Dit blog bevat meer dan 2.000 artikelen. Jarenlang iedere dag bloggen – 6 jaar, om precies te zijn – zet zoden aan de dijk! Maar het was eigenlijk een beetje een chaos, al die artikelen. Tot ik me recentelijk realiseerde dat ik dingen kon doen om dit blog beter te maken. Als ik bereid was wat tijd te investeren.
Daarom heb ik drie dingen gedaan. Kun jij ook. Kwestie van organiseren en investeren.
1. Een duidelijkere focus: categorieën en tags
Een Content Management Systeem waarin blogs worden gemaakt (zoals WordPress), geeft meestal de mogelijkheid om je artikelen in te delen in categorieën en tags. De taxonomie, in andere woorden.
Ik weet niet tot in detail wat de impact is van een goede, duidelijke indeling in categorieën en tags. Uit dit artikel begrijp ik dat voordelen o.a. zijn:
- zoekmachines begrijpen de structuur en samenhang van je site beter
- de tags en categorieën leveren automatisch landingspagina’s op, geaggregeerde pagina’s, die belangrijk zijn voor zoekmachines maar ook voor bezoekers.
Dit blog had wel een focus, naar die was niet zo duidelijk. Ook niet voor mezelf. Door de jaren heen had ik tientallen categorieën en honderden (300+) ’tags’ ingesteld. Ik deed maar een beetje wat in me opkwam.
Tip: als je WordPress gebruikt, kun je eenvoudig aan de slag met tags en categorieën. Je vindt ze in het zelfde menu als ‘berichten’.
Onlangs heb ik een volle dag besteed aan het doornemen van mijn blog en het bepalen van de focus. Daarna heb ik het aantal categorieën teruggebracht tot 12. En het aantal ’tags’ tot 45.
Het voordeel is niet alleen technisch. Voor mijzelf als blogger geldt dat ik beter nadenk over wat ik schrijf en hoe alles bij elkaar past. En ik vermoed dat het ook voor lezers allemaal wat overzichtelijker wordt.
Tip!
Ik ken iemand voor wie het ordenen van informatie zowel werk als passie is: Raymond Snijders. Op zijn blog vind je daarom hele interessante artikelen over dit onderwerp:
- “Over het vindbaar maken van je blog“: over metatags, titels en (jawel) de taxonomie van je blog
- “Over het taggen van je blog“: zie onderaan, de paragraaf ‘Roeien met de riemen die je hebt’
2. Meer verkeer naar gerelateerde pagina’s door curatie
Ik heb artikelen op dit blog die duizenden bezoekers per maand krijgen vanuit Google en andere zoekmachines. Maar dat verkeer vertrekt weer zodra ze het artikel gelezen hebben.
Ik gebruik wel een ‘related articles’ plugin, die ervoor zorgt dat er onder het artikel links worden getoond naar mogelijk gerelateerde artikelen. Maar daar heb ik nauwelijks invloed op. Het is een algoritme, niet een menselijke curator. Bovendien is het artikel dan al uitgelezen. De kans dat mensen al wegklikken, is groot.
Daarom ben ik bezig om voor bepaalde artikelen in het artikel zelf andere artikelen aan te bevelen. Als curator heb ik uitgebreid in Google Analytics gekeken welke artikelen het meest gelezen worden. En op basis daarvan heb ik handmatig lijstjes gemaakt van aanbevolen artikelen. Op deze pagina zie je een voorbeeld, helemaal onderaan. Alle 10 artikelen uit dat lijstje hebben datzelfde lijstje onderaan het artikel.
Ik weet natuurlijk nog niet of het werkt. Ik hoop dat het lezers tegemoet komt door ze meer te geven van wat ze leuk of interessant vinden. Het is tenslotte niet makkelijk om je weg te vinden door 1.700 artikelen!
3 Het optimaliseren van de best gelezen artikelen
Er zijn artikelen die veel gelezen worden, omdat ze goed gevonden worden in Google. Het is belangrijk om die artikelen aantrekkelijk te houden voor lezers. Ik stel mezelf daarom een paar vragen:
Zijn de artikelen goed te lezen op mobiele telefoons?
