De laatste paar weken heb ik een paar keer vragen gekregen van ondernemrs die online niet goed bejegend werden. Kleine schaal (iemand maakt een voormalig partner, inmiddels concurrent zwart), grote schaal (grootschalig online reviews vervalsen), en kleine dingen met grote impact (je anders voordoen dan je bent of misbruik maken van je positie om iets gedaan te krijgen).
Ik zie het zelf ook gebeuren, her en der. Niet bij mezelf, maar om me heen.
Anderen online afbranden. Bij negatieve feedback de aanval kiezen ipv slim, intelligent en klantgericht te reageren op een klant/fan. Of iemands concept kopieren. Iemands teksten kopieren. Dingen overnemen zonder bronvermelding. Spammen (databases opkopen? Gebeurt toch ook nog veel volgens mij). SEO-trucjes. Verkooptrucjes die net even een stukje te ver gaan. Misleiding.
Het is me wat.
Ik denk dat het een teken is van de situatie voor veel (kleine) ondernemers in deze lastige tijd. Als het tegenzit worden dingen al snel persoonlijk in plaats van zakelijk. Ik i.p.v. wij. En ethische grenzen worden al snel overschreden, kennelijk. Misschien dat mensen ze wat minder zwart-wit gaan zien. Misschien dat de stress en de spanning de grenzen doen vervagen.
Geen idee.
Ik wil maar zeggen, het is niet allemaal rozegeur en maneschijn, online! Of in zaken.
- 5 Manieren om als social media adviseur nee te zeggen tegen je communicatiecollega’s - 14 juni 2022
- Ze kunnen het niet ruiken - 9 mei 2022
- Bloggen met een drempel - 20 april 2022
Geef een antwoord