Vanavond jaarlijkse Superbowl (voor de niet-volgende lezer: de finale van wat we in Nederland American Football noemen). Feest! 1/3 van de VS voor de buis, en wij ook. Met vrienden voor hun mega-televisie. Ik ga regelmatig naar Football wedstrijden en snap een klein beetje waar het over gaat. OK, niet echt. Volgens mij begrijpt overigens helemaal niemand hoe het precies zit, maar dat maakt niets uit.
De superbowl: het gaat om de commercials
Voor mij is de Superbowl voornamelijk leuk omdat het ook het moment is dat Amerikaanse bedrijven hun hele of halve reclamebudget er in 1 avond door heen jagen. Duurste avond van het jaar (had Mark het nou over 3,5 miljoen dollar voor een commercial? Zie reclamepraat.nl).
Het is natuurlijk voor een marketingfan als ik erg leuk om te zien wat er gebeurt. Eerlijk gezegd heb ik nooit verstand gehad van reclame, is echt een vak apart. Maar ik begrijp wel iets van doelgroepen. En van social media. Dus ik vind het leuk om te zien wat daar gebeurt.
De leukste commercials?
Als je je afvraagt wat er het beste scoorde, kun je de admeter even bekijken. Terwijl ik dit schrijf spannen Dorito’s (twee vermeldingen! Geld goed besteed?!), M&M’s en Bud Light de kroon. Toevallig producten die op deze avond in enorme hoeveelheden gegeten en gedronken worden. Je kunt je afvragen wat er eerder was, de kip (populariteit reclame) of het ei (populariteit van producten die je aan het eten bent).
Ad Age hield een live blog bij, waar na ieder reclameblok een update kwam van wat er te zien was geweest. Super handig. Om het allemaal terug te zien, zie hier hun artikel.
Waar het op neer kwam? Nou… auto’s (grote maar ook ‘kleine’! De Fiat? De Beetle?). Blote vrouwen (of blote M&M’s). Kinderen (ik moest wel echt lachen om dat jongetje dat in het water plaste, ik geef het toe, alleen geen idee waar het reclame voor was. Verzekeringen?). Babies (zie: kinderen, maar schattiger, behalve als ze met de stem van een volwassene praten, brrr). Honden (heel veel!). Starwars (veel). Superheros (veel). “Het einde van de wereld”-scenario’s (met een Chevy schijn je dat einde gewoon te overleven en je ook niet druk te maken om wie het niet haalde). Mooie vrouwen (niet – heel – bloot). Beroemde modellen | zangers | zangeressen | actrices | acteurs | TV hosts etc. BA-ers, zeg maar (hier heten dat gewoon ‘celebrities’). Oh ja, bloot: ook een blote man! David Beckham. Die schijnt nu ook onderbroeken te hebben, bij H&M. Dat u het weet.
En natuurlijk social media
H&M gooide er ook nog een sponsored tweet tegenaan:
[Persoonlijke noot: nee, ik was niet onder de indruk. Van David, bedoel ik. En zijn onderbroek. Misschien vooral omdat zijn naam er op stond. Wie heeft er nou een onderbroek aan met zijn eigen naam er op? Behalve mijn zoontje van 3.][je merkt, het is laat, ik ben moe, ik moet nu echt ophouden met bloggen want het wordt er niet beter op]
Ik heb ze niet bijgehouden maar het waren er echt heel veel. Beroemdheden. Ik durf te zeggen, minimaal 30? OK, minimaal 20.
Ondertussen verwoede pogingen op Twitter om het twitterende publiek te pakken te krijgen door hashtags te sponsoren maar vooral door ze te noemen in de commercial. In het eerste half uur of zo zag ik in de commercials van Audi, Bud Light, Bestbuy (die was leuk trouwens! Zou het echt de oprichter van Instagram zijn denken jullie? Zie hier) en H&M allemaal hashtags. Lijkt mij dat mensen op Twitter helemaal geen zin hebben om zich te laten vertellen wat voor tag ze moeten gebruiken.
Dan maar sponsorend dus. De hashtag ‘superbowl’, bijvoorbeeld. Chevy durfde dat aan. Vraag me af wat zoiets kost? En wat het oplevert? Opvallend dat ze op Twitter een tweet en een hashtag sponsoren, die verwijst naar, jawel, hun facebookpagina. Lekker cross-mediaal. Ik moet toegeven dat ik die voor de Sonic erg gaaf vond.
Zou het allemaal gewerkt hebben? Effect? Dat zou nou echt interessant zijn.
Enfin. Tot zover. Een paar uur en MILJOENEN dollars verder. Morgen maar weer eens kijken wat er van over is, al dat getweet en gefacebook over commercials. Weinig vernieuwends, maar dat hoeft ook niet…
- Assess yourself - 17 januari 2025
- Loki - 16 januari 2025
- In debat met jezelf - 15 januari 2025
Geef een reactie