Doe je eigen marketingintake

Tijdens SOBcon werd me door drie verschillende mensen gevraagd of en hoe ze moesten gaan bloggen, met hun bedrijf. Het antwoord op die eerste vraag is volgens mij: ‘ja’. Ik zeg overigens altijd ja op die vraag, of het nou gaat om zakelijk bloggen of niet. En die tweede vraag, die is natuurlijk ook altijd interessant. Want hoe begin je?

Er waren ook mensen die zich afvragen wat nou het belangrijkste was. Beginnen met bloggen, je website, Twitter… Jeannie (zie foto) was niet een van de vraagstellers maar zij deed me realiseren dat ik kan helpen bij het beantwoorden van die vragen. Fijn, zo’n vriendin!

Begin bij de basis

Ik denk dat:

1) een blog/site de basis is van je online aanwezigheid; dat je

2) heel makkelijk kunt beginnen met een site in WordPress;

3) je gewoon moet beginnen te schrijven over wat je bezig houdt (zakelijk)

4) het enorm helpt als je iedere dag of althans heel regelmatig, blogt en

5) dat de rest gaat volgen.

Ik denk ook dat het helpt om te weten wat je doel is, en om te beseffen hoeveel geschikt ‘materiaal’ je eigenlijk al in huis hebt als het gaat om bloggen of zelfs gewoon tweeten.

Structureer je plannen met een marketingintake

Ik heb ooit, toen ik nog dacht dat ik 1 op 1 cursussen doelgroepgericht twitteren wilde geven, een uitgebreide intakelijst gemaakt. Die had tot doel te inventariseren waar je staat, als bedrijf (of individu). Wat voor informatie je doorgaans gebruikt, wat je online doet, wie je doelgroep is, etc.

Eigenlijk kun je die intake ook gebruiken om jezelf richting te geven voor bijvoorbeeld je blog. Door hem in te vullen, krijg je een idee van waar je staat. En mijn idee was dat de informatie die jij dagelijks of wekelijks leest en verwerkt, je ook kan helpen bij je social media activiteiten. Door links te tweeten, te bloggen over wat je gelezen hebt, en in het algemeen te delen.

Je kunt de intake hier downloaden. Laat in de comments even weten als je er iets aan gehad hebt! NB: Document is uit 2010, dus het kan goed zijn dat sommige (belangrijke) ontwikkelingen er niet helemaal in zijn opgenomen. Dus gebruik het vooral als basis om je eigen plan te maken.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

4 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

lindakwakernaatantwoord
10 mei 2012 om 23:13

je bent goed bezig
mijn werkblog moet nodig op de schop bah
helemaal geen zin in maar ja, …

Eljaantwoord
11 mei 2012 om 05:50
– Antwoord aan: lindakwakernaat

Ah joh. Je persoonlijke blog gaat zo lekker! Als je er geen zin in hebt, werkt het toch niet echt. Toch? #goedexcuus

Naomiantwoord
10 mei 2012 om 08:25

Het belangrijkste is inderdaad om gewoon te beginnen. Dan volgt de rest vanzelf. 🙂

Eljaantwoord
11 mei 2012 om 05:51
– Antwoord aan: Naomi

Ja he? Hoewel ik een paar dagen geleden een artikel las over dat ‘just do it’ zo’n irritant advies is. Is misschien ook wel zo? Alleen is het gewoon zo waar, he?

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.