Toen ik ze schreef nam mobiel verkeer misschien nog niet zo’n grote rol in als nu! Dit is mijn aanpak om ze beter mobiel leesbaar te maken.
Bevatten de artikelen voldoende afbeeldingen?
In het verleden had ik niet altijd zin om met afbeeldingen aan de slag te gaan. Tijd om er nog eens goed naar te kijken.
Is de informatie in het artikel nog actueel?
Een artikel als dit over Snapchat moet regelmatig geupdate worden, wil het mensen echt nuttige informatie kunnen bieden.
Zitten er voldoende links in de tekst van het artikel?
Het is handig voor lezers om in de tekst te linken naar andere artikelen op je blog, waar dat relevant is. Misschien heb je later meer geschreven. Misschien was je vergeten te linken. Misschien wist je destijds niet hoe belangrijk teruglinken was. Bijkomend voordeel: zoekmachines vinden dat teruglinken (mits relevant) ook leuk.
Op basis van Google Analytics kan ik heel goed zien wat de belangrijkste artikelen zijn op dit blog. Ik kijk daarbij niet alleen naar de artikelen waar de meeste bezoekers op af komen. Maar ook naar de artikelen die het langst gelezen worden (gemiddelde tijd op pagina). Of waarvan de bezoekers het laagste bounce percentage hebben (d.w.z. dat ze niet direct weer wegklikken).
Je blog verbeteren kost tijd en energie.
Maar als je flink wat artikelen op je site hebt staan, loont het de moeite. Enerzijds kom je bezoekers tegemoet met een duidelijkere focus, beter leesbare en actuelere artikelen en meer interessante informatie. Hopelijk leidt dat tot bezoekers die vaste lezers worden of abonnees van je nieuwsbrief of kopers van je producten.
Anderzijds help je je positie in de zoekmachines.
En tenslotte helpt het jou: een gefocust, goed ingericht blog is als een opgeruimd kantoor. Het werkt een stuk lekkerder!
- Ongeluk - 8 juni 2023
- Yogamatje - 20 mei 2023
- Aiiiiiiiiiii - 11 mei 2023
Zelf tag ik me de laatste 5 jaar een ongeluk. 😉 Dwz ik doe het structureel zodat gerelateerde artikelen op item goed gevonden worden. In m’n menu heb ik Tag staan die een flinke tag-wolk toont. Voorheen hadden mensen van die bewegende tagwolken. Leuk, maar na een tijdje irritant. Boven de tags heb ik zo’n 20 categorien en de zijn allemaal bereikbaar via een een gestructureert menu. Allemaal dingen die ik hier of bij Raymond niet zo snel op de site zie.
Hoeft ook niet, want het levert weinig op. Dwz in Google vind ik enorm veel treffers naar m’n tags, maar bezoekers klikken zelden door op een tag of een categorie. En ik blog niet voor Google, maar voor geïnteresseerde bezoekers. De reden van niet doorklikken herken ik bij mezelf. Ik kom ook vaak niet verder dan het bovenste en dus laatste bericht.
Bij veel blogs stellen de tags niets voor;. 1000-den stuks met maar 1 bericht per tag of helemaal geen tags en zelfs geen menu. Bezoekers zijn er niet aan gewend dat zoiets beter kan functioneren dan het zoekvak.
Die tags doe ik dus vooral voor mezelf. Kan ik zien of ik eerder over iets heb geschreven.
Ik heb nog geen tag wolk, klopt. Ik heb er een paar tags bijzitten waar ik eerst nog iets mee moet doen (“Bijwerken” en “teruglinken” :)). Maar je kunt wel onder ieder bericht op de tags klikken. Ik heb de aantallen flink teruggeschroefd, voor mezelf ook inzichtelijker. Ik zag in Google Analytics wel verkeer op de tag-pagina’s. Heb je ook een omschrijving bij de tagpagina’s? Wacht … ik kijk even!