Hoe word je een Instagram influencer?

instagram influencerIk krijg de laatste tijd heel vaak de vraag hoe je een Instagram influencer wordt. Niet van opdrachtgevers (die zijn meer bezig met het bereiken van hun eigen, specifieke doelgroep op Instagram, waar ik graag bij help). Maar van kennissen en familieleden.

Ik vind het altijd leuk om mee te denken met mensen die ik ken. Ik mail ze wat ideeën en tips, of ik bel met ze. En ik bekijk hun Instagram account natuurlijk. En ga het volgen. Altijd leuk om te zien wat mensen doen.

Maar heel vaak zie ik hun ambitie al heel snel afzwakken. Dat begrijp ik wel, want het is niet makkelijk. De aanhouder wint, maar de aanhouder moet op Instagram wel een lange adem hebben.

Instagram influencer wordt je niet zo maar

workshop instagram storiesHier is het probleem. En de reden waarom je mogelijk nooit een Instagram influencer wordt: je bent niet bereid om concessies te doen.

Wat ik daarmee bedoel? Simpel.

Een goede Instagram feed is:

  • Actueel: minimaal 1 keer per dag nieuwe foto’s of video’s
  • Consistent: met een herkenbare stijl
  • Kwalitatief goed: met hoogwaardige, unieke foto’s (of video’s)

Voor succes moet je altijd dingen doen en dingen laten. Concessies doen: afwegingen maken in wat je wel en niet zou willen doen en dat wat goed is voor je merk.

Want het probleem is over het algemeen niet dat mensen niet voldoende foto’s plaatsen. Het probleem is de consistentie en de kwaliteit. Als je wilt scoren, kun je niet ‘maar wat doen‘.

Het idee dat je duizenden volgers krijgt door met je smartphone foto’s te maken, is onzinnig.

Net als het idee dat het leuk is om goede foto’s af te wisselen met vage vakantiekiekjes. Hoe mooi je ook bent.

Kijk: het maakt mij niet uit. Ik vind het allemaal leuk. Lekker doen wat je wilt! Plaats gewoon de ene dag een mooie foto van een strand en de volgende dag een vage foto van het etentje met je vrienden in slecht licht of een grappig gifje waarin je een lollige beweging maakt.

Maar verwacht niet dat je daar duizenden volgers mee gaat krijgen.

Gaat niet gebeuren.

Hoe komt je aan een mooie Instagram feed?

Ik weet niet waarom het zo werkt, maar het feit is dat de mensen die het goed doen altijd hele mooie Instagram feeds hebben met prachtige foto’s of video’s. Omgekeerd betekent dat het daar allemaal mee begint, als je iets op wilt bouwen op Instagram.

Zo’n mooie Instagram feed krijg je niet vanzelf. Als het een mooie feed is, kun je er van uitgaan dat de Instagrammer in kwestie er veel tijd mee kwijt is. Er is geen kortere weg. Er zijn geen hacks. Achter goede Instagram feeds zit een uitgekiende strategie.

Een strategie betekent dat zo’n Instagram influencer er bewust voor zorgt dat de gefotografeerde situatie zich uberhaupt voordoet. Hij of zij gaat er naar op zoek. Hij creëert situaties, speciaal voor Instagram.

Dat betekent dat influencers

  • bij zonsopgang op dat strand staan;
  • omrijden naar dat speciale lunchtentje;
  • hun eten koud laten worden terwijl ze de perfecte foto maken;
  • altijd iemand bij zich hebben om ze op de foto te zetten;
  • een goede camera hebben;
  • een fotobewerkingssoftware gebruiken om hun foto’s te editen; en
  • zorgen voor een consistente stijl, onderwerp en kleurenpalet.

Instagram influencer worden is hard werken.

En dan heb ik nog niet over alle andere dingen die je moet doen – actief andere Instagrammers volgen en zo snel mogelijk na plaatsing op je eigen volgers reageren, mooie teksten schrijven bij je foto’s, leuke Instagram stories maken (iedere dag!) en samenwerkingen aangaan met andere Instagrammers. Om maar wat dingen te noemen.

Voor niets gaat de zon op (behalve als je beroemd bent)

Er zijn natuurlijk wel Instagrammers met hoge aantallen volgers én een minder mooie feed. Waarbij ‘minder mooi’ niet wil zeggen dat het niet een bewust gecureerde feed is – vaak zijn het mensen die heel goed begrijpen wie hun doelgroep is en wat die doelgroep leuk vindt. Er zijn genoeg mensen die het heel goed doen met gewoon een leuke feed. Of een authentieke feed als verslag van hun leven. Maar meestal hebben die al heel veel volgers op een ander platform.

De enigen die verder zoiets lukt met zo’n weinig kwalitatieve en weinig consistente feed, zijn hele beroemde mensen. De redelijk beroemde mensen die slim bezig zijn, maken vaak juist wél mooie, consistente, kwalitatieve feeds (deze bijvoorbeeld). Dat moeten ze wel, willen ze Instagram kunnen gebruiken voor meer bekendheid.

Het is net als met bloggen. Je kunt niet zo maar je geld verdienen met bloggen. En je kunt niet zo maar je geld verdienen met Instagram. Je bent niet zo maar een Instagram influencer.

Vooral niet als je geen consitente stijl of onderwerp hebt. En als je probeert alles met je smartphone te doen.

Instagram influencer in 7 stappen

Alles is mogelijk. Jij kunt de volgende zijn met miljoenen volgers. Iedere dag staan er nieuwe influencers op. Maar je moet er wel iets voor doen:

  1. Gebruik je huidige account om te experimenteren;
  2. Volg succesvolle influencers en analyseer hun successen;
  3. Lees je in en blijf de ontwikkelingen volgen (hier of hier bijvoorbeeld);
  4. Deel updates van anderen om te zien wat werkt (lees hier meer);
  5. Bedenk heel precies wat je stijl en onderwerp gaat worden;
  6. Investeer – als je daar aan toe bent – in een goede camera; en
  7. Investeer tijd & wees bewust in die tijd die je op Instagram doorbrengt.

Alles is mogelijk.

Maar Instagram influencer ben je niet zo maar.

Ik ga nog maar wat explicieter zijn in mijn advies aan mensen, denk ik … 🙂

 

* het moge duidelijk zijn dat ik zelf geen ambitie heb in die richting! en het me nooit gelukt is om die concessies te doen.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.