Wat je moet weten over contentmarketing. Of lekker niet. Whatever.

campagne van EljaJajajaja mensen. Contentmarketing.

Als je iets met marketing doet, ken je het.

En anders ken je het niet.

Contentmarketing? Whatever.

Maar je komt het wel tegen – reken maar. Want jij bent het doelwit van al die contentmarketing efforts.

Ik geloof natuurlijk in contentmarketing. Maar ik heb er ook een aversie tegen. Aversie ja. (vloeken in de kerk!)

Toch genoot ik van onderstaande video. Hij is gemaakt door Andy, die ik via-via ken, een sympathieke en slimme man die veel weet van marketing en analytics etc. Hij vroeg allerlei hotshots op een groot contentmarketingcongres om een vraag te stellen en een vraag te beantwoorden.

Geen idee of je zin hebt om hem te kijken, zo ja, mijn commentaar volgt NA de video. ūüôā

Ik zit hier dus van te genieten.

Intens te genieten.

Amerikanen, he. Altijd hun woordje klaar.

Vrijwel allemaal komen ze superstrak over, strak verhaal, strakke delivery.

BOOM!

En lachen is het ook.

“Is het ethisch om de data die gebruikers op social media vrijgeven, te gebruiken om leads te genereren?” (“nee!”, denk ik dan).

“Natuurlijk!” zegt een beroemde marketeer. “Sterker nog,¬†het is SLIM om die¬†data te¬†gebruiken!”.

Hahahahaha!

BOOM!

Zo zit ik te genieten van ‘mijn’ Amerika, die mentaliteit, dat Go-get’em, dat ‘de belangrijkste metric is omzet!’.

En ik lach me slap als iemand dan praat over het MKB dat¬†dan ‘contentmarketing’ moet gaan gebruiken, gevolgd door een serie lastige marketingtermen. Pffff.

Niet omdat MKB-ers die niet zouden kennen of begrijpen natuurlijk.

(Pfff. Het MKB makes the world go round, laten we wel wezen!)

Maar omdat het zo typisch Amerikaans is om een marketingding te vermarketen. Dat hele begrip ‘contentmarketing’ is zelf weer een product geworden, een Ding, een industrie.

En als je een Ding bent, organiseer je er congressen over, praat je er over, doe je er belangrijk over, ga je mooi jargon gebruiken.

Bladiebladieblabla.

Sorry, contentmarketeers. Ik geloof er in, hoor.

Maar kom op.

Wat een marketinggeweld rondom marketinggeweld, he?

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

4 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Charlotte Meindersmaantwoord
18 september 2014 om 12:09

Hey, alweer de lay-out gewijzigd?

Maar dat kwam ik niet zeggen. Contentmarketing.
Kijk, ik doe dus maar wat he. Boeren verstand, noem ik dat. Vervolgens smul ik dan van de discussies die ik met marketing-lui kan hebben over marketingtermen. Omdat ik vaak vind dat de discussie te veel over de termen gaat en niet over de inhoud. Wat kan mij het naampje schelen?
En dan schrijven ze dus blogs over die terminologie en waarom die dan weer niet klopt. Wat hebben we daar eigenlijk aan? Waarom zou je zo’n blog schrijven? Trekken ze daar dan ook meer klanten mee aan? Of moet ik dat zien als een soort vak-discussie?

Suzanne de Bakkerantwoord
18 september 2014 om 12:36
– Antwoord aan: Charlotte Meindersma

Hoi Elja, Leuk en zeer herkenbaar blog. Ook ik heb die haat-liefde verhouding ermee en ben wars van de goeroes. Terwijl ik er ook in geloof;-)

Charlotte: wij hadden deze week nog een discussie over aggregeren en cureren op twitter, en ja, ik ben 1 van die mensen die neuzelt over terminologie. Maar ik ben een wetenschapper in de echte marketingwereld en probeer juist om mensen meer te laten nadenken over de termen die ze te pas en te onpas neerstrooien. En om duiding in al dat contentmarketing-geweld aan te brengen. Om mensen te laten nadenken over wat ze zeggen en dat er meer bestaat dan alleen maar meninkjes (over vooral contentmarketing) alleen. En discussies over termen is altijd goed, omdat het duidelijkheid brengt. Maar daarnaast ben ik het ook met je eens dat er meer is dan een term, dat het ook over inhoud moet gaan. Ik doe het dus niet voor de klanten, maar vanuit mijn wetenschappelijke inborst;-)

Charlotte Meindersma
18 september 2014 om 13:11
– Antwoord aan: Suzanne de Bakker

Precies. Vandaar ook ‘is het een vak-discussie?’
Ik begrijp best dat daar onderling over gediscussieerd mag/moet worden hoor. Maar voor mij, als amateur-marketer zal ik maar zeggen, doen de termen er niet toe. Het gaat mij om de inhoud. Waarom zou ik aan contentmarketing moeten doen en waarom zou ik moeten Cureren, cureren, aggregeren of verzamelen. Je mag van mij een blog op een nieuwe domeinnaam een contentplatform noemen, maar het ziet er gewoon uit als bloggen. Zeg dat dan! Zeg wat ik moet doen, niet hoe ik het moet noemen. Vooral wanneer een marketer zo’n term probeert te verkopen, kan me die term niets schelen. Dan weet ik namelijk nog steeds niet wat ze er mee bedoelen. Dus kies ik, als niet-marketer, voor de inhoud.

Elja Daae
18 september 2014 om 14:30
– Antwoord aan: Charlotte Meindersma

Ik weet toevallig een beetje wat jullie allebei doen en respecteer dat bij jullie allebei. Suzanne is écht een wetenschapper (+) en dat is natuurlijk super. Dat er op academisch niveau naar een fenomeen gekeken wordt. Daar worden we uiteindelijk allemaal wijzer van.
En Charlotte is écht iemand die dit hele contentmarketingverhaal met succes toepast als ondernemer.
Bij Suzanne is het dus inderdaad echt een vakdiscussie. Maar in die video is het iets anders. Die video is pure contentmarketing over contentmarketing. Niet minder waardevol qua inhoud (dat is ook contentmarketing: sluit aan bij waar je doelgroep me worstelt). Maar een beetje een vervreemdend gevoel krijg ik er wel van.

(Ook al ken ik sommige mensen uit die video en respecteer ik ze enorm.)

Het jargon en het gedoe er omheen sluiten zo weinig aan bij de dagelijkse praktijk, vind ik.

Voorbeeld: Ik werd vandaag een paar keer gebeld of ik een column kon schrijven voor een aantal vakbladen die zich richten op verschillende branches binnen de retail. Vind ik natuurlijk super leuk, n.a.v. mijn nieuwe boek. (je zou het kunnen zien als contentmarketing, bedenk ik nu…!? Alleen maakt het me niet uit of mensen dat boek kopen of niet. Het maakt me uit dat kleine ondernemers de online wereld beter gaan benutten).

Maar ik ga daar niets roepen over ROI en analyse en, nou ja, al die dingen. Ik ga gewoon zeggen: je klanten zoeken je online en ze kunnen je niet vinden. Zet jezelf op Google Mijn Bedrijf. En ga gewoon wat foto’s maken van je dag, van waar je mee bezig bent in je zaak, zet die op Instagram of Facebook en ga eens uitproberen wat dat doet. Vinden je klanten leuk. Punt.

Dank beiden voor de gedachtewisseling. Waardevol!!

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.