Hoe word je een Instagram influencer?

instagram influencerIk krijg de laatste tijd heel vaak de vraag hoe je een Instagram influencer wordt. Niet van opdrachtgevers (mijn werk is het geven van social media trainingen aan bedrijven, waaronder Instagram workshops). Maar die vraag ‘hoe word ik Instagram influencer’ komt van kennissen en familieleden. Want influencer zijn is een goede manier om geld en spullen te verdienen. Wie wil dat nou niet?

Toch is het niet zo makkelijk als je denkt. Iedereen kan influencer worden. Ook jij. Maar je moet er wel wat voor doen! In dit artikel vind je daarom 3 belangrijke stappen om Instagram influencer te worden.

Hoe verdien je geld als Instagram influencer?

Om te beginnen bij het begin (of eigenlijk het einde): je moet goed beseffen hoe een Instagram influencer zijn of haar geld verdient. De mogelijkheden zijn beperkt maar zeker interessant:

  • Bedrijven betalen je om over hun producten te praten op Instagram. Ouderwetsen reclame dus eigenlijk;
  • Je verkoop andermans producten op Instagram en verdient geld aan iedere sale (dat heet affiliate maketing);
  • Je hebt zelf producten die je via Instagram promoot en verkoopt; of
  • Je gebruikt je bekendheid op Instagram om als spreker, trainer, zanger, coach of schrijver je geld te verdienen. Instagram is dus een opstapje naar iets anders.

Bij het woord ‘Instagram influencer’ denken de meeste mensen aan die eerste optie: betaald krijgen in geld of in natura (met producten) om over andermans producten of diensten te praten of die te laten zien. En dat is ook een prima verdienmodel.

Je hoeft natuurlijk nog niet meteen te weten weten hoe je dat gaat doen. Je moet beginnen bij het begin: een idee van wat je op Instagram gaat plaatsen.

Stap 1 Zorg voor een uitmuntende Instagram feed

Ik weet niet waarom het zo werkt, maar het feit is dat de mensen die het goed doen altijd hele mooie Instagram feeds hebben met prachtige foto’s of video’s. Omgekeerd betekent dat het daar allemaal mee begint, als je iets op wilt bouwen op Instagram.

Zo’n mooie Instagram feed krijg je niet vanzelf. Als het een mooie feed is, kun je er van uitgaan dat de Instagrammer in kwestie er veel tijd mee kwijt is. Er is geen kortere weg. Er zijn geen hacks. Achter goede Instagram feeds zit een uitgekiende strategie. En een hele, hele goede fotograaf. Dus dat moet jij ook worden, als je Instagram influencer wilt worden. Behalve als je het gooit op een meme account 🙂 maar dat vraagt weer andere skills.

Een strategie betekent dat zo’n Instagram influencer er bewust voor zorgt dat de gefotografeerde situatie zich uberhaupt voordoet. Hij of zij gaat er naar op zoek. Hij creĂ«ert situaties, speciaal voor Instagram.

Dat betekent dat influencers:

  • bij zonsopgang op dat strand staan;
  • omrijden naar dat speciale lunchtentje;
  • hun eten koud laten worden terwijl ze de perfecte foto maken;
  • altijd iemand bij zich hebben om ze op de foto te zetten;
  • een goede camera hebben;
  • een fotobewerkingssoftware gebruiken om hun foto’s te editen; en
  • zorgen voor een consistente stijl, onderwerp en kleurenpalet.

Instagram influencer worden is hard werken.

Zorg dat je een vast thema of onderwerp en een vaste stijl hebt. Bedenk bij alles dat je wilt plaatsen: past dit bij mijn plan? Zo niet, plaats het dan niet. Kijk goed naar wat andere Instagram influencers doen, zodat je een idee krijgt van wat werkt en wat niet. Houd in de gaten hoeveel likes en reacties ze krijgen en welke foto’s het het beste doen. Zo kun je leren wat werkt.

TIP Je kunt zelf een bedrijfsaccount nemen. Dat kan via de instellingen. Volg gewoon de stappen. Instagram maakt dan een Facebookpagina voor je aan. Vanaf dat moment krijg je de statistieken te zien en kun je zelf ook bijhouden wat op je eigen account goed werkt.

Goede omschrijvingen horen er ook bij, trouwens. Het is meestal niet meer genoeg om een goede foto te hebben. Probeer ook altijd een verhaaltje te vertellen bij je foto. Vinden mensen leuk.

