Mijn grootste fout destijds

Ik ging eigenlijk iets anders schrijven vandaag maar ik werd getriggerd door de comment van Elle op mijn artikel van gisteren. Over webwinkels en bloggen.

Van de week had ik iemand aan de telefoon die bezig is met een prachtig Europees project. Het idee daarachter is dat het makkelijker zou moeten zijn voor ondernemers in Europese landen om informatie te krijgen over ecommerce. Zodat ze snel stappen kunnen maken en over de grenzen kunnen gaan ondernemen.

Dat was natuurlijk precies wat ik voor ogen had destijds. Hongaarse handwerklieden een markt bieden buiten Hongarije. En ik herkende  totaal wat ik hoorde over de problemen van kleine ondernemers die proberen succesvol te worden met ecommerce, de moeilijkheden waar ze tegenaan lopen en het gebrek aan kennis dat ze hebben.

Ik heb heel wat fouten gemaakt, met mijn webwinkel destijds. Ik heb daar wel eens over geblogd ook, bijna een jaar geleden: de 10 valkuilen van een eigen webwinkel.

Inmiddels ben ik bezig een andere onderneming op te starten, Frankwatching Webinars, en merk ik dat ik nog meer geleerd heb van die tijd, dan ik dacht.

De belangrijkste les? Focus op wat belangrijk is, en laat dingen die je niet kunt dus waar mogelijk door experts doen. Blijf niet hangen in de onbelangrijke dingen, maar focus op de dingen die resultaat gaan opleveren.

Mijn fout was o.a. dat ik echt uren en uren en uren, nee, zeg maar gerust, weken, misschien wel maanden, besteed heb aan het zelf bouwen van mijn website en blog en webwinkel.

Ik vergat helemaal om de marketing aandacht te geven.

Achteraf kan ik niet geloven dat ik het zo aan heb gepakt.

Ik denk dat het gedeeltelijk kwam doordat ik zo in mijn eentje bezig was. Behalve met mijn leveranciers had ik geen netwerk van collega’s, andere webwinkeliers, websitebouwers, collega-ondernemers of wat dan ook. Ik zat met name achter mijn computer thuis in Budapest, alleen, te prutsen en te knutselen aan mijn website die ik zelf gemaakt had in Joomla met een zelfgemaakt thema.

Ik blogde wel af en toe maar ik had niet door hoe belangrijk dat was. En hoe goed mijn positie op Google was voor sommige producttermen, daar kwam ik pas later achter (?!). En hoe ik dat had kunnen gebruiken met slimme landingspagina’s en knoppen en dat soort dingen. En hoe ik meer had moeten doen met mijn emaillijst. Etc. etc. etc.

Ik denk dat het sowieso niet mijn ding was, die webwinkel. Het vraagt een enorm oog voor detail en plezier in het regelen en organiseren en verpakken etc. Maar ik denk dat ik het succesvoller had kunnen maken, als ik andere keuzes had gemaakt, dingen had uitbesteed, gefocust had op marketing, en een supportnetwerk had opgebouwd.

Anyway. Het is vast niet makkelijk om vandaag de dag je webwinkel tot een succes te maken, op te vallen met je winkel tussen al die anderen. Maar het is niet onmogelijk, dat weet ik zeker. Als je het maar niet aanpakt zoals ik destijds en slimme keuzes maakt, focus houdt, hard werkt, uitbesteedt wat je je kunt veroorloven. En (veel) blogt, natuurlijk…! 🙂

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.