De grootste fout die startende online ondernemers maken

verboden toegangIk spreek wel eens online ondernemers. Vooral eigenaren van webshops. En het valt me op dat ze heel vaak dezelfde fout maken die ik zelf maakte, als webshopeigenaar:

Ze doen te ingewikkeld.

Ze denken te groot en te perfectionistisch.

Ik weet wel, je moet niet te klein denken. Dat zeggen althans de boekjes van succesvolle Amerikaanse ondernemers.

Maar ik geloof niet dat het helemaal waar is. Niet voor niets lees je veel over ‘minimal viable product’ en ‘the lean startup’. Ik heb het boek niet gelezen, maar ik kan me er iets bij voorstellen.

Maak iets en probeer het te verkopen. Zie of het werkt. Zie of je klanten kunt krijgen voor je idee. En ga het dan verder uitwerken, uitbreidne en aanpassen.

Veel mensen doen dat niet.

Die zoeken perfectie.

“Als ik maar dit heb/maak/doe/aanpas…dan gaat het écht lopen.” Dat idee.

Ik zie mensen struikelen over hun grote ideeen over wat hun zaak zou moeten zijn.

Ze zijn zo hard bezig om hun zaak te perfectioneren, dat ze vergeten waar het om gaat: omzet maken. Producten verkopen. Zien of er iets in zit, hun idee.

Ze kunnen je altijd perfect vertellen wat ze nog gaan doen, wat ze gaan veranderen, hoe ze hun site gaan verbeteren, hoe ze hun assortiment gaan uitbreiden, hoe ze nieuwe betaalopties gaan toevoegen, wat ze gaan doen op Facebook.

En dat zijn allemaal belangrijke dingen. Helaas is het niet makkelijk, zo’n webshop van de grond krijgen en er echt geld mee te verdienen.

Maar voor je het weet ben je bezig met details.

Dat was bij mij althans zo.

En met ‘als ik maar …dan…’. In plaats van je druk te maken om je omzet vandaag en morgen.

Je zult het nooit weten, of je wel iets had verkocht als je webshop drie talen had én Paypal én je product in 10 kleuren. Maar volgens mij is het goed om gewoon (klein) te beginnen. Te proberen heel goed te worden in het verkopen van je huidige voorraad. Begrijpen hoe je op Facebook een product verkocht krijgt en dan proberen om dat weer te doen.

Het is supermoeilijk, online ondernemen. En je moet blijven investeren. Maar ik geloof niet meer in de grote verhalen.

Wel in grote dromen.

Maar in kleine stapjes!

*Foto: ik keek naar het uitzicht en vond het ironisch. Het paradijs, groen, mistig, prachtig. Maar verboden. Klinkt bekend 🙂

Sharing is caring

Roman en zijn collega Dennis hebben een boek geschreven over webshops. Als je weet hoe goed hun tips altijd zijn, weet je zeker dat hun boek een aanrader is voor webwinkeliers!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

3 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Agnes Swartantwoord
19 november 2014 om 09:30

Voor klein beginnen (wel voor handgemaakte dingen) is Etsy heel handig, hoef je niet meteen heel moeilijk te doen en kun je al beginnen met 1 produkt.

Ninja Moederantwoord
18 november 2014 om 22:11

Mooi dat je dit schrijft. Ik ben onlangs ook maar gewoon begonnen (geen webshop maar online programma) terwijl het eigenlijk nog niet “perfect” was. Ik zie wel waar ik tegenaan loop en of het überhaupt loopt.

Elja Daaeantwoord
22 november 2014 om 20:57
– Antwoord aan: Ninja Moeder

Volgens mij is het de beste manier. Want anders ben je voor je het weet maar bezig met dingen die niets opleveren. En je zelf soms ook voor de gek aan het houden….! Benieuwd, alle succes gewenst!

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.