Vandaag op de agenda in mijn hoofd en hart drie dingen die met elkaar verband houden. Of niet.
Jij mag het zeggen.
1 (on-) emancipatie.
Arrgggh. In Nederland en daarbuiten. Het is wereldvrouwendag maar in Nederland is het ook niet zo best gesteld met de emancipatie, vind ik. Ik maak me tegenwoordig vrijwel iedere dag druk om de stomme reclames vol naakte vrouwen, autoreclames die alleen voor mannen lijken te zijn gemaakt, congressen met alleen maar mannelijke key note speakers, mannen mannen mannen overal waar beslissingen moeten worden genomen.
En geen marketeer die de moeite neemt om vrouwen te benaderen als mensen die ook andere dingen doen dan baby’s krijgen, zich druk maken om uiterlijk en boodschappen doen. Behalve dan als achtergrond muziek voor een mannenpak of over een motorkap gedrapeerd.
Don’t get me started. Of misschien ook wel. Het laatste woord is er nog niet over gezegd.
2 Platformspecifieke content.
Ik begin van gedachten te veranderen over content. Ik loop een beetje voor de muziek uit, maar niet voor ieders muziek! Content moet je maken voor de context van je lezer. Heel fijn dat je een blog hebt maar ik wil je link niet lezen op Instagram.
Sorry.
Als ik op mijn telefoon zit te browsen in de Instagram app, wil ik geen links klikken maar mooie foto’s zien en misschien een leuke begeleidende tekst. Als ik op LinkedIn ben, wil ik daar graag artikelen lezen en als het echt heeeel interessant is, doorklikken naar je site. En als ik op snapchat zit, wil ik dat de informatie die ik leuk vind of zoek naar me toe komt in snaps van max 10 seconden en niet in url’s.
Ook hier is het laatste woord niet over gezegd.
3 Doelgroepdenken
Vandaag wilde ik aan studenten uitleggen wat er belangrijk is aan bloggen, aan contentmarketing en aan het leven in het algemeen: ga uit van de ander als je wilt dat die anders iets doet. Wat wil die ander? Waar loopt hij of zij warm voor? Hint: als het een ‘zij’ is, neem haar serieus! Ze is meer dan moeder of seksbom.
Ik gebruik een simpele matrix om te laten zien hoe makkelijk het is om je te verplaatsen in je doelgroep en te komen met content die de doelgroep aanspreekt.
Een boodschap die zo simpel is maar zo lastig, als je eigenlijk graag over jezelf en je eigen belang wilt praten. Je eigen product, je eigen bedrijf, je eigen ding, jezelf. Pffff.
Tenslotte, nogmaals: wereldvrouwendag.
We hebben hem hard nodig, gezien de laatdunkende geluiden.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Matroos Beek zegt
Helemaal mee eens, zie ook mijn blog over twijfelende vrouwen op http://www.beekblog.com
Elja Daae zegt
Mooi gezegd. Inderdaad. Pfff. Verwendag?! Meteen even op Twitter gegooid.