Wat ik niet meer weet is wat ik WAAR met wie wil delen

De key question voor vandaag. En gisteren. En, ik vermoed, morgen ook. Is: WAAR. Niet wat. Niet: met wie. Maar: waar. Waar wil ik delen.

Dat kwam zo. Ik kwam vandaag op pinterest terecht (wilde ik al een tijdje uitproberen, dank @erwinmeester voor de uitnodiging). En gisteren kwam ik terecht op Path via dit artikel van Frank Meeuwsen. Vorige week gingen ‘we’ (zie onder ‘team’) Yammer gebruiken. En ik heb mijn Facebook subscribe-mogelijkheid aangezet (verderop meer hierover).

Daarnaast ben ik de hele dag (en avond, dat ook, en soms ook ‘snachts) bezig met al mijn netwerkjes. Voor sommige van die bezigheden krijg ik betaald. En de meeste anderen leveren van alles op (waaronder opdrachten). Maar ik gebruik ze eigenlijk niet echt met een zakelijk doel. Ik doe maar wat. Gewoon, vanuit de behoefte aan contact en uit de behoefte aan leren. En toch ben ik er de hele dag mee bezig.

social media managenSjonge. Waar houdt het op? Waar begint het? Wanneer komt er een personal graph, een hub, waar alles zich verzamelt? Iets dat van mij is, zich bij mij bevindt, op mijn hub (mijn website of zo)? Van waaruit ik met een paar simpele lijsten verschillende groepen mensen op de hoogte houd van wat ik doe/te vertellen heb/wil delen? En waarover ik de baas ben?
>> Tip: volg @sebastix voor interessante discussie/tweets over dat hele fenomeen

De vraag is niet met wie of wat, maar waar

Ik ben er namelijk wel achter. Ik weet best wat ik met wie wil delen. Maar wat ik niet meer zo goed weet is wat ik WAAR met wie wil delen. Ik kan me goed voorstellen dat mensen al die accounts aan elkaar gaan koppelen, om maar te zorgen dat ze overal iets roepen en delen. Maar daar vind ik dan weer niets aan. Je weet wel, dat je tweets terugziet op Facebook en LinkedIn. Brrr. No offense, voor de koppelende lezer, maar dat vind ik net-niets.

Social media: dilemma’s

social media dilemma's

Dit dilemma wordt nog groter nu ik op Facebook ingesteld heb dat mensen mijn persoonlijke profiel kunnen volgen.
>> Tip: dat doe je via deze link.

Nu kan ik ook ‘public’ updates doen zodat mensen die geen ‘vrienden’ zijn dingen zien die ik doe. Nou is het zo dat ik eigenlijk nooit iets roep over mijn werk/zakelijke interesses op en vanuit mijn persoonlijke profiel. Ik deel met een beperkte groep vrienden wat me bezig houdt (vandaag: huilende kinderen). En met een grote groep ‘vrienden’ – nou ja, meer ‘kennissen’ dus – andere dingen. Zoals dingen waar ik me boos over maak of voor in wil zetten. Dingen waar ik om moet lachen of huilen.

Publiek, prive, beperkt

Die laatste categorie, die kan natuurlijk net zo goed publiek gedeeld worden. Dat vind ik eigenlijk superleuk. Mensen geven aan interesse te hebben in mij als persoon, dus kan ik net zo goed met hen delen. Sterker nog, als deze optie er eerder was geweest zou het aantal ‘vrienden op mijn pagina beperkt zijn gebleven denk ik. Ik blijf mijn marketing-gedachten liever delen via mijn fanpagina. Of is dat zinloos?

Dus. De vraag blijft staan. Hoe doe je dat? Waar deel je wat? Misschien een soort kader, onderwerp, instellen per medium? The message is the medium? Pfff.

Hoe doen jullie dat?

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

8 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Sonja Broekhuizenreply
januari 15, 2012 at 06:01 PM

Voor 2e keer aangemeld bij Google+, maar doe er eigenlijk niets mee. Weet niet wat het toevoegt. 
LinkedIn: deel er m’n blogs, meld er mijn workshops, volg soms een discussie.
Twitter: deel er m’n blogs & kleine kletspraat.
Facebook: deel er m’n blogs & iets langere berichtjes, minder dan op Twitter.

