Ik gaf vandaag een workshop bloggen voor een hele leuke groep mensen. En wat ik me realiseerde is dat bloggen echt voor iedereen weggelegd is. Maar ook dat ik eigenlijk altijd dezelfde vragen krijg. En dat de uitdaging voor mensen die willen bloggen altijd dezelfde is. Dus ik dacht: ik schrijf ze hier eens op.
Vaak schrijf ik de vragen die ik ik krijg in een workshop achteraf even op. Want dan kan ik die verwerken in een volgende. Of me er volgende keer op voorbereiden. Maar nu dacht ik: ik kan ze ook even bloggen. Here goes.
Wat kan een blog mij opleveren?
Een blog – of het nou je eigen blog is, of een serie door jou geschreven blogs op een groepsblog – is eigenlijk een body of work. Een online weergave van wat jij kunt, denkt, doet en wilt. Een online portfolio of ‘body of work’ die je zelf vormgeeft op de manier die bij je past.
Zie het zo: stel dat je heel goed bent in je werk als monteur. Of als productontwikkelaar. Of je weet echt alles over nagellak. Of je bent dol op marathons lopen en alles er omheen. Dat is natuurlijk super, dat je er goed in bent. Maar behalve de mensen die met je werken, weet NIEMAND dat. En de mensen die het wel weten, lopen het niet de hele tijd op LinkedIn te roepen. ‘ELJA IS EEN FANTASTISCHE TRAINER!’.
Zie daar de belangrijkste reden om te bloggen: je laat de rest van de wereld zien wat je weet. Wat je kunt. Je kunt anderen, buiten je directe invloedssfeer, helpen, inspireren, overtuigen, informeren. Wat je maar wilt.
Door te bloggen kun je
- Gezien worden als expert op je vakgebied;
- Potentiële klanten, werkgevers of donateurs overtuigen van je kunde;
- Een groot bereik opbouwen zodat je dat ten gelde kunt maken;
- Bouwen aan je personal brand;
- Zorgen voor PR en merkbekendheid;
- Een community van gelijkgestemden vinden en binden;
- Zorgen dat jij, jouw kennis, jouw idee of jouw producten vindbaar worden; of
- Mensen helpen.
Tenslotte kan ik alleen maar zeggen dat een blog, als je schrijven leuk vindt, gewoon een heerlijke hobby is. En hoe vaker je het doet, hoe leuker het wordt.
Is niet alles al gezegd? Wie ben ik? Wie zit er op te wachten?
Mocht je het je afvragen: bijna iedere beginnende blogger vraagt zich af wie er nou op zit te wachten. Bijna iedereen heeft het gevoel dat alles al gezegd is. En vrijwel iedere beginner vraagt zich af: wie ben ik om mijn mening te verkondigen?
Het zakelijke antwoord is dat de honger naar content, naar informatie, onder invloed van social media groter is dan ooit. We willen altijd nieuwe dingen lezen, nieuwe ideeen horen, nieuwe meningen tot ons nemen. Dat houdt niet op, integendeel, het wordt alleen maar meer. Als we iets willen weten, verwachten we het via Google te kunnen vinden. En gek genoeg is in de Google-resultaten nog zoveel plek voor betere verhalen.
Het persoonlijke antwoord is dat er misschien veel over jouw onderwerp gepraat wordt, online. Maar niet door jou. En dat is toevallig wel het belangrijkste. Jouw mening, jouw visie, jouw toon, jouw woorden, jouw ervaringen, jouw netwerk, jouw kennis. Die zijn allemaal uniek, net als jouw stem. Je hebt eigenlijk de plicht om dat allemaal te delen met de wereld! Waarom zou je dat nou allemaal voor jezelf willen houden?? 🙂
Alles is al gezegd, maar niet door jou.
Niet iedereen zit op jouw verhaal te wachten, maar sommige mensen wel.
En wie jij bent? Jij bent iemand die iets te melden heeft. En anders dan de meeste mensen, doe je het ook! Dat maakt jou bijzonder.
Hoe kom je aan inspiratie voor je blog?
Inspiratie is een van de moeilijkste onderdelen van bloggen, voor veel mensen. In al die jaren bloggen heb ik er heel veel over geleerd. Dit zijn mijn tips:
- Veel mensen vinden inspiratie door zichzelf onder druk te zetten. Deadlines af te spreken met zichzelf of met anderen kan hen helpen. Ik doe dat door met mezelf af te spreken dat ik iedere dag blog. Als ik daarmee stop, gebeurt er ook meteen nauwelijks iets meer (zoals je aan mijn archief goed ziet).
- Ga op zoek naar blogonderwerpen (google: blogonderwerpen). Dan vind je o.a. dit soort lijstjes. Doe er je voordeel mee.
