Waarom startups belangrijk zijn

tq-amsterdamIk was vandaag bij de opening van TQ Amsterdam. TQ Amsterdam is een soort van co-working space voor Nederlandse startups met internationaal potentieel. Er wordt veel in geïnvesteerd door partners als ABNAMRO en KPMG en oprichter The Next Web.

Maar waarom?, vroeg ik me af, terwijl ik daar stond.

Waarom zijn startups eigenlijk belangrijk?

Ik geef toe, ik heb een haat-liefde verhouding met de wereld van de startups. Liefde, omdat ik innovatie leuk vind en ondernemerschap bewonder. Maar haat omdat ik er al die ophef zo stom vind. En omdat ik vind dat je gewoon geld moet verdienen, als bedrijf, voordat je bakken met geld uitgeeft. Al dat gedoe. En waarom eigenlijk?

Ik raakte in gesprek met iemand van ABNAMRO.

Dus ik kon mooi eens vragen waarom zij zich hadden verbonden aan een dergelijk initiatief. Ik dacht dat hij zou zeggen: we willen vroeg investeren zodat we de ‘unicorns’ (de extreem succesvolle bedrijven) meepakken. Maar dat zei hij niet.

Hij zei: we willen leren hoe dit soort bedrijven denkt. Hoe ze zich ontwikkelen. Waar ze nou precies behoefte aan hebben in bepaalde fases van hun ontwikkeling. Ze denken anders dan wij, ze werken op een andere manier dan wij. Dat vinden we interessant. Daar willen we van leren.

Het is waar: startups zijn anders.

Maar het zit niet in hun ondernemerschap. Ik bedoel, als jij net een winkel begint kan dat ook de start zijn van een enorme keten. Als ik morgen een school begin, is dat misschien de nieuwe offline Coursera. Iemand die ik sprak vertelde dat zijn vrouw een succesvolle dansschool heeft. Ze had na jaren van tegenslag haar spaarsaldo opgenomen, een fantastische ruimte gehuurd en folders laten drukken. Met succes. Gaaf, vind ik dat. Dát is ondernemerschap. En het verdient ook een co-working space met de ABNAMRO. Toch? Waarom zij niet, maar die startups wel?

Eigenlijk weet ik het antwoord wel. Want startups zijn anders vanwege hun schaal. En vanwege de manier waarop ze zich ontwikkelen.

Startups hebben andere kenmerken dan veel andere starters.

Sprout definieert deze vier kenmerken:

  1. Schaalbaarheid
  2. Zoekend
  3. Gedreven door technologie
  4. Drive

Omdat ze gebaseerd zijn op technologie, kunnen startups veel sneller groeien dan andere ondernemingen. Je hebt sneller een website als airbnb gebouwd dan dat je 2.000.000 hotelkamers hebt opgetuigd. Het is makkelijker om een software product te bouwen en er klanten online mee te bereiken en je product online te verspreiden, dan fabrieken te bouwen, producten te produceren en die producten via winkels te verspreiden.

Het groeipotentieel is veel groter dan als jij een winkel begint of ik een school.

Maar startups hebben ook hun eigen problematiek.

Het lastige van startups is denk ik dat, waar bij andere ondernemingen juist het ondernemerschap zo belangrijk is om een start te maken, bij startups het ondernemerschap niet altijd het beginpunt is. Het beginpunt is een idee en (het liefst) een op online technologie gebaseerd product.

En dat is de tweede uitdaging: een technologisch product vraagt heel veel investeringen vooraf. De kosten gaan vaak voor de baten uit. Terwijl je, ter vergelijking, met minimale investeringen al opbrengsten haalt uit het geven van dansles.

Dus de potentiële opbrengsten zijn enorm: werkgelegenheid, omzet, winst, oplossingen voor problemen. Minister-president Rutte, die TQ opende, had het over het overbruggen van de kloof en het veranderen van de wereld. Romantisch, ja. Maar niet onrealistisch.

Ik denk dat dat de crux is.

geldDe mogelijke opbrengsten zijn hoog, maar de ingrediënten voor succes zijn niet altijd direct aanwezig. Dus als je gelooft in de mogelijkheden, ga je doen wat je kunt om die mogelijkheden te helpen realiseren.

Het is makkelijk om te denken dat alle start-ups fans alleen uit zijn op eventuele geldstromen. Maar ik denk dat er heel veel mensen zijn die gewoon geloven in innovatie, in kansen, in verandering. Net als meneer Rutte en de Nederlandse overheid 😉

We hebben allemaal baat bij die gelovigen.

Het is waar: soms lijkt het alsof er veel meer focus is op startups dan op gewone ondernemers. Maar eigenlijk hebben ook wij ‘gewone’ ondernemers baat bij al die start-ups. Want kennis, talent en innovatie zullen in de toekomst nog belangrijker zijn.

Hoe meer innovatie, hoe meer vooruitgang, hoe meer talent ontwikkeld wordt, hoe beter voor de concurrentiepositie van Nederland. En daar hebben we allemaal voordeel van.

Start-ups zijn belangrijk.

Dus eigenlijk is zo’n TQ er voor ons allemaal. 😉

(er zijn vast ook TQ-varianten voor normale ondernemers…denk ik…wie het weet, mag het zeggen)

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.