Je kent het gevoel wel: je checkt na een paar dagen of je vorige post op jullie bedrijfsaccount op Instagram nog iets gedaan heeft. En het antwoord is: nee. De likes en reacties blijven steevast uit. Waar anderen op een stroom van likes en reacties kunnen rekenen bij ieder bericht, blijft het bij jullie stil. Waar waarom?
Wie verantwoordelijk is voor het Instagramaccount van zijn of haar organisatie, is hoogstwaarschijnlijk bekend met deze frustratie. Je ziet concurrenten, collega-organisaties en influencers binnen de branche hoge ogen gooien op Instagram. Maar niet alleen zij doen het beter. Zelfs de meest oppervlakkige berichten van die ‘moederblogger’, fitnessgoeroe of modezaak leveren likes op. Het lijkt wel alsof zij een geheime formule kennen die jou is ontgaan.
Je weet zeker dat jullie doelgroep op Instagram te vinden is. Maar hoe bereik je die mensen? En hoe krijg je die likes?
Iedereen zit op Instagram
In dat doelgroepidee heb je gelijk: heel veel interessante doelgroepen zijn op Instagram te vinden. Er is een reden dat inmiddels vrijwel iedere organisatie, ieder merk en ieder bedrijf er te vinden is.
Miljoenen Nederlanders gebruiken het, waaronder een enorm percentage van de doelgroep van 15 tot 35-jarigen die voor heel veel bedrijven zo belangrijk is.
Dat komt omdat je in die leeftijdscategorie groepen mensen vindt die voor heel veel bedrijven en organisaties van belang zijn:
- Hogescholen en universiteiten zoeken er de scholieren die een studie kiezen
- Financiële dienstverleners en makelaars zoeken er de mensen die voor het eerst een hypotheek afsluiten
- Zorgorganisaties, de overheid, de bouw en de IT-sector zoeken er naar nieuwe collega’s
- Overheidsorganisaties proberen er in contact te komen met jongeren
- Retailers en supermarkten willen jonge gezinnen naar zich toetrekken, omdat die veel geld uitgeven aan kinderkamers, babyspullen, luiers en meer
- En wat te denken van mensen die graag spullen kopen voor hun huis? Of van mode houden? Of van sneakers? Bezig zijn met fitness en food?
Van deze doelgroep weten we niet of ze nog wel eens een krant lezen. Of nog naar de radio luisteren. Of ze nog wel genoeg televisie kijken om je reclames voorbij te zien komen.
Maar we weten wel dat ze meerdere keren per dag de Instagram app openen. Dus als jouw organisatie zich ook op deze leeftijdsgroep richt, is Instagram een van de interessantste kanalen om je in te bekwamen. Want wil je je doelgroep er ook daadwerkelijk bereiken, en wil je die likes, dan moet je er wel iets (meer) voor doen.
Meer likes krijgen op Instagram
Als je geen likes krijgt op Instagram, kan dat aan heel veel dingen liggen. Maar de kans is groot dat vooral komt omdat je het medium onderschat. En dat je er dus onvoldoende tijd en aandacht in investeert.
Want wat doe je als je een kanaal niet zo serieus neemt?
1 Je plaatst te weinig berichten. Wie niet voldoende plaatst, wordt nooit zichtbaar. Je plek in de timeline wordt razendsnel ingenomen door accounts die wél hun best doen om dagelijks leuke berichten te plaatsen. Die wél reageren. Die wél nieuwe dingen testen en zo begrijpen wat werkt en wat niet. Wil je meer likes? Ga dan meer plaasten.
2 Je creëert geen relatie. Hoe beter de relatie, hoe groter je bereik. Mensen moeten meerdere keren – sommige experts zeggen wel 7 keer – je berichten zien om een band met je te ontwikkelen. Een account dat geen waarde biedt, niet om meningen vraagt, afstandelijk blijft, geen DM’s ontvangt en nooit reageert zal op Instagram weinig succes hebben.
3 Je doet maar wat. Om succes te hebben moeten je volgers begrijpen wie je bent. En dat geldt ook voor potentiële nieuwe volgers. Als je maar wat doet onstaat er nooit een rode draad. Met als gevolg dat volgers niet weten wat ze van je kunnen verwachten. Maar dat geldt omgekeerd net zo: je bouwt zelf ook geen idee op van wat volgers op hun beurt van jou verwachten. ‘Zo maar wat doen’ leidt zelden tot kwaliteit.
