Als ik jullie even wat lees- en kijkwerk mag geven, over social media maar dan in een wat groter verband?
Let op.
1. Een artikel over Bieber.
En de nieuwe ordening in de wereld van faam en roem (macht en geld) Instagram went down and…
2. Een video. Over Facebook.
En waarom het eigenlijk (niet langer) een ‘sociaal netwerk’ is. The problem with Facebook. Maar: let ook op de opmerkingen over het sociale aspect van WhatsApp en waarom YouTube’s algoritme heel anders is dan dat van Facebook.
3. De selfie van Ellen tijdens de Oscars.
Dat lijkt gewoon een toevallige grap. De selfie van Ellen (kijk ook vooral de video even). Maar die dame weet heel goed wat ze doet. Ze is een meester in het plannen, in het ‘lezen’ van mensen, in het lezen van haar publiek. Een meester-dirigente dat niet alleen een zaal vol sterren maar ook haar kijkers en haar enorme following op Twitter in 1 klap samenbrengt.
Serieus. Over ‘community management’ gesproken!
Wie kan dat nou?? Waanzinnig knap.
Maar dat even terzijde.
Het punt is dit.
Ik had gisteren net vastgesteld dat Facebook rare dingen doet. Dat ik de updates van mijn vrienden niet te zien krijg, al heb ik er maar 80.
Dat Facebook continu ‘oude’ updates bovenaan mijn feed zet en nieuwe dingen er uit laat omdat Facebook zeker weet dat ik het niet wil zien.
Dat Facebook denkt dat ik bovenin mijn nieuws feed graag alles wil zien waar ik al eerder op gereageerd heb.
Dat ik volgens Facebook als ik een mobiel gebruik andere dingen belangrijk vind, dan als ik achter mijn PC zit.
Dat je op basis van 1 klik alle voorkeuren moet aanpassen. Ik klikt op ‘like’ bij een artikel van de NYT over de Oscars, bezocht de site, kwam terug en hops: ALLE artikelen van de NYT over de Oscars opeens in mijn feed. Enough, already!
Is dat nou sociaal?
Of is, zoals in de video hierboven verteld wordt, whatsapp pas echt sociaal? Want de contacten in je smart phone zijn je ECHTE SOCIALE NETWERK?
Ondertussen worden online sociale netwerken wel steeds belangrijk voor mensen en bedrijven.
En niet alleen voor Justin Bieber en Ellen Degeneres, die hun roem uiteraard weer verder zagen stijgen na de Oscars. Ook voor mij. Voor mij als ondernemer en als ZZP-er. Voor mij als persoon.
Maar het werkt alleen als het ‘sociaal’ blijft.
Net als social media pas echt succesvol is, als mensen zichzelf kunnen zijn, persoonlijk blijven. ‘Organic’ kunnen zijn.
Het tegenovergestelde van het kopen van aandacht op Facebook en het manipuleren van nieuws feeds, zeg maar.
Als Twitter en Instagram deden wat Facebook doet, hadden mensen die instagramfoto en die twitterfoto misschien niet gezien. Misschien ook wel. Maar het had zich nooit zo snel kunnen verspreiden als er ingewikkelde, gewogen algoritmes achter hadden gezeten.
Zie dat suffe ’trending topics’ op Facebook.
Pfff. Het is maar wat je ’trending’ noemt, he.
Hoe kan iets ’trending’ zijn als alles gewogen is en het platform zelf bepaalt of wij iets interessant vinden? Of we het uberhaupt te zien krijgen, of we uberhaupt de kans krijgen om iets te liken en te delen??
Zodra er een alternatief is, zonder algoritme, met transparante modellen, stappen we met zijn allen over.
Mark my words.
Ik blijf rustig zitten. Ik gebruik het zakelijk. Maar met steeds meer tegenzin.
En een dezer dagen…
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Robert zegt
Ik zag en zie Facebook niet als sociaal medium, maar als een informatiebron. Zie de cijfers: ik heb slechts 46 “vrienden”, maar ik volg wel 196 pagina’s (and counting) van media, bands, televisieshows enzovoort. Persoonlijke zaken post ik niet, alleen links naar mijn fotoblog en incidenteel naar iets anders. En het kan zijn dat ik alleen maar verstandige contacten heb, maar bijna iedereen in mijn vriendenlijst doet hetzelfde. Voor persoonlijk contact is er WhatsApp en de old skool sms.
Dat massaal overstappen moet ik nog zien. We hadden een paar jaar geleden al het veelbelovende alternatief Diaspora, maar uiteindelijk ben ik daar nooit een bekende tegengekomen en is het nu een projectje in de marge.
Na de aankoop door FB zou iedereen ook Instagram verlaten, maar uiteindelijk bleef men toch of kwam na een tijdje weer een beetje stiekem terug. Nu dreigt iedereen weer WhatsApp vaarwel te zeggen. Het zal wel, maar mijn contactenlijsten van Kik en Telegram staan voorlopig nog op nul.
lindakwakernaat zegt
In mijn geval zit twitter me dwars
Peter Pellenaars zegt
Och, een klein beetje manipulatie en voor de gek houden daar heb ik geen moeite mee. Maar bij fb had ik al heel snel een weerzin hoe ze telkens alles veranderden en voor mij bepaalden wat ik wilde/mocht zien. Heb het verschillende keren geprobeerd totdat ik er definitief genoeg van had.
En verder ben ik het voor een groot deel met Fred Zelders hieronder eens. Niet dat ik het kan bewijzen, maar ik denk ook dat het veeleer acties van commerciële bedrijven zijn die over de rug (of door de portemonnee) van een bekende persoon aandacht op hun producten proberen te vestigen. Want als Ellen echt knap was had ze de overige verplichte foto’s backstage toch niet per ongeluk met haar iphone verzonden…
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/03/04/de-selfie-der-selfies-was-toch-niet-zo-spontaan/
Fred Zelders zegt
Tja.…
En wat die selfie van Ellen betreft: Dat was een actie van Samsung. Waanzinnig knap van die Ellen? Ik denk het niet. Ellen is daar waarschijnlijk vet voor betaald.
Henk-Jan Winkeldermaat zegt
Deze ook gezien Fred? Eerlijkheid duurt het langst en hoe Apple onbewust meelift op Samsung’s actie: http://appleinsider.com/articles/14/03/03/oscars-host-ellen-degeneres-poses-for-samsung-sponsored-selfie-but-tweets-from-her-iphone
Fred Zelders zegt
Ja, dat was lachen 🙂
Robert zegt
Wel een leuke discussie wie nu officieel het copyright van de foto bezit. Ellen? Bradley Cooper (die op ontspanknop drukte)? Samsung? En alle rechten daarnaast. Twitter (voor distributie), en de anderen beroemde hoofden op de foto (portretrecht).
http://www.thewire.com/politics/2014/03/paging-bradley-coopers-lawyers-you-might-own-ellens-famous-oscar-selfie/358758/