Content creëren. Content maken. Het is voor velen van ons een terugkerende uitdaging geworden, met de opkomst van social media. Facebook en Twitter gingen nog wel toen je er nog gewoon wat linkjes kon plaatsen. Maar nu alles draait om foto’s, korte teksten en video is content creeren voor de meeste communicatieafdelingen een vraagstuk dat dag in, dag uit terugkomt.
Veel van mijn trainingen gaan over content. Of ik nou een Instagram training of een LinkedIn training geeft, een training schrijven voor social media of iets anders: het draait altijd om content. Wat werkt? Waar moet je het plaatsen? Hoe gaan we het doen? En vooral: hoe komen we aan verhalen?
En eerlijk is eerlijk: ik heb er zelf ook last van. Hier op mijn blog gaat het wel, al gaat lang niet alles over de dingen die interessant zijn voor mijn potentiële klanten. LinkedIn lukt ook wel, zij het dat ik er heel onregelmatig publiceer. Maar op Instagram of Facebook blijf ik worstelen. En dat vloggen op YouTube, dat heb ik min of meer opgegeven.
Inspiratie opdoen en die content vervolgens ook creëren … het is gewoon heel, heel lastig.
Verhalen vinden voor je social media content
Iedere dag opnieuw proberen we op al die social media kanalen onze verhalen te vertellen. Verhalen die onze doelgroep zodanig boeien dat ze liken, reageren, delen en klikken. Of in ieder geval een band voelen. Of ons merk gaan herkennen. Maar wat als die verhalen dichterbij zijn dan je denkt? Wat als je ze kunt vertellen door domweg te delen wat je doet?
We zijn geneigd om nieuwe verhalen in het leven te roepen. Om content te creëren, speciaal voor onze doelstellingen. We denken in campagnes (rondom nieuwe verhalen, speciaal verzonnen met een doel voor ogen). Of in nieuws.
Wat we vaak overslaan, zijn de verhalen die overal om ons heen plaatsvinden. Door de hele organisatie heen, bij klanten, collega’s, partners. Door in plaats van te creëren te gaan documenteren.
Documenteren, niet creëren
Wie een beetje in het wereldje van online marketing en ‘ondernemers’ rondhangt, kent het beroemde gezegde: ‘Document, don’t create’. Het komt van Gary Vaynerchuk, een social media goeroe die tegelijkertijd ondernemer, investeerder, contentmaker en motivational speaker is. Volgens mij begon het allemaal met deze video, van 3 jaar (!) geleden:
Ik heb even zitten kijken. De eerste aflevering van zijn dagelijkse vlog, ‘DailyVee’, publiceerde hij in december 2015. Driekwart jaar daarna kwam bovenstaande video.
Het idee van DailyVee was simpel: een getalenteerde jonge filmmaker volgt Gary de hele werkdag, ook als hij op reis is. Hij filmt vrijwel al zijn gesprekken met klanten en bezoekers, met collega’s, sessies die hij doet als spreker. En tussendoor praat Gary af en toe ook tegen de camera/de kijker/Drock, de filmmaker. Zo ontstaat interessante content – en veel ook. Het lijkt gek, maar het is gewoon heel interessant om iemand die je bewondert en die veel kennis van zaken heeft te volgen in zijn dag en te horen wat hij te zeggen heeft.
Ik vond het zo interessant dat ik tientallen, misschien wel honderden van zijn video’s heb gezien. Er zat altijd wel ergens een briljantje tussen waarvan ik dacht: ha!
Toen Gary begon met zijn ‘dagelijkse’ vlog, was hij al bezig met een show, ‘#askgaryvee’. In die show werd hij gefilmd terwijl hij achter een tafel zat. Volgers konden vragen inbellen of stellen aan hem en eventuele gasten, die hij dan beantwoorde. Ook een interessant en voor hem relatief makkelijk format, maar niet helemaal volgens het ‘Document, don’t create’ principe. Maar wel bijna.
Wat kunnen jij en ik documenteren om (stiekem toch) content te creëren?
Ik heb regelmatig discussies met mensen die denken dat ze niet interessant genoeg zijn om hun mening te delen. Laat staan om hun dag te delen. Onzin natuurlijk (zoals ik hier uitleg). Maar de vraag is even wát je dan kunt delen. En hoe je het vast gaat leggen.
Om een voorbeeld te geven: ik kwam deze video van @dior tegen. Het zal best wat moeite gekost hebben om hun proces zo mooi in beeld te krijgen, maar voor veel producenten geldt dat het niet meer is dan aanwezig zijn in de fabriek en wat beelden maken.
[in het geval van Dior vermoed ik dat iemand er voor af heeft moeten reizen naar Turkije of Bangladesh…maar wie weet heb ik het mis]
Ik vermoed dat we allemaal wel iets te documenteren en dus creëren hebben. Bijvoorbeeld:
Maak social media content van je blog
Ik heb een blog met 2400 artikelen er op. Het zou best handig zijn als ik er meer mee kon doen. Stel je voor:
- Maak van de populairste of nieuwste artikelen een video. Er is software die dat vrijwel automatisch voor je doet of je in ieder geval een eerste aanzet geeft. Of schrijf de 10-15 belangrijkste zinnen op en zoek daar beeld bij zoals je steeds vaker ziet in social video’s (check NowThis of het WEF op ieder kanaal).
