“Waar gaat het nou eigenlijk over bij jou, Elja?”, vroeg iemand me. Het ging over mijn nieuwsbrief. We probeerden vast te stellen waar mijn volgende boek over zou gaan en mijn nieuwsbrief leek ons een aardige indicatie. Groei. Marketing. Social media. Ondernemen. Terwijl ik er over nadacht, dat ik opeens: “Belangrijker nog: waar zou mijn TED talk over gaan?”
Goede vraag
Beste een goede vraag om jezelf te stellen. Als je gevraagd werd een TED-talk te geven, waar zou je het over over hebben?
TED is die wereldberoemde conferentie waar bekende en onbekende mensen hun beste verhalen vertellen. Ze gaan over toepassingen van wetenschap, design, technologie en meer. Sinds een paar jaar zijn er spin-offs in alle grote wereldsteden, bij universiteiten en nog veel meer. TED is een big deal.
Ik weet niet precies wat het format inhoudt (hier staan de aanwijzingen voor sprekers). Ik weet alleen dat een TED talk ongeveer 18 minuten moet duren.
Als je zo’n talk bekijkt, zie je al snel wat ik bedoel (zie deze 25 beroemdste TED presentaties). Het is een indrukwekkend geheel.
Iedereen heeft een (TED) verhaal in zich
Misschien vind je het onzin, deze vraag. Misschien denk je niet dat jij een TED-waardig verhaal hebt. Maar dat heb je wel.
Iedereen heeft een verhaal. Iedereen heeft een beste verhaal.
Er is iets waarin je heilig gelooft. Wat de reden is waarom je doet wat je doet. Waarom je dingen hebt gedaan of dingen hebt gelaten. Er is iets gebeurt waardoor alles veranderde en je besloot om een bepaald pad te nemen.
Sommige mensen wordt gevraagd om hun verhaal te vertellen in een TED-format op een TED-bijeenkomst. Maar eigenlijk gaat het daar niet om.
Het gaat niet om TED en de vraag of je daar ooit zal spreken. Of zou willen spreken. Het gaat om het vraagstuk. Wat is je verhaal? Wat drijft jou? Waarom ben je waar je bent? En wat heb je onderweg geleerd?
Als je 18 minuten de tijd kreeg om je beste ervaring, belangrijkste les, overtuiging te vertellen – en het mag niet over politiek of religie gaan – wat vertel je dan?
Een boek is een soort van TED talk
Ik ben niet bezig met een TED talk. Maar ik ben wel nog steeds aan het denken over mijn nieuwe boek. Daarom worstel ik ook met die vraag. Wat is mijn TED talk? Wat is mijn verhaal? Waar gaat dat boek over?
Waarom schrijf ik die nieuwsbrief iedere week? En waar gaat hij over?
Wat heb ik eigenlijk te delen? Waar ben ik van overtuigd? Wat heb ik te brengen?
De vraag staat gek genoeg los van de expertise waarmee ik mijn geld verdien. Het raakt er wel aan, denk ik. Maar mijn TED talk noch mijn boek gaan over ‘social media’ an sich. Eerder over wat ik geleerd heb van al die social media kanalen en alle mensen die ik er ontmoet heb en de ontwikkelingen die ik er heb gezien.
Een kwestie van een titel
Ik weet het nog niet precies. Maar ik weet het wel bijna. Ik mis alleen nog de titel.
Dankzij een geduldige uitgever die iedere paar maanden de tijd neemt om me aan de tand te voelen komt ik steeds dichterbij. Maar ook dankzij de gewoonte van een wekelijkse nieuwsbrief. En vooral dankzij het contact met mensen die die nieuwsbrief lezen, of dit blog.
Door hen wordt het langzaam duidelijk.
En als ik het weet, ga ik het hier natuurlijk verkondigen. En ik vermoed dat jij en ik dan terugkijken naar de afgelopen twee jaar aan blogs en zeggen: aha! Het was er al.
Het is er al. Jouw TED-talk, én de mijne.
Alleen nog een titel. Dan zijn we er.
Ons TED-verhaal … in 18 minuten en een presentatie van maximaal 18 slides … waar gaat het over?
- Yogamatje - 20 mei 2023
- Aiiiiiiiiiii - 11 mei 2023
- Anoniem bloggen bestaat straks niet meer echt - 3 april 2023
Geef een antwoord