Stap 2 Zorg voor engagement

bereik nieuwe volgersInstagram laat je berichten lang niet aan al je volgers zien. Dat heeft te maken met het algoritme (hier meer over social media algoritmes). Instagram kijkt van iedere foto of die 1) mooi of leuk genoeg is en 2) of de foto leuk genoeg is voor iedere afzonderlijke volger. Instagram weet van mij of ik vaak op je foto’s reageer. Doe ik dat nooit, dan krijg ik jouw foto’s gewoon niet meer te zien. Simpel.

Hoe meer likes en reacties je hebt, hoe hoger de betrokkenheid van je volgers, de ‘engagement’. Dat vindt het algoritme leuk. Hoe meer mensen reageren op je bericht, aan hoe meer mensen Instagram je bericht laat zien.

Bedrijven willen steeds meer werken met Instagram influencers die een hoge engagement rate hebben. Je kunt 10.000 volgers hebben, maar als maar weinig van die volgers liken en reageren, dan weten bedrijven dat je ofwel veel nepvolgers hebt, of dat de kwaliteit van je berichten niet zo hoog meer is.

Een hogere engagement voor je Instagram kun je krijgen door:

  • In berichten langere verhalen te vertellen en mensen te vragen naar hun ideeen, tips of gewoon hun dag;
  • Actief te reageren op de reacties op je eigen berichten;
  • Actief te reageren op de berichten van andere mensen (die dan weer bij jou gaan reageren);
  • Veel Instagram stories te plaatsen, liefst met interactieve stickers zoals polls en vragen;
  • Instagram live’s te doen waarbij je mensen dingen vraagt;
  • Snel te reageren op privĂ©berichten;
  • Persoonlijk te zijn in je berichten en verhalen.

Stap 3: Groeien op Instagram

instagram voor gevorderden authenticiteitNatuurlijk moet je flink wat volgers hebben om een echte Instagram influencer te worden. In de marketing wordt onderscheid gemaakt tussen microinfluencers, met 1.000 – 10.000 volgers, influencers van 10.000 – 100.000 volgers en daarboven. Voor alle groepen geldt dat je geld of spullen kunt verdienen. Maar dan moeten bedrijven wel interesse hebben in jouw groep volgers en een hoge engagement zien.

Groeien kun je op verschillende manieren:

  • Volg andere Instagrammers (niet te veel per dag);
  • Reageer actief op anderen;
  • Gebruik andere plekken om op je Instagram te wijzen (Snapchat, YouTube, je blog, etc.)
  • Gebruik altijd hashtags en locatietags (zie hier een lijst van Instagram tools voor het vinden van goede hashtags);
  • Gebruik stories inclusief polls, vragen en tags;
  • Maak IGTV video’s;
  • Werk samen met anderen;
  • Geef regelmatig shout-outs en mentions aan anderen zodat ze dat misschien bij jou ook doen (of vraag er naar, bij vrienden bijvoorbeeld).

Wat belangrijk is om succesvol te zijn als Instagrammer is dat je veel volgers hebt. Maar dan wel de juiste. Bedrijven vinden niet iedereen interessant. Ze zoeken bijvoorbeeld gamers, of jonge moeders, of autoliefhebbers.

Het heeft daarom ook geen zin om volgers te kopen. Als je een gesponsord bericht plaatst over auto’s maar al je volgers geven vooral om make-up, gaat de sponsor dat terugzien in het aantal likes en het bereik. Bedrijven zien direct dat je engagement rate naar beneden gaat (want nepvolgers reageren niet). Instagram wordt zelf ook steeds beter in het herkennen van nepvolgers en nepreacties. Op de lange termijn heb je er dus niets aan.

Instagram influencer stappenplan

Het kan echt. Jij kunt Instagram influencer worden. Jij kunt de volgende zijn met miljoenen volgers. Iedere dag staan er nieuwe influencers op, tenslotte. Maar je moet er wel iets voor doen. Daarom nog even een kort stappenplan, in herhaling:

  1. Bedenk heel precies wat je stijl en onderwerp gaat worden;
  2. Maak daar hele mooie foto’s (of video’s) over;
  3. Wees iedere dag actief met reageren, liken en posten;
  4. Investeer – als je daar aan toe bent – in een goede camera;
  5. Maak een business account van je Instagram account;
  6. Verdiep je in het Instagram algoritme (lees er over!);
  7. Ga werken aan je engagement;
  8. Gebruik de tips hierboven om meer volgers te krijgen;
  9. Wees ook actief op andere plekken dan Instagram;
  10. Kies een business model en ga ervoor!

Instagram influencer wordt je niet zo maar. Je moet er hard voor werken. Maar het kan wel. Het is een kwestie van doen!

Succes!!

PS Je vindt mij hier: @eljakdaae.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.