijken. En ik vind het deprimerend. En waarom drie films over een kort boek? OK OK ik stop al!) (we keken voor mijn man, ja! En omdat mijn oudste zoontje en ik al een paar weken bezig zijn met De Hobbit. Het boek.)
Hoe dan ook, er kwam reclame.
Ik erger me groen en geel aan reclame. Waarom? Om de domme boodschappen:
- Als je je ex tegenkomt, moet je een mooie jurk van Bon Prix aanhebben.
- Als je gek bent, koop je Tuc toastjes. Want alleen als je gek bent, vind je het leuk om naar een reclame te kijken waar iemand valst zingt (ha, ha) met een geit die net zo’n baard heeft als hij. Het is 23:30 dus het is niet zo dat er nog kinderen voor de buis zitten. Dat zou de infantiliteit verklaren.
- Als je als vrouw een rimpeltje hebt bij je mond, omdat je zoveel lacht, moet het weggepoetst worden met Vichy.
- Iets met een auto. Op ijs. In lapland.
- Barbequen = sex? En schattig. Iets met Lidl die doet alsof hun vlees van goede kwaliteit is. Oh, sorry: ‘de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs.” Niet echt gelogen, dus.
- Fransen maken lekkere kaas. Maar ze praten altijd met een dommig accent.
- Zensations. “Dampend de winkel uit”. Wie wil dat nou niet?
- Ali en zijn telefoon. Toegegeven, ik moet lachen om Ali. Maar kennelijk gaat hij er mee stoppen, T-mobile. Misschien neemt hij net als ik weer ouderwets KPN? Daar zegt de reclame niets over.
Het schijnt dat de boodschappen die je mee krijgt via al die reclamefilmpjes wel degelijk landen in je hoofd en daarmee in je handelen. Het beeld dat we van de wereld krijgen via die reclame, beïnvloedt ons.
En de boodschappen die we mee krijgen zijn belachelijk. De rolverdeling tussen mannen en vrouwen, de dingen die je moet bezitten om gelukkig te zijn, …
Ik heb het al vaker gezegd. Als je met zulke budgetten werkt, waarom dan niet je doelgroep serieus nemen?
Waarom dan niet een boodschap de wereld inzenden waar die doelgroep iets aan heeft? Waarom niet iets doen met je budget dat de wereld positief beïnvloedt?
Bah.
Geen wonder dat Netflix de wereld verovert en het traditionele model van televisiezenders onderuit haalt.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Ximaar zegt
Ik zie geen reclame aangezien ik ondemand kijk met en prima adblocker. Die doet het ook prima tegen de nog infantielere internetreclame. Zulke reclames kunnen bij mij alleen maar averrechts werken en die adblocker is daarmee dus gunstig voor de adverteerders.
Elja Daae zegt
Ik heb er nog geen! Ik lees wel overal dat een heel groot aantal mensen ze gebruikt! Ik heb nog steeds geen reclames op Instagram en weet nog steeds niet waarom, maar verder kijk ik ze gewoon, op YouTube.
jacob jan zegt
Ik heb laatst ontdekt dat die losse stukjes film tussen reclameblokken, samen een geheel vormen. Moet je wel een notitieblokje er bij houden voor aantekeningen, want dan weet je weer waar dat vorige stukje over ging. Ik heb het opgegeven om op die manier films te kijken.
Elja Daae zegt
Ik neem alles op en spoel alles door!
Peter Pellenaars zegt
Het enige wat reclame bij mij heeft bereikt is dat ik wegzap, wegkijk of wegloop. En inderdaad in veel gevallen vanwege de reden die jij aanhaalt, het gegeven dat je als een volslagen idioot wordt weggezet. Daar pas ik voor.
Elja Daae zegt
Ja dat is zo ongelofelijk storend. En als vrouw komt daar nog een hele laag bovenop, over hoe je er uit moet zien, hoe je met mannen om moet gaan, welke rol je moet aannemen, hoe je als moeder moet zijn. Pfff.
carel zegt
reclametijd op televisie, het ideale moment om een kop koffie te halen, een borrel in te schenken of het toilet te bezoeken. En, als ik het al een keer zie dan gaat het het ene oor in en het andere uit. Ik kan me niet herinneren ooit door zoiets direct beïnvloed te zijn.
Elja Daae zegt
Schijnt toch echt te gebeuren. Misschien niet bij iedereen in gelijke mate? Maar bijv. kinderen, jongeren …?
Ali zegt
Ongeveer de reden waarom ik alles opneem en de reclames megahard doorspoel. Vreselijk allemaal
Elja Daae zegt
Dat schijnt de jongste generatie ook te doen, lees ik. Geldt zeker voor mijn kinderen. Die hebben een hekel aan reclame.