Waarom ‘social’ van invloed is op mijn aankopen

Ik deed vandaag een aankoop die me deed realiseren dat al die social networks ontzettend invloedrijk zijn als het gaat om aankoopbeslissingen.

Vertrouwen in een product of een leverancier krijg je o.a. doordat mensen die je vertrouwt tevreden zijn. Het maakt het risico op een miskoop minder groot, voor je gevoel.

Ik kocht een boek over mindmappen, in een opwelling, nadat ik het die dag twee keer voorbij zag komen. Hoe verliep dat aankoopproces?

Ik was al een tijdje bezig met mindmappen, maar had het idee dat ik er nog wat over kan leren. Ik ben gek op mindmap tools maar het is niet altijd zo makkelijk om zo’n tool onder de knie te krijgen. Met mijn nieuwe iPad was ik wel enthousiast begonnen met verschillende mindmapprograma’s, maar ik had het idee dat ik er meer mee zou moeten kunnen.

Nu was ik deze dag een beetje aan het kijken naar wie in mijn twitternetwerk wie nou volgt, op zoek naar leuke nieuwe mensen om te volgen. Ik gebruikte daarvoor de tool (ik ben gek op ‘tools’!) Mention Maps. In mention maps kun je heerlijk klikken en neuzen – je kunt goed zien met wie jouw twitternetwerk het meeste contact heeft, en welke ‘tags’ ze het meeste gebruiken. Bij toeval zag ik dat er mensen in mijn netwerk (of het netwerk van mijn netwerk, eigenlijk) zijn die veel tweeten over auteur Hans Buskes en zijn boek over mindmappen (je kunt zien dat de hashtag #mindmapboek veel terugkomt).

(klik om de afbeelding te vergroten)

 

Even later zag ik bij toeval een tweet van Eburon (de uitgeverij van ebooks die ik weer ken via allerlei andere contacten) dat Hans in Leeuwarden zijn boek ging signeren bij een boekhandel.

Klik! Link naar website boekhandel met informatie over het boek en de auteur. Dat is handig, dacht ik, ik vind mindmappen leuk maar heb het gevoel dat ik er meer over kan leren. Alleen wilde ik graag een digitale versie, voor de iPad. Hop, even eburon.nl ingetikt, die kende ik omdat ik daar vaker was geweest, ook via mijn twitternetwerk. Boek gezocht, digitale versie, is ook nog eens tientje goedkoper, bestellen, betalen met Paypal (handig als je zoals ik in dollars betaald wordt maar in euro’s wilt betalen).

En hop: inloggen op paypal, klik om te betalen, terug naar website…en boek in mail! Even googlen hoe je zo’n ebook ook alweer importeert in ibooks, sync, en klaar om te lezen op de iPad.

Mijn punt is, de kracht van herhaling is sterk, en de kracht van je netwerk telt. Zonder die ‘aanbeveling’ uit mijn netwerk (namelijk dat mijn twittervrienden veel over Hans en zijn boek praten) had ik nooit zo snel besteld!

Dit bevestigt ook dat je moet zorgen voor contactmomenten, wil je iets verkopen. Hoe meer contactmomenten, hoe beter je de boodschap kunt herhalen. En hoe groter de herhaling (en hoe sterker de band met de bron van die herhaalde informatie), hoe groter de kans op een aankoop. Dat is ook meteen het belang van ‘abonnees’ en ‘volgers’: of dat nou is op Twitter, op Facebook, op je nieuwsbrief, de RSS-feed van je blog, je papieren mailing… als je maar kunt zorgen voor contactmomenten.

Zo simpel is het. Denk ik. 🙂

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Hoe ‘social’ van invloed is op mijn aankopen (dl 2) | Elja Daaereply
februari 23, 2012 at 06:02 AM

[…] heb er wel eens eerder over geblogd: social media zijn van invloed op mijn aankopen. En Google ook, […]

Waarom de wereld van de ebooks zo interessant is | Elja Daaereply
februari 18, 2012 at 11:02 PM

[…] nooit… zie dit artikel over de aankoop van een ebook (van Wiebe’s uitgeverij, toevallig. Of niet zo toevallig, zoals het artikel uitlegt). Deel […]

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.