Kwartje

geld

Ik weet precies wanneer het kwartje viel, bij mij. 3 januari 2016. Als ik mijn blog ga doorlezen, vind ik het misschien terug, het gedachtespoor. {zie verderop} Ik was net aan het opschrijven wat dat kwartje eigenlijk was. Maar toen ik het las, klonk het zo agressief. Dus ik heb dat schrijfsel weggegooid.

Dat het agressief klonk komt denk ik omdat ik, die notabene hartstochtelijk gelooft in de kracht van social media, mezelf ontrouw ben geweest. Ik deed de dingen niet zoals ik vond dat ze moesten.

Dat is niet OK.

Aan de ene kant is het niet belangrijk. En makkelijk te verklaren (ik kan een batterij redenen opnoemen als reden dat ik niet meer deed wat goed was). Maar aan de andere kant is het stom om niet te vechten voor waar je in gelooft. Het is niets voor mij om niet meer om dat soort dingen te geven. Te stoppen met enthousiasmeren en overtuigen en uitleggen. Niet goed.

Niet goed, maar snap je, het kwartje was nog niet echt gevallen. Dat kwam pas toen ik weer de ruimte nam om na te denken over de toekomst, om nieuwe dingen te leren, nieuwe dingen te proberen en toen ik fanatiek Gary Vaynerchuck ging volgen. En ik me realiseerde dat ik wist dat hij gelijk had. Dat ik geloofde in wat hij zei. Dat het feitelijk was wat ik zelf anderen vertelde, als ik presentaties en workshops gaf.

Het was om precies te zijn 3 januari 2016, dat het kwartje viel.

En het was deze video. Hij heeft het over de oude tijd, waarin je publiek captive, gevangen, was, en wel moest kijken naar wat jij ze voorschotelde. Hij heeft het over het feit dat alles in jouw tijd plaatsvindt, dat wil zeggen, dat jij kijkt wat je wilt op het moment dat je wilt (denk: Netflix vs lineaire televisie). Hoe je moet zijn waar de ogen en oren van je publiek daadwerkelijk zijn, in plaats van waar je hoopt dat ze zullen zijn. Dat het niet om content gaat maar om context.

Maar vooral dit:

“You’re looking at social networks like distribution. You treat it like email.”

Precies, Gary. Precies.

Da’s mijn boodschap, de komende jaren.

Kwartje. Ploink!

PS Het grappig is, nu ik even terugkijk wat ik dan op 3 januari blogde, is dat eigenlijk PRECIES HETZELFDE ALS HIER HELEMAAL BOVENAAN. Kijk maar.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.