- Google Autocomplete: als je in Google begint te typen krijg je al snel allerlei zoekwoordsuggesties. Besteed eens een half uurtje aan die termen. Kijk welke er zijn en wat je ziet als je ze aanklikt.
Om heel eerlijk te zijn zijn die lijstjes en zoekwoorden misschien niet wat je nodig hebt als je geen inspiratie hebt. Inspiratie voor je blog heeft minder te maken met inspiratie op zich en alles te maken met WILLEN en DURVEN. Wil je graag bloggen? Durf je je gedachten de wereld in te slingeren? Zo ja, dan komt dat onderwerp echt wel in je op.
Hoe schrijf je goede blogs?
Blogs zijn geen wetenschappelijke artikelen. Dat maakt ze zo succesvol: ze zijn persoonlijk. Maar voor je het weet sta je weer op een podium de waarheid te verkondigen en te doen alsof je alles weet over een onderwerp (ook al is dat zelden zo). Vanuit onzekerheid ga je als blogger soms in algemeenheden praten en het over ‘wij’ hebben in plaats van ik. Dat soort dingen.
De oplossing is om te doen alsof je je lezer emailt, of met diegene aan de telefoon zit. Of je nou schrijft voor collega’s, vakgenoten, klanten of de buurvrouw: schrijf zoals je tegen hen zou praten. Vertel je verhaal zoals je het aan hen zou vertellen.
Je lezer is niet een alwetend persoon. Ook geen totaal onwetend persoon. Het is een mens. En dat mens wil horen wat je te vertellen hebt.
De beste blogs worden geschreven door mensen, voor mensen. Zo simpel is het.
Hoe verdien je geld met een blog?
Kun je geld verdienen met een blog? Jazeker kan dat. Maar makkelijk is anders.
Allereerst moet je een positie opbouwen. Dat betekent dat je zoveel content hebt gepubliceerd dat je een aantoonbare groep lezers of volgers hebt. Je maakt meer kans om er geld aan te verdienen als die groep draait rondom een hele specifieke behoefte of een onderwerp. Een beautyblog, of liever nog, een beautyblog voor vrouwen van 40+. Een marketingblog of liever nog, een marketingblog voor ondernemers.
Als je eenmaal aantoonbaar invloed hebt, zijn er meerdere manieren om geld te verdienen. Dat kan op allerlei manieren.
Zo kun je betaald worden door adverteerders om gesponsorde artikelen te publiceren of producten te reviewen. Je kunt ook geld verdienen met affiliate marketing: door te praten over producten en links op te nemen naar andermans webwinkels. Als er via jouw blog iets verkocht wordt in die webwinkel, krijg je een percentage van de omzet. Iedereen kan dit doen: je hebt zo een affiliate account gemaakt bij bol.com of managementboek.nl!
Het lastige is in beide gevallen dat je flinke hoeveelheden bezoekers moet hebben (of hele dure producten met aanbevelen over verkopen).
De beste manier om geld te verdienen met je blog is om zelf iets te verkopen te hebben. Zelf een webwinkel te starten. Zelf boeken uit te geven en te verkopen. Zelf (online) cursussen te verkopen of online coachingssessies.
En tenslotte kan je blog ook gewoon een van je marketingtools zijn om jezelf in de markt te zetten. Ik verdien geld aan mijn blog doordat mensen mij vinden in Google via mijn blog, of doordat ze mijn naam horen en door mijn blog overtuigd raken dat ik hen kan helpen met bijvoorbeeld een training.
Ik heb geen tijd om te bloggen
I know, I know, zo voelt het! Maar het is natuurlijk onzin. Je maakt geen tijd om te bloggen.
Toen ik vandaag in de presentatie liet zien dat er op dit blog meer dan 2400 blogs staan, verzuchtte iemand naast me dat ze niet begreep waar ik de tijd vandaan haalde. Ze bedoelde het niet zo, maar het klonk een beetje alsof ik ik meer tijd had dan zij.
In de tijd dat ik zo veel blogde (zei ik tegen haar) ben ik 3 keer van land verhuisd, had ik 3 kleine kinderen en een fulltime baan inclusief een nieuw bedrijf. Ik schreef ook nog een boek tussendoor.
Misschien keek ik minder TV en Netflix en YouTube. Of deed ik dat gewoon met minder aandacht, al bloggende op de bank. Uiteindelijk vond ik dat dagelijkse bloggen zo leuk en belangrijk dat ik zorgde dat ik het iedere dag deed.
Als je jezelf keer op keer hoort zeggen dat je niet weet waar je de tijd moet vinden om te bloggen, is de vraag eigenlijk niet of je tijd hebt. De vraag is hoe belangrijk je het vindt. En dat hangt weer samen met wat je denkt dat je blog je kan brengen.
Hoe zorg ik dat mijn blog gelezen wordt?