Afleiding genoeg dus 😉 

Peter Pellenaarsreply
januari 11, 2012 at 05:01 PM

Mijn eigen blogsite en Twitter. That’s it. 
Ik heb vanalles uitgeprobeerd maar ben geleidelijk aan met alles gestopt. 
Het is overzichtelijk, rustgevend en zonder nachtwerk bij te houden. 
En net zoals Jacob Jan, zegt: dan mis ik maar wat. Want de gedachte dat je alles kunt bijhouden is een illusie. Wanneer je dat eenmaal accepteert dan kun je een vorm kiezen die bij je past.

Robert Keizerreply
januari 11, 2012 at 04:01 PM

Ik heb een tijdje terug wat gesnoeid in mijn socialmedia-presence, en heb Hyves, Facebook en Linkedin de deur uit gedaan. Ook al omdat ik bij alle drie nooit echt de essentie begreep, het ‘goeie gevoel’ er niet bij had.
Bij Twitter én bij Google+ is dat wel zo, dus daar blijf ik lekker mijn ding doen. Door het #dagelijksbloggen is mijn blog meer dan voorheen een belangrijke rol gaan spelen in mijn uitingen op de internets.
Op dit moment vind ik dat Twitter, Google+ en mijn Knetter-blog elkaar prima aanvullen zonder al teveel overlap. Behoefte aan meer (zoals Pinterest, Quora en weetikwat) is er niet.
Overeenkomst tussen alle drie is de open structuur. Iedereen die mij volgen, cirkelen of lezen wil, kan dat doen. Waardoor met enige regelmaat leuke nieuwe contacten en dwarsverbanden ontstaan. Als vanzelf eigenlijk. Dat is iets wat me bijzonder aanstaat.

Eljareply
januari 12, 2012 at 06:01 PM
– In reply to: Robert Keizer

Jij en Peter doen me realiseren dat keuzes belangrijk zijn. Het kan ook gewoon niet allemaal… Maar het is wel leuk om wat dingen uit te proberen, merk ik. Voor mij zijn Twitter en Facebook nog steeds het belangrijkst. De rest doe ik er bij.

Paperonareply
januari 11, 2012 at 09:01 AM

Eigenlijk moet er naar mijn mening nog een overkoepelend medium komen, waarin je alles kan delen met iedereen. Let wel: dit zonder al je accounts te koppelen. 

Ik richt me vooral Facebook, Twitter en mijn blog. Met hyves ben ik onlangs gestopt. Het werd me anders te veel. 

Op Facebook doe ik ook veel publiek. Je weet maar nooit wie er wat van je leest. Ik houd er van om begluurd te worden op het net. Heerlijk!

LinkedIn gebruik ik wel, maar daar deel ik niet alles op. Als mensen daar echter goed doorklikken, kunnen ze wel ‘alles’ vinden.

Wat je WAAR met WIE moet delen, weet ik niet. Ik pas mijn gedeelde zaken per medium aan. Natuurlijk zit er wel overlap in. Daarom ben ik ook voorstander van wat ik in mijn eerste zin het ‘overkoepelende medium’ noem. Daar begin je met schrijven en kan je vervolgens aangeven waar je het deelt. Natuurlijk kan je dan ook de vorm aanpassen. Zal het ooit komen? Of is het toekomstmuziek?

Eljareply
januari 12, 2012 at 06:01 PM
– In reply to: Paperona

ja, dat lijkt mij ook wel wat. Overkoepelend, en lijstjes, dan zou het moeten lukken. Wie weet…zullen niet de enigen zijn die daar behoefte aan hebben toch?

Jacoline Debrotreply
januari 10, 2012 at 10:01 PM

Ik probeer het te houden op BLT: Blogging, Linked-In en Twitter. Wel aangmeld voor Google+ account, maar doe er weinig mee. Alle andere verzoeken van Plaxo tot Netlog en andere netwerken laat ik liggen. Schrijf me ook hier en daar uit nu, want als ik mijn eigen naam Google, dan schrik ik op hoe veel sites ik voorkom.

Jacob Jan Voermanreply
januari 10, 2012 at 09:01 PM

goede vraag. dat is waarom ik nog niets met Google+ doe.  hetzelfde als op twitter? maar dat is dubbelop, ben ik ook niet zo voor. Facebook mijdt ik een beetje omdat ik daar gestrikt wordt voor heel vervelende spelletjes (en fortune cookies en zo). Ik vond dat ik het voor mijn werk allemaal moest gaan uitvinden, maar daar ben ik van af. Daar werd ik heel hyper en jachtig van. Niet doen dus. Ik houd het wel bij twitter en mijn blog (en voor mijn werk Linkedin). Dan mis ik maar wat.

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.