4 Je vertelt geen verhalen. Je foto hoeft geen topkwaliteit meer te zijn, op Instagram. Maar als je foto niet zo veelzeggend is, moeten mensen wel uit de tekst kunnen opmaken wat nou de bedoeling is. Als je er van uitgaat dat ze wel even op de link in je bio klikken om er achter te komen wat je wilt vertellen, dan heb je het mis. Instagram biedt je bovendien andere manieren om een verhaal te vertellen – gebruik die dus ook.
5 Je biedt geen waarde. In de drukke timeline van je volgers concurreer je met berichten die je volgers raken. Wat je ook doet, het moet je volger iets bieden. De rest van de wereld plaatst leuke, mooie, handige, shockerende, grappige en interessante berichten. Hoe serieuzer je boodschap, hoe harder je je best moet doen. Als je niets toevoegt aan de timeline krijg je nooit bereik.
Is dat dan allemaal je eigen schuld? Nou, nee. In heel veel organisaties wordt Instagram er maar een beetje bij gedaan. De professionals die zich bezig houden met communicatie krijgen domweg niet de tijd en ruimte om zich op Instagram te focussen. Er is – vooral bij directies – nog niet altijd het besef dat Instagram een enorm potentieel heeft als het gaat om het bereiken van belangrijke doelgroepen.
Maar als je je afvraagt waarom jullie Instagram zo weinig doet, dan is dat meestal het antwoord: te weinig tijd, te weinig aandacht, te weinig focus.
Meer likes krijgen op Instagram vraagt om een slimme strategie
Ben je vastbesloten om het beter te doen? Ga je voor die likes op Instagram? Dan moet je het anders gaan aanpakken. Om meer likes te krijgen op Instagram heb je een plan nodig. Een slimme, effectieve en efficiënte strategie. Hoe slimmer je het inricht, hoe handiger je proces, hoe makkelijker het wordt om die likes te krijgen.
Om een strategie op te stellen moet je eerst gaan begrijpen wat je doelgroep leuk vindt. Je moet weten hoe het algoritme werkt. Wat de laatste contenttrends zijn. Hoe je een verhaal vertelt dat de aandacht vasthoudt. Begrijpen welke waarde je een volger kunt bieden. En zorgen dat je regelmatig post.
Wil je beslagen ten ijs komen? In de cursus Instagram voor bedrijven krijg je zowel dat inzicht als een plan. Je leert wat momenteel werkt en waarom, maar ook hoe je de aandacht vasthoudt met berichten die onweerstaanbaar zijn voor je doelgroep. Je krijgt ideeën aangeleverd voor Instagram stories en gewone Instagram posts en ziet voorbeelden van andere organisaties. Hier is wat anderen zeggen over de cursus:
Meer likes op Instagram zijn niet je einddoel
Likes zijn geen doel op zich. Aan likes kun je je succes niet afmeten. Als bedrijf gebruik je Instagram altijd met een hoger doel. Je wilt mensen van iets overtuigen, ze ergens over informeren, ze in beweging krijgen, iets verkopen, hun gedrag veranderen.
Likes zijn zowel een bewijs als een middel. Likes bewijzen dat je je doelgroep bereikt én weet te raken. En ze helpen je om meer bereik te krijgen, omdat ook Instagram ze als bewijs ziet van interesse. In die zin zijn ze zowel een middel dat je helpt om je bereik te vergroten als een goede indicatie van succes.
Wil je meer likes op Instagram? Dan wordt het de hoogste tijd om het kanaal en je volgers serieuzer te nemen. Doe je dat, dan volgen de likes vanzelf.
(ga je aan de slag? Start je nieuwe strategie met een flinke kennis boost met de cursus Instagram voor bedrijven)
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Marco zegt
Zo jammer dat likes een currency zijn. Is het dan wel oprecht ? Tuurlijk niet. I like you if you like me. Vreemd dat wij mensen dan toch zoveel waarde hechten hieraan.
Miranda | Taxx Life Blog zegt
Het blijft een haat/liefde verhouding met Instagram. Zo ga je skyhigh en zo is het weer dagen geen reacties. Maar het blijft wel mijn favoriete medium 🙂
Elja Daae zegt
Ja he? Bij mij ook. Ik heb nu vrijwel altijd wel een reactie, maar soms zijn het er veel en soms zijn het er heel weinig. Aan de andere kant doe ik het zelf ook: sommige dagen reageer ik op dingen die ik zie bij anderen, andere dagen niet. Het blijft iets onvoorspelbaars. Maar ik vind het ook nog steeds een verslavend leuke app!