Last, but not least: lezers vinden gaat niet vanzelf. Daar moet je hard voor werken. Je blog wordt niet zo maar gelezen helaas. Het kan natuurlijk zijn dat je blogt op een blog of website met een fantastische positie in de Google zoekresultaten. Maar vaker is dat niet zo. Dus je kunt wel bloggen met in je hoofd de toekomstige positie in Google. Maar het is nooit genoeg.
Wat kun je doen om te zorgen dat je gelezen wordt?
- Deel je blogs (zelf) op social media, bijvoorbeeld op LinkedIn, Twitter of Facebook. Berichten met links zijn daar niet meer zo populair als vroeger. Maar dat wil niet zeggen dat delen niets meer oplevert;
- Deel je blogs in je eigen nieuwsbrief of die van het bedrijf;
- Zorg dat op je blog ‘deelknoppen’ staan, waarmee mensen je blog makkelijk kunnen delen via Whatsapp of Twitter of wat dan ook;
- Zijn er nieuwsbrieven van anderen waar je blogs bij passen? Zijn er Facebookpagina’s waar jouw blog bij past? Probeer er een vermelding te krijgen;
- Zet een link naar je meest recente artikel in je e-mailhandtekening;
- Link in al je blogs naar oudere blogartikelen zodat mensen langer bijven hangen, meer zien dan 1 blog en meer waarde ervaren;
- Word actief op andere blogs door inhoudelijk te reageren (vaak kun je daar je eigen link achterlaten); en
- Doe mee aan challenges en dat soort dingen (zoek maar eens op #WOT).
Ik heb de mazzel dat sommige van mijn artikelen door andere mensen als link vermeld zijn op hun blogs. Dat levert mij iedere dag bezoekers op, al gaan die niet naar mijn nieuwste artikelen maar naar dat ene artikel.
Iedereen kan bloggen (als een pro)
Ik kan je natuurlijk niet alles over bloggen vertellen – hoewel je op dit blog heel veel antwoorden kunt vinden – al zou ik dat willen.
Het enige dat ik je kan vertellen is: bloggen is eigenlijk helemaal niet moeilijk. Je kunt het overal doen: op een gratis wordpressblog, op een betaald domein van jezelf, je kunt je aanmelden als gastbloggers bij een groepsblog naar keuze, je kunt bloggen op LinkedIn. Je kunt zelf microbloggen door iets kortere blogs te schrijven bij LinkedIn-, Facebook- of Instagramberichten.
Iedereen kan bloggen! Het is meer een kwestie van drive en plezier.
En mocht je het leuk vinden om aan de slag te gaan, je vindt op deze site een gratis online blogcursus van 10 lessen waar je *nu* aan kunt beginnen, als je wilt!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Dirk Bruin zegt
Interessant
Elvira zegt
Jaaa, zo is het!
In 2015 nam ik me voor om iedere week twee blogs te schrijven. En dat doe ik nog steeds – dwars door vakanties, griepjes en slechte humeuren heen. Gewoon tijd en zin máken. Nu ben ik ruim 400 blogs verder: ik organiseer inmiddels workshops, geef lezingen en heb een hoop interessante mensen ontmoet. Heel veel geleerd dus. En dat allemaal vanwege die ene afspraak met mezelf. Tijd máák je. En geen tv hebben, dat helpt denk ik ook 🙂
P.S. Fijn dat je weer (vaker) blogt!
Elja Daae zegt
Jaaa jij en ik zijn het zo eens. Jij bent het levende bewijs. Ik bedenk nu dat ik je als voorbeeld in mijn workshop had moeten gebruiken…next time 🙂
En dank!
Peter Pellenaars zegt
“Je hebt eigenlijk de plicht om dat allemaal te delen met de wereld!”
Ok, ok, ik beloof dat ik weer wat vaker ga bloggen.
Elja Daae zegt
Ja Peter ik had het tegen jou! Overigens moest ik gisteren aan je denken bij een podcast van This American Life. Steeds vaker lezen ze daar fictieve verhalen voor die passen binnen het thema van de aflevering (meestal hebben ze 3 verhalen die een samenhang hebben). Het was een verhaal over een soort van distopia (is dat het woord?) waar een Tequillamerk een eigen staat had opgericht, uit marketingoverwegingen. Ik moest denken aan jouw fictieve verhalen die me vaak ook op het verkeerde been zetten. 🙂
Peter Pellenaars zegt
Tja, die fictieve verhalen vloeien tegenwoordig niet echt mijn pen meer uit. Hoewel ik nog inspiratie genoeg heb blijft het vaak bij wat opzetjes die in de concept-stand blijven hangen. Wie weet komt het er ooit nog van.
Het voorbeeld dat je noemt ga ik eens opzoeken bij This American Life. Spreekt me wel aan wat ik er zo van lees.
Elja Daae zegt
Ze doen steeds meer van die fictieve verhalen. Zitten echt hele mooie tussen. Als ik er nog een hoor zal ik je even tippen.