Marketing is (g)een trucje

Ah….marketing, marketing, marketing.

Mensen kunnen heel negatief zijn over ‘marketing’. Meestal komt dat doordat ze het gevoel hebben dat hen dingen worden opgedrongen die ze niet willen kopen of doen. Of dat ze geen keuze hebben, en dat ze min of meer gedwongen worden om zaken te doen met een bepaald bedrijf. Of dat iets ze te veel geld kost.

Maar of dat nou echt ‘marketing’ is? Soms heb je het dan meer over marketingtrucjes, als je het mij vraagt. Of gewoon over bedrijfsfilosofieën die niet in orde zijn. Zie je hier veel, in de VS. Het idee: maak ze maar klant en zorg dat ze met geen mogelijkheid meer van ons af kunnen komen na die handtekening; of blijf ze bombarderen met je verhaal tot je ze murw hebt gemaakt en ze ‘ja’ zeggen.

Wat is marketing?

Jacob Jan vroeg mij en Karin in zijn blog wat wij denken, over marketing, over bedrijven. Hij merkte terecht op dat we enthousiast worden van bedrijven bij wie het hele plaatje klopt. Die het commercieel slim doen, maar die ook gewoon bieden wat hun doelgroep zoekt. Die een bepaalde eerlijkheid hebben in hun verhaal.

Voor mij is dat key voor het soort marketing dat ik nastreef: dat een bedrijf gelooft in het eigen product, gelooft dat het iets bijdraagt aan het leven of werk van hun klant, dat het echt waarde heeft. En dat ze zoeken naar manieren om hun doelgroep en de behoefte van die doelgroep te matchen met hun aanbod.

Ik houd ervan als de ontwikkeling van het bedrijf, vanuit een marketingperspectief, een soort natuurlijk verloop heeft. “Hee, dit is een mooi product, dit moeten we doen.” “Goh, misschien kunnen we ook deze kant op.” “Waarom gaan we niet dit proberen?” “Dit kan beter.” “Dit werkt niet”. “Hier zie ik kansen.” “Kijkend naar de toekomst, wat zien we dan gebeuren?” “Waar willen we naar toe?” “Wat willen onze klanten?”.

Denken aan je klant

Dat je als bedrijf dus denkt vanuit je klant, dat is marketing voor mij. Dat betekent dat je zoekt naar hoe je je eigen doelen kunt halen door die klant te geven wat hij wil of nodig heeft. Dat je altijd bezig bent met wat je klant zou willen.

Marketing is meer dan reclame, direct marketing, pricing. Het is alles. Het is de hele cirkel van productontwikkeling, aanbod, verkoop en distributie, klanten, feedback, productverbetering, uitbreiding aanbod, etc.

Maar het doel blijft wel om geld te verdienen! Dat natuurlijk als eerste. Een bedrijf runnen doe je om geld te verdienen. Voor jezelf, voor je medewerkers, je aandeelhouders, je investeerders. Laat dat duidelijk zijn. Een bedrijf is geen non-profit.

Geld verdienen mag (moet)!

Denken vanuit je klant betekent niet dat je geen geld mag willen verdienen aan je klant, bedoel ik. Soms hebben mensen daar weerstand tegen, lijkt het. Dat bedrijven geld willen verdienen aan hen als klant. Natuurlijk willen bedrijven dat. Dat is hun doel tenslotte. Zo werkt de (Westerse) wereld.

De vraag is soms: ten koste van wat? Van het milieu, van medewerkers, van klanten, van andere bedrijven?

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

3 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Lia Vieveenreply
maart 26, 2012 at 02:03 PM

Wat ik bijzonder blijf vinden is dat de marketing van sommige producten zoveel meer geaccepteerd is dan anderen. Geliefde producten (bier, cola, kledingmerken) MOGEN reclame maken, van andere producten vinden we al snel teveel of irritant. Is het dan nep, tenenkrommend, of ligt het aan iets anders? Ik ben er nog niet uit…

Elja Daaereply
maart 26, 2012 at 04:03 PM
– In reply to: Lia Vieveen

Nee, helemaal eens. Ik ben er ook niet uit. Soms zijn mensen ook echt verontwaardigd over marketing. Maar ja, ik soms ook. Net nog over gefacebookt. 🙂  ow.ly/9SQR7

Jacob Jan Voermanreply
maart 25, 2012 at 05:03 PM

dank!  vermoeden klopte dus.

dat is waarom ik marketing soms prachtig en soms vreselijk vind.

prachtig als het klopt, tenenkrommend als het nep is.

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.