Over content, duimen en relevantie

zebraIk had vandaag een topdag. (ik hoop jij ook).

OK, mijn presentatie voor maandag is nog steeds niet af.

En die voor woensdag ook niet. Maar ik heb 1.000 nieuwe inzichten en ideeën voor zowel die trainingen als mijn boek als ‘mijn verhaal’ gekregen.

Ik zat al drie dagen te puzzelen op wat ik wilde doen met die training. Terwijl ik me realiseerde dat ik te moeilijk zat te doen met mijn training – veel te high level – had ik in grote lijnen al mijn boek op poten gezet. Per ongeluk. Ik heb de presentatie met de outline snel opgeslagen als een ander document. Zo. Dat staat dan weer.

Dat boek is belangrijk. Het is iets waar ik al meer dan een jaar op loop te broeden. En het is mijn ding. Mijn magnum opus. Mijn verhaal.

Toevallig ben ik deze week ook met anderen in gesprek over ‘mijn verhaal’. Want wat is dat? Ik heb heel wat verhalen. Maar de vraag is altijd welk verhaal je opdrachtgevers willen horen. En welk verhaal jij graag zou willen vertellen. Dat sluit dan ook weer mooi aan bij mijn boek. Dat nog in mijn hoofd zit. Maar nu dus ook in een presentatie.

Hoe dan ook. Het voelt als een stap.

Daarna had ik een gesprek met een journalist.

Ons interview ging over een beroemd voorbeeld van contentmarketing. Deze specifieke case wordt overal breed uitgemeten. Althans, deze specifieke -bekroonde- marketingcase wordt overal herhaald. Je kunt niet echt zeggen dat hij ‘breed wordt uitgemeten’, want dan zouden de artikelen over die case er heel anders uitzien.

De vraag van de journalist was: wat kunnen anderen hiervan leren? Wat betekent dit voor bedrijven in verschillende groottes? Kunnen zij deze contentstrategie ook neerzetten?

Mijn antwoord was: het zou kunnen. Maar de vraag is of je het moet willen. Wat werkt voor de een, werkt niet voor de ander. Wat vroeger werkte, werkt niet altijd in het nu. En dat marketeers het werk van vakgenoten uitroepen tot een succes, wil niet altijd zeggen dat het ook een succes is volgens jouw criteria. Of dat je dat voorbeeld moet volgen.

Weet je wat het is, met contentmarketing? Met marketing in het algemeen? Het is geen doel op zich.

Content is geen doel op zich.

Het mooie was, direct na dat gesprek had ik een ander gesprek. Met een hele slimme digital marketeer. Ik gebruik dat woord niet licht, maar dit was er een. Een echte.

Ze was zo aardig om met mij haar lessen te delen in het voeren van social media campagnes voor een van de grootste merken van Nederland. Die ga ik weer gebruiken in mijn training maandag, zodat de docenten in de training die weer kunnen gebruiken in hún lessen. Ha. Cirkel rond!

Maar wat vooral inspirerend en leerzaam was, was haar houding. Voor haar gaat het er om dat je dingen probeert en dat je leert van je experimenten. Dat doet ze zelf iedere dag met haar team, op kanalen als Facebook.

Haar belangrijkste les?

Je moet relevant zijn, zei ze.

Je concurreert in een timeline als die van Facebook met de allerleukste vrienden en de allerliefste familie. Zorg dat je dan ook iets biedt dat de duim doet stoppen. Maak iets met thumb stopping power.

Ik denk dat het een hele mooie training wordt, maandag. 🙂

PS Dan ga ik nu mijn nieuwsbrief voor vrijdagochtend maken. Hij gaat over ‘jezelf zijn’ en ‘authenticiteit’. Denk ik. Inschrijven kan nog!

 

 

 

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.