Ik had laatst een discussie met een paar mensen. Ondernemers. Online.
De vraag was wat je kunt doen met je facebookpagina tijdens je afwezigheid. Het komt gewoon wel eens voor. Dat een ondernemer er gewoon even tussenuit is. Even weg. Geen internet. Weg. Los.
Een facebookpagina zonder reactiemogelijkheid is vragen om problemen
Maar wat doe je dan met je facebook fanpagina?
Nou, dat is makkelijk, riepen een paar mensen, je zet gewoon de reactiemogelijkheid uit. Zo. Kan niemand reageren. Heb je er ook een week lang geen last van.
Argggh. Dat kon ik echt niet voorbij laten gaan zonder reageren.
Facebook is geen makkelijk medium
Facebook is al zo moeilijk. Helemaal als ondernemer met weinig tijd en weinig marketingbudget.
Ik bedoel, het is een mooi medium. Ik ben echt een fan (oh? ja, inderdaad. een fan.). Maar het is echt heel moeilijk om ‘engagement‘ op te bouwen. Betrokkenheid van je fans.
ECHT heel moeilijk.
Het kan me niet schelen hoeveel artikelen je leest met mooie voorbeelden van bedrijven die het lukt (zelfs als ik ze geschreven heb). Hoeveel apps er zijn. Hoeveel experts. Het is gewoon niet makkelijk! Ik beheer zo langzamerhand een hele stapel fanpagina’s, omdat ik bevriende ondernemers een tijdje help. Of omdat het bij mijn werk hoort. Of mijn eigen pagina’s (zie hier of die pagina van #blogpraat). Maar nee, ik zou nooit of te nimmer beweren dat het makkelijk is.
De juiste fans en de juiste Facebook-geschikte content
Het is niet makkelijk om
- Fans te krijgen
- De juiste fans te krijgen, d.w.z. die echt in jouw zaak geïnteresseerd zijn (vooral niet als je iPads weg gaat geven en dat soort dingen)
- Echte interactie en een echte band te bewerkstelligen met die fans. Dat komt ook doordat het moeilijk is om…
- Goede, voor Facebook geformuleerde/weergegeven content te vinden en/of te maken.
Foto’s werken het beste, ja. Direct RSS-feeds zijn niet handig, beter is om linkjes zelf handmatig in te leiden. Ja. Videos, ook leuk. Check. Heel regelmatig posten is belangrijk. OK.
Ga er maar aan staan als ondernemer! Eerlijk gezegd moet je er echt je focus op hebben, wil je er iets van kunnen maken.
Vind ik. Ervaar ik.
Wat je in ieder geval niet moet doen
Maar wat je in ieder geval niet moet doen, als je eenmaal een beetje een fanbase hebt opgebouwd, is de reactiemogelijkheid beperken. Neeeeeeeee. Niet doen! Al dat harde werk! Zonde toch? Iedere fan is er eentje. En een fan die reageert, wil je op handen dragen. In ieder geval netjes terug-reageren (kan dat? terug-reageren? nou ja, je snapt wat ik bedoel).
En anders?
En anders zorg je maar voor een medebeheerder. Die draait je pagina wel een weekje voor je. Beter dan niet reageren en je investeringen (in tijd, in energie, in content, in acties, in alles) teniet doen.
Dat is dus wat ik ga doen de komende tijd. Weer een paginaatje erbij. Voor eventjes. Moet kunnen. Is niet veel werk. Gewoon als vriendendienst. (…..)
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Robert Keizer zegt
Op de een of andere manier heb ik het idee dat de Pages op Google+ toch een stuk makkelijker zijn. Al moet ik daarbij zeggen dat ik het op FB maar 1 keer uitgeprobeerd heb, en daar werd ik totaal niet vrolijk van. Totaal contra-intuïtief, waar het op G+ juist bijna vanzelf lijkt te gaan. Dat is wat mij betreft sowieso hét verschil tussen G+ en FB.
Anyway, ik denk dat je wel gelijk hebt qua engagement. Als je daar serieus mee bezig bent, dat kan je idd maar moeilijk de boel half op slot gooien. Tenzij je daar duidelijk en open over bent. Want ik hoop toch dat iedereen begrijpt dat het uiteindelijk mensen zijn die het moeten doen. En mensen hebben nou eenmaal wel eens andere bezigheden.
Elja zegt
Yeah, yeah, yeah…. 🙂 Let’s go for it. Maandag?