Ik heb iets brutaals gedaan, laatst. Iets baanbrekends, bijna. On-Hollands, zeker. Ik heb mensen gevraagd om een aanbeveling. Zowel op mijn dowloadpagina met gratis downloads als in mijn nieuwsbrief.
Ik kreeg er direct twee. En ik was er SUPERBLIJ mee. WOOHOO! En vandaag had ik er nog twee. Hele mooie. Yay! (hier staan ze)
Ik moest even een drempel over om zoiets te vragen. Maar na jaren en jaren van niet-vragen dacht ik: waarom niet? Wie weet wat er gebeurt! Hoe leuk zou het zijn om de mensen die me het beste kennen, de mensen die mijn ebooks, nieuwsbrieven en blogartikelen lezen, om zoiets te vragen?
Geld is niet het kostbaarste goed dat jouw community te geven heeft
De reden dat ik twijfelde was niet omdat ik het onbescheiden vond (ik ben klaar met die valse bescheidenheid). Maar omdat ik het nogal wat vind om te vragen om iemands tijd.
Want het lijkt misschien of het krijgen van het geld van je doelgroep het hoogst haalbare is. Sales! Verkoop! Daar draait het toch om?? Maar dat klopt niet.
Sales is – in zekere zin – makkelijk. Je klant besluit om je dienst of product te kopen. En hij of zij weet wat hij daarvoor terug mag verwachten. Voor iets, hoort iets.
Interactie met je community, dat is pas moeilijk. Wie wel eens geprobeerd heeft input te krijgen op Facebook of recommendations op LinkedIn, weet waar ik het over heb. Net als alle community managers, die dag in dag uit bezig zijn met dit vraagstuk.
De waarheid is dat niemand jou iets verschuldigd is, tenzij je er voor betaalt. Of het nou om clicks, likes, lezers of aanbevelingen gaat. Of je dingen nou gratis weggeeft of dat mensen betalen, maakt niet uit. Je hebt als blogger, vlogger, whitepaperschrijver, Instagrammer, Facebooker of Snapchatter geen recht op een interactie.
Maar toch. Het kán wel. Mits je respect hebt voor de kostbaarste resource die mensen hebben. Niet geld. Maar tijd.
Jouw tijd is beperkt – en daarom is je aandacht zo kostbaar
Oprechte aandacht van andere mensen is het kostbaarste goed. Want TIJD is hun kostbaarste goed. En iedereen wil daar een stukje van.
We hebben maar 24 uur in een dag. Jij. Ik. Obama. De Koning. De CEO. Mijn zoontje.
Wie de moeite neemt om te bekijken of te lezen wat jij gemaakt hebt – je vlog, blog, verhaal, boek – geeft je dus een stukje van het kostbaarste dat zij of hij heeft. En als iemand ook nog de moeite neemt om je terug te mailen, is dat iets bijzonders. Of om je een aanbeveling te geven (kost nog veel meer tijd, moeite en aandacht). Of om te reageren op je Facebook post of Instagramfoto.
Het kostbaarste goed dat iemand te geven heeft, is zijn of haar tijd en aandacht.
Wees er zuinig op!
(En nogmaals dank aan Maaike, Saskia, Suzanne en Mark…wooohoooo)
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie