Work ahead!

work ahead!Ik zocht op een term: ‘zakelijk bloggen’, was het geloof ik. Ik stond niet op de eerste pagina van de zoekresultaten.

Ik vroeg me af waarom niet. Blog ik er niet over? Jawel toch? Of toch niet?

Niet genoeg <H2>-tjes gebruikt misschien 🙂

Tsja. Op zich een leuke strijd, de strijd om de zoekmachineposities. En lucratief! Er zijn mensen en bedrijven die zich met niets anders bezig houden. 

Maar ja. Eerlijk gezegd past het niet meer zo goed bij mijn blog. Schrijven alleen voor de zoekmachines.

Het is wel een uitdagend iets. Hoe kun je je kennis delen, in gewone bewoordingen, zonder ‘naar beneden’ te praten? Ik zei het op het blog van Henk-Jan:

Ieder artikel, of ik dat nou schreef voor mijn eigen blog of voor Frankwatching, was een soort showcase. Kijk mij nou veel weten. Kijk mij nou interessante dingen denken. Laat mij jou nou eens vertellen hoe het zit.

Dat is hoe ik het ervaar.

Maar hoe moet het dan WEL? Dat zakelijke bloggen?

Goede vraag.

Ik vind niets mis met een goed zakelijk artikel. Een artikel vol tips en stappen. Een prikkelend artikel met een prikkelende titel. Heel af en toe schrijf ik er nog wel eens een.

Als het bloggen onderdeel van je werk is, kun je er natuurlijk wel veel gerichter mee om gaan dan ik nu doe. Doelstellingen formuleren. Calls to action formuleren. Landingspagina’s maken. Key words vaststellen en gestructureerd bijhouden hoe je ze gebruikt en wat je ranking is. Een contentkalender maken. Gastbloggen en gastbloggers vinden.

You know! The works.

Maar helaas.

Ik geloof niet dat ik het hier kan, op dit blog, ‘zakelijk’ bloggen.

Ik moet altijd denken aan Peter. De eerste keer dat ik een artikel schaarde onder mijn nieuwe categorie ‘Persoonlijk’ was hij er bij en juichte hij het toe. Inmiddels kan ieder artikel daar wel onder…

Behalve deze dan. Want ik blijk zowaar een categorie ‘zakelijk bloggen’ te hebben. Was ik helemaal vergeten.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Peter Pellenaarsantwoord
11 februari 2014 om 21:54

Hahaha, je schreef toen:

“Het zal toch niet zo ver komen dat ik de categorie ‘persoonlijk’ aan ga maken??? Wat?? Nee hoor. Dat is voor anderen. Niet voor mij.”

Geweldig hoe ver het sindsdien gekomen is!

Elja Daaeantwoord
12 februari 2014 om 07:52
– Antwoord aan: Peter Pellenaars

Hahaha! Ik moet er heel, heel vaak aan denken. Ik kan die andere categorieën wel overboord gooien, zo langzamerhand…

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.