Lokale ondernemers zijn big business

lokale marketingIk ben hier in de VS ooit begonnen aan mijn lokale carriere door een vriendin met een koffieshop een beetje te helpen met marketing. Kleine lokale ondernemers hebben altijd mijn steun: zij zijn de drijvende kracht achter de economie, en hebben bovendien een grote impact op de ‘community’.

Zo kreeg ik een kijkje in de keuken van een lokale ondernemer in de VS, en hoe die met marketing omgaat. Behalve dat ik haar natuurlijk direct op Facebook heb geduwd 🙂 zijn er als lokale ondernemer in de VS ontzettend veel manieren om klanten te werven en te binden. En een ervan is adverteren in lokaal gerichte publicaties.

Hoe je als ondernemer zelf een doelgroep bent

Horeca, winkels, dienstverleners die lokaal opereren, dat is een grote markt hier in de VS. Er zijn ik weet niet hoeveel gidsen, websites, krantjes en bladen die zich richten op 1 woonplaats. Grote uitgevers van dagbladen en weekbladen hebben lokale redacties die een landelijke uitgave verrijken met plaatselijke informatie. Het slimme is dat ze allemaal zowel print- als online uitgaven hebben. En die publicaties hebben als klant, juist, lokale ondernemers.

Uitgeven voor de lokale markt

Het is vanuit de uitgevers gezien natuurlijk heel slim. Of uitgaves worden volledig gekopieerd (zijn dus eigenlijk landelijke concepten) behalve dat namen gewijzigd worden. Zo valt er iedere paar weken een stapel kaarten in de brievenbus vol met aanbiedingen. Die zijn gericht op mensen in Evanston (waar ik woon) maar ook op mensen in ‘The Chicago Area’ (een groot gebied waar we hier onderdeel van uitmaken). Maar er zitten ook landelijke aanbiedingen tussen.

En dan heb je natuurlijk nog krantjes die volledig op het lokale nieuws gericht zijn. En de websites die slim gebruik maken van de wens van ondernemers om hun lokale klantenkring aan te spreken, Groupon en LivingSocial.

lokale marketing voor lokale bedrijven?

Levert het iets op?

Het lastige is dat zo’n advertentie of aanbieding via dit soort publicaties vaak gepaard gaat met grote kortingen of het weggeven van producten aan gebruik maakt van een bon bij de advertentie. Het idee is natuurlijk dat je je klanten in aanraking laat komen met je producten en diensten, en dat ze vervolgens terug blijven komen.

Ik vraag me af of dat werkt. De kans bestaat natuurlijk ook dat er koopjesjagers op af komen. Koopjes jagen is in de VS een tak van sport. Hele blogs worden volgeschreven met de laatste koopjes. En sites draaien op informatie over kortingen en aanbiedingen.

Doelgroep: lokale ondernemers

Kleine ondernemers worden continu benaderd voor dit soort grappen. Al die ‘uitgevers’ willen advertentieruimte verkopen. Levert het ook wat op? Voor die kleine ondernemers niet veel, volgens mij. Voor de uitgevers vast wel…

PS Een van de redenen dat ik Facebook een erg mooie service vind, is dat het voor lokale, kleine ondernemers zoveel op kan leveren. Waarover een andere keer weer meer.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

8 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Laurareply
maart 06, 2012 at 11:03 AM

Hier begint Groupon ook steeds groter te worden maar of het wat oplevert voor ondernemers? Je moet als ondernemer minimaal 50 % korting geven en van het bedrag dat er overblijft gaat er nog eens 50% naar Groupon.. niet echt rendabel lijkt mij. Ik vraag me ook af of het echt nieuwe klanten oplevert.. eerder koopjesjagers denk ik..

Eljareply
maart 06, 2012 at 04:03 PM
– In reply to: Laura

Ik zie regelmatig hele kritische stukken over Groupon van ondernemers die verlies maken. Het zijn niet alleen de kosten, het is meestal ook nog een zwaar gereduceerd tarief/aanbieding. Ik weet het ook niet hoor, of het nou een blijvend iets is…

Mark Bastiaansreply
maart 04, 2012 at 12:03 PM

Wat heeft het je vriendin van de coffeeshop opgeleverd?

Elja Daaereply
maart 04, 2012 at 03:03 PM
– In reply to: Mark Bastiaans

Niet veel! Zag net deze quote van copybloggerL http://www.copyblogger.com/traditional-advertising/ gezien? Of is dat heiligschennes voor een echte reclameman als jij? 🙂

Mark Bastiaans
maart 07, 2012 at 10:03 PM
– In reply to: Elja Daae

Nee hoor, traditioneel reclamemaken hoort erbij. Is een kanaal om mensen te bereiken, alleen moet je nadenken over analyse, meetbaarheid, ROI. Of is dit standaard marketingpraat?

Elja Daae
maart 08, 2012 at 07:03 PM
– In reply to: Mark Bastiaans

Dat is ook zo natuurlijk. Je moet gewoon de middelen inzetten die passen bij je doelgroep, toch?

Elja Daaereply
maart 04, 2012 at 03:03 PM
– In reply to: Mark Bastiaans

En nog een typefout…ben lekker bezig. Schennis…dus.

Elja Daaereply
maart 06, 2012 at 04:03 PM
– In reply to: Mark Bastiaans

Volgens mij helemaal niets. Ik ga het haar eens vragen en kom er op terug.

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.