Iedere marketingpresentatie die ik zie heeft een slide er in over de Golden Circle van Sinek. Ik heb Sinek nooit zien spreken dus mijn presentaties hebben dat niet. Ik heb het altijd over doelgroepen en haakjes en andere praktische dingen. ‘Het waarom’ van een bedrijf of organisatie, dat laat ik altijd in het midden.
Nou ja. Altijd? Niet altijd.
Er zijn bedrijven waarbij ik de kans heb om wat dieper in te gaan op zaken. En op het waarom. Maar alleen als ik om de tafel zit met de eigenaar en/of de CEO. Anders heeft het weinig zin.
Waarom doe je als bedrijf wat je doet?
En waarom maakt het waarom zoveel uit?
Ik had onlangs de kans om van dichtbij mee te maken en uit te leggen waarom het waarom er toe doet. En gek genoeg was het belangrijkste verschil niet zo zeer het waarom op zich maar VOOR WIE.
Ga maar na: als je alleen werkt om brood op de plank te brengen zit je er heel anders in dan wanneer je gelooft belangrijk is voor andere mensen dan jezelf en je gezin. Niet dat er iets mis mee is om te werken puur om brood op de plank te brengen! Het is een hele goede reden om te werken, brood voor je gezin.
Maar stel nou dat je een bedrijf begint, puur omdat je geld wilt verdienen. Je eerste prioriteit is om jezelf een inkomen te verschaffen.
En stel je nou eens het andere voor: dat je werkt om geld te verdienen door iets te doen waarvan je gelooft dat het belangrijk is voor anderen.
Stel je eens voor:
Je bent geen loodgieter omdat je geld moet verdienen voor jezelf, maar omdat je gelooft dat je heel veel mensen uit de brand kunt helpen met iets waarvan ze zelf geen verstand hebben.
Je bent geen geschiedenisleraar omdat je dat nu eenmaal hebt gestudeerd, maar omdat je gelooft dat mensen zichzelf en de ander pas kunnen kennen als je begrijpt waar je vandaan komt.
Je bent geen social media expert omdat dat nu eenmaal is wat je kunt, maar omdat je geloof dat individuen, bedrijven en non-profits meer kunnen bereiken als ze de kracht van ‘online’ omarmen.
Je bent geen verzekeraar omdat daar het grote geld zit, maar omdat je vindt dat iedereen recht heeft op veiligheid en stabiliteit en je weet dat verzekeringen daarbij kunnen helpen.
Reken maar dat het je mindset verandert. Reken maar dat je andere beslissingen neemt. Reken maar dat je andere collega’s en klanten krijgt. Reken maar dat je op andere ideeën komt.
Waarom je als ondernemer actief bent, doet het er toe.
Ik ga die TED talk van Sinek nog maar eens bekijken. Misschien eindigt hij toch nog eens in mijn presentaties.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Nils Schmeling zegt
Elja, leuke blog en mooie voorbeelden die het verschil laten zien van het hebben van een ‘levende’ why…
Elja Daae zegt
Thanks Nils!!