Ik hoef niet veel te zeggen, hier vandaag. Want iemand anders kan het beter: GaryVee. Ik verwijs graag naar zijn podcast, een audioverslag van een key note die hij eerder dit jaar gaf in Australië. (Als je niets anders doet, luister dan alleen de eerste 4 minuten, want dat vat het verhaal aardig samen. Maar de hele key note is het luisteren waard. Echt.)
Podcast GaryVee met key note op Armageddon Sydney. (link verwijst naar iTunes)
De wereld verandert
Het punt is: de wereld verandert en als je in marketing, communicatie of sales zit moet je wakker worden en meerennen. Ook als je je bezig houdt met fondsenwerving, jongerenwerk of de politiek, trouwens. Of als je kinderen hebt. Of … vul maar in.
Ik gaf gisteren een presentatie over Snapchat op Social Media Week. Het was superleuk. Ik sprak na afloop een heleboel mensen, mijn leeftijd, die aan het kijken zijn wat ze kunnen doen met Snapchat voor hun gemeentes en organisaties. Die het willen gebruiken omdat ze het willen begrijpen.
Ze zijn de uitzondering. Want het gekke is dat veel mijn leeftijds- (en vak-) genoten een beetje lacherig doen over Snapchat. Alsof ik me bezig houd met iets kinderachtigs. Snapchat is vluchtig, voor kinderen, voor jongeren, oppervlakkig. Lees: onbelangrijk en onbegrijpelijk.
Maar dat vind ik dan weer onbegrijpelijk.
Snapchat talent
Gisteren zaten er in mijn zaal heel veel studenten. Die allemaal op Snapchat bleken te zitten. Ik had het niet zien aankomen, want bij de meeste groepen waar ik voor spreek steken maar 2 mensen hun hand op als antwoord op de vraag wie er Snapchat heeft. Maar nu stak zeker een derde van de aanwezigen hun handen omhoog.
Vlak voor ik begon realiseerde ik me dat ik wel eens snapchatters in de zaal zou kunnen hebben. Twee van hen – die ik niet kende – snapten me toen ik nog bij de laptop bezig was al snaps van mezelf vooraan bij het podium. Echt. Zo gaaf. ZO GAAF. Dat je nog niet begonnen bent en niet weet wie je in de zaal hebt, maar dat twee mensen eigenlijk al even ‘hallo’ zeggen.
Even vanuit al die social media bureaus en werkgevers gezien: er zaten dus allemaal studenten met interesse in social media. Die Snapchat begrijpen. En die binnenkort gaan afstuderen. Een en een is twee.
Het is de nieuwe wereld. Je kunt hem wel negeren omdat je nu eenmaal verknocht bent aan Twitter, Facebook of email. Maar of dat nou verstandig is?
Je hoeft het van mij niet aan te nemen, natuurlijk. Maar luister de podcast – ik ben niet de enige die dit zegt.
PS Of kijk de video
Ik heb hem geluisterd, niet gekeken, maar hieronder kun je dezelfde key note bekijken. Reken dan op 5 minuten, want de intro is net iets langer. 🙂 (ik vond de eerste 60 minuten interessant, niet alleen de eerste 5).
- Vrij zijn van verandering - 26 maart 2025
- Blog of column? Over wat je wel en niet mag bloggen van jezelf - 24 maart 2025
- Raar - 23 maart 2025
Intens, intens. Maar wat hij zegt is niet zo heeeeeeel nieuw, toch? Maak aparte content voor elk apart medium? Optimize voor mobiel? Ik heb er doorheen gescrolld na de eerste 7 minuten want hij is te intens voor mij 😉
Als ik me vergis hoor ik het graag en dan ga ik het helemaal af kijken.
Nee denk niet dat jij hem zo fijn vindt om naar te luisteren. Wat hij zegt is niet nieuw. Maar dat wil niet zeggen dat mensen het al begrijpen of dat bedrijven het toepassen …!