- Zoek de mooiste quotes uit je blog. Die zet je in een mooie tekstfoto (met een mooie achtergrond, in je huisstijl natuurlijk).
- Kopieer korte, pakkende alinea’s uit je blog en maak er fotoberichten van voor sociale media.
- Heb je blogs met lijstjes, zoals opsommingen van tips, boeken, uitjes, recepten? Maak berichten rondom die lijstjes. Mooie foto of passende video erbij en klaar!
Gebruik je events om social media content te creëren
Als je dan toch een event organiseert of bijwoont, zorg dan dat je er meer uithaalt. Misschien betekent het iets meer planning en voorbereiding, maar je zou wel gek zijn als je het niet deed toch? Denk aan:
- Neem sprekers en lezingen op video op.
- Besteed ook aandacht aan de audio van je lezingen en sprekers – als je die goed opneemt (van voldoende kwaliteit), dan kun je de audio zelfs als podcast uploaden of de audio embedden in een blog of delen in een social media post. Met de online tool Headliner kun je gratis een ‘audiogram’ maken, een videootje met zo’n bewegend lijntje om je audio weer te geven.
- Zorg voor goede foto’s tijdens het event
- Vraag iemand om Instagram stories te maken (of zorg dat je fotograaf behalve horizontale ook verticale foto’s opneemt)
- Destilleer de beste uitspraken, voorbeelden en oneliners uit de verhalen van de spreker en deel die later als losse quotes en soundbites
- Zorg voor vloggers en online verslaggevers in de zaal
- Interview enthousiaste deelnemers. Liefst op video, maar in tekst met quotes (en naam) en/of foto werkt ook natuurlijk
- Interview de sprekers. Stel ze allemaal dezelfde paar vragen en neem hun antwoorden op op video. Dan kun je de video gebruiken, de audio of ze uitschrijven en los gebruiken. Foto erbij (zie volgende punt) en hop.
- Zorg voor foto’s van/met de sprekers. Zo snel heb je al die mensen niet bij elkaar. En die foto’s kun je weer mooi gebruiken op social media, voor al die mooie quote-berichten die je gaat maken.
- Stimuleer selfies en verzamel de foto’s met een hashtag zodat je ze online kunt vinden en later nog een keer kunt gebruiken.
Documenteer je eigen werk of dat van collega’s
Iedereen vlogt tegenwoordig. Toch? Dat kunnen we allemaal. Of misschien kunnen je collega’s het. Of een leuke videomaker die je kent…
- Leg skypegesprekken met interessante collega’s en expert vast. Screencasts zijn zo gemaakt, een kwestie van even uitzoeken hoe het zit met beeld- en audiokwaliteit;
- Vraag toestemming om een interessant gesprek op te nemen met video of met audio (je smartphone en een klein microfoontje zijn genoeg);
- Volg een collega bij een interessante gebeurtenis of dag. Of laat die collega het zelf doen. Of vraag andere collega’ s om de dag van een collega vast te leggen (denk: Instagram story takeover!). Of huur gewoon iemand in.
- Heeft jouw organisatie bijzondere locaties, gebeurtenissen, evenementen of is wat jullie doen een zichtbaar proces? Zorg dat er regelmatig videomateriaal wordt opgenomen. Vergeet de slowmo en timelapse niet! Die maakt alles interessant.
- Spreek je vaak klanten of partners of experts? Stel hen allemaal dezelfde vraag en leg dit vast op de manier die bij je past (audio, tekst, video). Zo ontstaat vanzelf input voor een interessante serie artikelen, video’s of andere content.
- Leg uit wat je aan het doen bent. Dit is iets dat ik op dit blog heel vaak heb gedaan. Als ik dan toch bezig ben met het uitzoeken van iets of met iets doen, kan ik er net zo goed over bloggen. Paar screenshots erbij … kind kan de was doen. En dat kan met video of foto’s natuurlijk net zo goed.
- Laat iemand anders je interviewen en vragen wat je doet en hoe je iets doet. Het is lastig om jezelf op te nemen én hetgeen te doen dat je altijd doet. Dus vraag gewoon iemand anders om mee te kijken als je werkt en jou vragen te stellen over hoe, wat en waarom. GaryVee had het juiste idee met dat DailyVee!
Social media content creëren is iets dat je jezelf aan moet leren
Content creëren voor social media blijft een uitdaging. Maar het goede nieuws is dat op social media de content waar mensen het meest op reageren de content met en over mensen is. En jij bent toevallig een mens. Ik ook trouwens. En jouw collega’s ook.
Als het ons lukt om te documenteren en op die manier content te maken, dan zijn we niet alleen heel efficiënt: we zijn heel relevant. En we hebben veel meer content. Met die overload aan content kunnen we dan eindelijk gaan ontdekken wat werkt en de conversatie aangaan met volgers om te horen wat zij nog meer willen zien en weten.
Ik heb me voorgenomen om beter na te denken over wat ik doe en of het interessant is om te documenteren. En me vervolgens af te vragen hoe ik dat slim kan organiseren. Zodat ik eindelijk meer social media content kan creëren.
Net als Gary. Maar dan zonder team 🙂
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie