Wat je als ondernemer kunt leren van de dierentuin

Als marketingnerd zie ik altijd overal interessante marketingdingen. Ik moet ook wel, anders heb ik niets meer om over te bloggen. En toen ik vorige week in een dierentuin in Engeland was dacht ik: er is altijd wel een paralell te trekken. Dus bij deze.*

1. De publiekstrekker

De dierentuin waar ik was, heeft een prachtige groep gorilla’s. En er was net een babytje geboren. Awwwwww. Daar rijd je wel voor om, toch? Net als voor ijsberen. En reuzenpanda’s. En babygiraffen. Ze heten dan ook niet voor niets ‘publiekstrekkers’!

Een publiekstrekker is belangrijk. We hebben feitelijk allemaal een publiekstrekker nodig. Ook op onze websites.

Ik heb hem niet echt, op mijn site, realiseerde ik me toen ik dit schreef. Maar jij en ik hebben hem wel nodig, ook online. En ‘een blog’ is mogelijk niet genoeg. Misschien een ebook? Een gratis online training? Een serie motiverende e-mails vol tips? De leukste videos?

Wat het ook is: zorg dat je iets hebt dat publiek trekt. Desnoods een babygorilla.

2. Verdien je geld met het spul er om heen

De toegangsprijs van de dierentuin was niet mals. Zo’n 25 pond per volwassene. Dierentuinen kosten klauwen met geld. Vanwege de verblijven, de verzorging maar vooral ook het voer van alle dieren. Dus die 30 pond dekt de kosten niet. Niet voor niets zijn het vrijwel altijd niet-commerciële organisaties met ideële doelstellingen.

(Hoe weet ik dat? Ik ben vrijwilliger geweest in twee dierentuinen, en het eerste dat ik deed toen ik een vaste baan kreeg was een abonnement op de dierentuin in Rotterdam. Als ik zeg dat ik van dierentuinen houd, meen ik het!)

Daarom had deze dierentuin een aantal cafe’s. Maar beter nog: ze hadden een aantal verschillende hotel-achtige dingen op het terrein laten bouwen.

Omdat het een safaripark is, in een valei, hadden ze bijvoorbeeld appartementen gebouwd met balkons met uitzicht op ‘de steppe’. En daar kreeg je een privé-golfkarretje bij (het was er nogal uitgestrekt).

Maar je kon ook privérondleidingen boeken.

Zo komen ze tegemoet aan klanten die meer willen. Meer hulp. Meer luxe. Meer tijd. Of gewoon een VIP-gevoel. Gemak. Een ‘ervaring’ in plaats van een ‘bezoek. Extraatjes.

Kun jij ook. Toch?

3 Bewegwijzering

Ik weet, ik ben een nerd. Waar ik ook ben, ik kijk naar de bordjes die me de weg wijzen. Zelfs in parkeergarages! Maar vooral op dit soort locaties.

Weet ik waar ik heen moet? Is me uitgelegd wat er te zien is? Wordt mij duidelijk gemaakt wat ik moet doen? En wat ik niet mag?

Als je het moet hebben van je online locatie, is bewegwijzering en uitleg net zo belangrijk. Begrijpen nieuwe bezoekers waar ze zijn beland? Snappen ze wat de bedoeling is? Weten ze waar ze op zouden moeten klikken? Kunnen ze vinden wat ze zoeken?

In het geval van deze dierentuin was het allemaal vrij duidelijk. En, hoop ik, op mijn site ook. Kijk maar eens rond.

4. Gebruik je fysieke locatie voor online verkeer

Als je in de gelukkige positie bent om een fysieke locatie te hebben voor je bedrijf, een pand, een stand, een kraam, een winkel, een kantoor, dan heb je iets in handen dat online ondernemers niet hebben. Een plek waar mensen voorbij komen, tijd doorbrengen, hun aandacht op vestigen, met echte mensen van gedachten wisselen, ideeën op kunnen doen.

Zo’n fysieke plek is dé kans om mensen te wijzen op online plekken waar ze nog meer kunnen vinden van wat jij ze biedt. Plekken waar ze toch al tijd doorbrengen. En misschien ook tijd met jou willen doorbrengen. Facebook. Instagram. YouTube. Pinterest.

Hoe meer kansen jij hebt om met je doelgroep in contact te blijven, hoe beter. Pak je kans en wijs ze op die online plekken. Helemaal omdat ze al contact met je hebben gehad. Ze hebben al een gevoel bij jouw merk.

Vergeet ook je e-maillijst niet. Moeilijker om het voordeel daarvan in 1 oogopslag te communiceren, dat wel. Je moet mensen duidelijk maken dat zo’n e-mailabonnement ze iets oplevert.

Dierentuinen zijn geweldig

Ik houd van dierentuinen. Ze zijn belangrijk. Zonder hen sterven hele diersoorten uit en kunnen we met zijn allen niet ontdekken hoe bijzonder de natuur is en zo respect ontwikkelen voor de wereld.

Als je als kinderrondleider de reacties van kleine kinderen meemaakt die voor het eerst olifanten, leeuwen en giraffen zien, weet je hoe belangrijk dierentuinen zijn. Nog even los van fokprogramma’s en onderzoek.

Al die dierentuinen zijn gedwongen goed te zijn in marketing, juist omdat ze vol passie proberen de wereld te verbeteren.

Kunnen wij allemaal nog iets van leren!

* Een groot stuk van dit artikel verscheen eerder als nieuwsbrief.  Een een stukje van dat oorspronkelijke artikel lees je hier juist niet. Meelezen? Je kunt je hier aanmelden.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.