Waarom een goed tuincentrum geen geavanceerde website nodig heeft

bloesemIk was vandaag bij een tuincentrum. Het is het tuincentrum waar mijn moeder haar plantjes koopt. Het heet ‘Global Garden Zwaanshoek‘. Als je haar volkstuin en de diversiteit aan planten hebt gezien, weet je dat ze er behoorlijk vaak komt.

Misschien zijn tuincentra, vooral die winkels die nog zelfstandig zijn, wel zo’n kwestie van goedbewaarde geheimen. Ik bedoel, Zwaanshoek? Wie kent het?

Maar ik vermoed dat de meeste tuinfanaten in de omgeving van Haarlem het wel degelijk kennen. En als dat niet zo is, zou het wel zo moeten zijn.

Tuincentra zijn vaak zo uniform. Zo, ik weet niet, allemaal hetzelfde.

Waar vind je nog een tuincentrum waar iemand 20 minuten met je naar de appelbomen staat te kijken terwijl hij een blik richt op je zelfgetekende plattegrondje? OP ZATERDAG? Ik verwachtte telkens dat hij met een smoesje weg zou lopen, zoals je eigenlijk gewend bent in tuincentra. Maar hij bleef rustig staan tot we er uit waren.

En toen ik halverwege de zak hout zag liggen en er mee door het tuincentrum liep te slepen, schoot een medewerker naar de karretjes die verstopt stonden achter een deur, nam de zak uit mijn handen en legde hem er in.

De laatste keer dat ik zoiets meemaakte in een winkel, woonde ik in het buitenland. Toen had ik me eigenlijk al voorgenomen dat ik voortaan in Heemstede mijn tuinspullen ga halen.

Vervolgens besloot mijn moeder dat we moesten weten of de rozen voor of na het overzetten (de prachtige volkstuin wordt opgeheven deze herfst, dus de rozen komen bij mij in de achtertuin) moeten worden gesnoeid. Dus ze ging op zoek naar de eigenaar, die kennelijk ook altijd aan het werk is, en ging hem om advies vragen.

Omdat ze toch de appelboom gingen bezorgen, kon ze de rozen wel bij ze afleveren, zei hij. Dan namen ze die gewoon direct mee. Kleine moeite.

Het oude adagium klopt, he. Als je zo’n service hebt, heb je geen website nodig. En geen marketing. Dan schrijven anderen wel over je online. Dan zijn je blije klanten de marketing.

PS Volgens mijn moeder is de kerstafdeling er ook heel mooi. En zij kan het weten, want haar huis ziet er altijd prachtig uit met Kerst. Dus. Misschien eens een kijkje nemen. Ze zijn al bezig met de voorbereidingen, zagen we!

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.