Waarom reclames zo stom zijn

stophandIk keek naar The Hobbit laatst (mocht je het je afvragen, ik ben geen fan. Want ik ben namelijk fan van Lord of the Rings HET BOEK. En ik vind de film van de hobbit niet op het boek De Hobbit lijken. En ik vind het deprimerend. En waarom drie films over een kort boek? OK OK ik stop al!) (we keken voor mijn man, ja! En omdat mijn oudste zoontje en ik al een paar weken bezig zijn met De Hobbit. Het boek.)

Hoe dan ook, er kwam reclame.

Ik erger me groen en geel aan reclame. Waarom? Om de domme boodschappen:

  1. Als je je ex tegenkomt, moet je een mooie jurk van Bon Prix aanhebben.
  2. Als je gek bent, koop je Tuc toastjes. Want alleen als je gek bent, vind je het leuk om naar een reclame te kijken waar iemand valst zingt (ha, ha) met een geit die net zo’n baard heeft als hij. Het is 23:30 dus het is niet zo dat er nog kinderen voor de buis zitten. Dat zou de infantiliteit verklaren.
  3. Als je als vrouw een rimpeltje hebt bij je mond, omdat je zoveel lacht, moet het weggepoetst worden met Vichy.
  4. Iets met een auto. Op ijs. In lapland.
  5. Barbequen = sex? En schattig. Iets met Lidl die doet alsof hun vlees van goede kwaliteit is. Oh, sorry: ‘de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs.” Niet echt gelogen, dus.
  6. Fransen maken lekkere kaas. Maar ze praten altijd met een dommig accent.
  7. Zensations. “Dampend de winkel uit”. Wie wil dat nou niet?
  8. Ali en zijn telefoon. Toegegeven, ik moet lachen om Ali. Maar kennelijk gaat hij er mee stoppen, T-mobile. Misschien neemt hij net als ik weer ouderwets KPN? Daar zegt de reclame niets over.

Het schijnt dat de boodschappen die je mee krijgt via al die reclamefilmpjes wel degelijk landen in je hoofd en daarmee in je handelen. Het beeld dat we van de wereld krijgen via die reclame, beïnvloedt ons.

En de boodschappen die we mee krijgen zijn belachelijk. De rolverdeling tussen mannen en vrouwen, de dingen die je moet bezitten om gelukkig te zijn, …

Ik heb het al vaker gezegd. Als je met zulke budgetten werkt, waarom dan niet je doelgroep serieus nemen?

Waarom dan niet een boodschap de wereld inzenden waar die doelgroep iets aan heeft? Waarom niet iets doen met je budget dat de wereld positief beïnvloedt?

Bah.

Geen wonder dat Netflix de wereld verovert en het traditionele model van televisiezenders onderuit haalt.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

10 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Ximaarantwoord
6 juni 2016 om 01:57

Ik zie geen reclame aangezien ik ondemand kijk met en prima adblocker. Die doet het ook prima tegen de nog infantielere internetreclame. Zulke reclames kunnen bij mij alleen maar averrechts werken en die adblocker is daarmee dus gunstig voor de adverteerders.

Elja Daaeantwoord
6 juni 2016 om 17:21
– Antwoord aan: Ximaar

Ik heb er nog geen! Ik lees wel overal dat een heel groot aantal mensen ze gebruikt! Ik heb nog steeds geen reclames op Instagram en weet nog steeds niet waarom, maar verder kijk ik ze gewoon, op YouTube.

jacob janantwoord
5 juni 2016 om 11:38

Ik heb laatst ontdekt dat die losse stukjes film tussen reclameblokken, samen een geheel vormen. Moet je wel een notitieblokje er bij houden voor aantekeningen, want dan weet je weer waar dat vorige stukje over ging. Ik heb het opgegeven om op die manier films te kijken.

Elja Daaeantwoord
6 juni 2016 om 17:19
– Antwoord aan: jacob jan

Ik neem alles op en spoel alles door!

Peter Pellenaarsantwoord
5 juni 2016 om 11:28

Het enige wat reclame bij mij heeft bereikt is dat ik wegzap, wegkijk of wegloop. En inderdaad in veel gevallen vanwege de reden die jij aanhaalt, het gegeven dat je als een volslagen idioot wordt weggezet. Daar pas ik voor.

Elja Daaeantwoord
6 juni 2016 om 17:18
– Antwoord aan: Peter Pellenaars

Ja dat is zo ongelofelijk storend. En als vrouw komt daar nog een hele laag bovenop, over hoe je er uit moet zien, hoe je met mannen om moet gaan, welke rol je moet aannemen, hoe je als moeder moet zijn. Pfff.

carelantwoord
5 juni 2016 om 11:19

reclametijd op televisie, het ideale moment om een kop koffie te halen, een borrel in te schenken of het toilet te bezoeken. En, als ik het al een keer zie dan gaat het het ene oor in en het andere uit. Ik kan me niet herinneren ooit door zoiets direct beïnvloed te zijn.

Elja Daaeantwoord
6 juni 2016 om 17:18
– Antwoord aan: carel

Schijnt toch echt te gebeuren. Misschien niet bij iedereen in gelijke mate? Maar bijv. kinderen, jongeren …?

5 juni 2016 om 10:07

Ongeveer de reden waarom ik alles opneem en de reclames megahard doorspoel. Vreselijk allemaal

Elja Daaeantwoord
6 juni 2016 om 17:17
– Antwoord aan: Ali

Dat schijnt de jongste generatie ook te doen, lees ik. Geldt zeker voor mijn kinderen. Die hebben een hekel aan reclame.

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.