Ik luisterde voor de verandering een aflevering van de podcast How I Built This (hier vind je mijn favorieten tot nu toe van de hele reeks). Het was een interview met de oprichter van kledingmerk Patagonia. Het is in Nederland geloof ik niet zo bekend, maar in Amerika kwam ik het overal tegen.
Dat Patagonia een bijzonder bedrijf was, wist ik al langer. O.a. omdat ik hun blog volg, dat helemaal niet over kleding gaat. Gek genoeg. Briljant genoeg. Zie The Cleanest Line (over natuurbehoud en buitensport).
En omdat ik ooit dit artikel las over de manier waarop Patagonia omgaat met kinderopvang.
Maar in de podcast hoorde ik nog meer bijzondere dingen. Waaronder de vraag: als je er van uit gaat dat je bedrijf 100 jaar zal bestaan, wat doe je dan anders?
Een heleboel, kennelijk. Het gaat niet langer om 20% groei per jaar. Het gaat er om dat het goed gebeurt, die groei. Dat je het aankan. Dat je de kwaliteit van je producten hoog kunt houden. Dat je je mensen tevreden kunt houden zodat ze blijven (schijnt in de VS niet zo makkelijk te zijn, mensen aan je binden).
Patagonia heeft het grootste kledingreparatiecentrum van de VS. Omdat ze willen dat hun klanten hun producten kunnen hergebruiken en recyclen.
Anyway. Interessante aflevering. Luisteren maar:
- Ze kunnen het niet ruiken - 9 mei 2022
- Bloggen met een drempel - 20 april 2022
- Familie zoeken via je DNA - 12 maart 2022
Geef een antwoord